💬
Logga in
Fuska.se

Tiden

218 svar · startad

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Solstrålarna är materia, flingpaketet är också materia.

Som jag sa ovan så ser vi tillbaks i tiden när vi tittar på solstrålar som har färdats under en längre tid. Kan man knappast säga om flingorna.

↗ till inlägget
Solen (Flingföretaget) skickar ut solstrålar till solen (skickar flingorna med posten) och vi får dem lite senare.
Läs ovan.
31 May 2009
Nivå 0 · Nykomling

Tiden går inte långsammare, vi uppfattar det som så.

Vi ser inte tillbaka i tiden, vi ser ljuset från solen för ett par minuter sedan. Bilden av solen som är i nuet ser vi inte förrän ett par minuter.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Vi ser inte tillbaka i tiden, vi ser ljuset från solen för ett par minuter sedan. Bilden av solen som är i nuet ser vi inte förrän ett par minuter.

A.k.a. Vi ser tillbaks i tiden. Vi ser det som hände för ett par mnuter sedan. Det är inte tidsresande men jag tror WASD menade det som ett argument emot att "nu är nu och inget annat".

Och tiden går visst långsammare. Man KAN (det är fysiskt möjligt vore kanske ett bättre ord), det är fakta, "resa" framåt i tiden. Vid mycket höga hastigheter (jämförbara med ljushastighet, t.ex. halva ljusets hastighet eller så) så går tiden långsammare. Man kan sitta i en raket eller något (inte idag, men om vi tänker oss ett) och färdas i låt oss säga 0.9 x c så kommer man att komma tillbaks mycket senare än när man åkte iväg.

Senast ändrad:

12 Jun 2009
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

A.k.a. Vi ser tillbaks i tiden. Vi ser det som hände för ett par mnuter sedan. Det är inte tidsresande men jag tror WASD menade det som ett argument emot att "nu är nu och inget annat".

Och tiden går visst långsammare. Man KAN (det är fysiskt möjligt vore kanske ett bättre ord), det är fakta, "resa" framåt i tiden. Vid mycket höga hastigheter (jämförbara med ljushastighet, t.ex. halva ljusets hastighet eller så) så går tiden långsammare. Man kan sitta i en raket eller något (inte idag, men om vi tänker oss ett) och färdas i låt oss säga 0.9 x c så kommer man att komma tillbaks mycket senare än när man åkte iväg.

jo men det gör vi ju i princip nu också, det är inget speciellt. jorden snurrar runt solen och solen snurrar runt galaxen och galaxen snurrar runt ute i rymden. vi har iaf en hastighet, och i jämförelse med stillastående så "förflyttar vi oss framåt i tiden". och ja antar att det är det som är den vanliga uppfattningen av tiden.

ända sättet att färdas i tiden "på riktigt" är antagligen - följande är helt omöjligt - att få en negativ fart och på så sätt "falla igenom" rumtids-väven och sen kunna ploppa upp vart som helst i vilken tid som helst. om det är möjligt att själv kunna avgöra när och var man ska komma upp har jag ingen aning om.

notera skillnaden mellan hastighet och fart.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

jo men det gör vi ju i princip nu också, det är inget speciellt. jorden snurrar runt solen och solen snurrar runt galaxen och galaxen snurrar runt ute i rymden. vi har iaf en hastighet, och i jämförelse med stillastående så "förflyttar vi oss framåt i tiden". och ja antar att det är det som är den vanliga uppfattningen av tiden.

Exakt, allt är relativt. Om man lyckas få tiden att gå betydlig långsammare än det gör här på jorden så har man rest framåt i tiden.

Det där med att få negativ fart vet jag inget om. Men jag har hört att tiden går långsammare när böjningarna i rumtiden är tillräckligt stora, till exempel vid extrem hög gravitation. Någon tänkte att man skulle få en negativ tidsuppfattning och flyttas tillbaka i tiden om man var tillräckligt nära till exempel ett svart hål.

Nivå 0 · Nykomling

rätta mig gärna om jag har fel, men jag filosoferar fritt nu...

hög fart resulterar i "förflyttning i tiden" framåt. ingen fart resulterar i att tiden står still. då borde ju negativ fart betyda "förflyttning i tiden" bakåt? och hög gravitation ger långsamt tidsflöde, då borde ingen gravitation ge... oändligt snabbt tidsflöde? vad innebär det? och om man befinner sig i ett område med mycket mörk energi, som ska vara motsatsen till gravitation, vad händer då? blir det långsamt negativt tidsflöde? då måste ingen gravitation eller mörk energi innebära oändligt snabbt tidsflöde positivt eller negativt? betyder det att man då skulle befinna sig i alla tider i hela universums tidexistens "samtidigt"?

Nivå 0 · Nykomling

Intressant tanke, jag har nog inte fakta föra att precis besvara frågorna. Men jag tror inte att ingen gravitation skulle betyda oändligt med tidsflöde. Gravitationen är ju när rumtiden böjs. Och det är väl därför som tiden går långsammare? Om det inte finns någon gravitation, alltså om rumtiden skulle vara helt rakt, så borde det väl inte betyda att man har oändligt med tidsflöde?

13 Jun 2009
Nivå 0 · Nykomling

Tiden är universum. Så man kan tänka sig att tiden är som ett hav som det stormar hela tiden. Att tänka att den går i en rak linjel är felaktigt.

"Det där med att få negativ fart vet jag inget om. Men jag har hört att tiden går långsammare när böjningarna i rumtiden är tillräckligt stora, till exempel vid extrem hög gravitation. Någon tänkte att man skulle få en negativ tidsuppfattning och flyttas tillbaka i tiden om man var tillräckligt nära till exempel ett svart hål."

Man skulle uppleva som det skulle en evighet att sugas ner i hålet. Men om skulle kolla från avstånd så skulle det går fortare men inte bakåt.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Man skulle uppleva som det skulle en evighet att sugas ner i hålet. Men om skulle kolla från avstånd så skulle det går fortare men inte bakåt.

Jaha, men jag hörde i en dokumentär att det skule kunna vara möjligt att åka tillbaks i tiden på det sättet. Om du verkligen vill så kan jag försöka leta upp den.
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Jaha, men jag hörde i en dokumentär att det skule kunna vara möjligt att åka tillbaks i tiden på det sättet. Om du verkligen vill så kan jag försöka leta upp den.

Du måste tänka på nåt annat. Maskhål? När du väl kommer för nära som kommer du inte kunna komma ut. Inte ens ljus kan fly undan gravitation av ett svarthål. Sen kommer du bli en väldigt långt sträck för att senare ?. länger så har man inte kommit. Men en sak är säker att tiden går långsammare. Du måste också tänka på att tiden finns i en annan dimision.

14 Jun 2009
↗ till inlägget

Nej, man själv skulle uppleva det som normal fart, medans de som observerar upplever det som en evighet.
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Nej, man själv skulle uppleva det som normal fart, medans de som observerar upplever det som en evighet.

Det blev nåt fel där. O_o

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

säkert? om starka gravitationsfält får tiden att gå långsammare så borde man väl uppleva att tiden gå långsammare hela tiden när man närmar sig ett svart hål? men för personen som betraktar händelsen - som står på bekvämt avstånd och inte påverkas av gravitationsfältet - borde väl se det som händer i vanlig fart? nu är det värt att koma ihåg att eftersom gravitationen är så hejdlös stor så kommer det för betraktaren ändå se ut som om personen sugs vädigt fort in i det svarta hålet. dessutom kan man inte se nått som sugs ner i ett svart hål eftersom inget ljus kommer ut right? XD
Nivå 0 · Nykomling

Okej, så här det. För obesvertören så ser det ut som det går på ett par sekunder medan han blir insugen upplever att det tar längre tid.

↗ till inlägget
↗ till inlägget

säkert? om starka gravitationsfält får tiden att gå långsammare så borde man väl uppleva att tiden gå långsammare hela tiden när man närmar sig ett svart hål? men för personen som betraktar händelsen - som står på bekvämt avstånd och inte påverkas av gravitationsfältet - borde väl se det som händer i vanlig fart? nu är det värt att koma ihåg att eftersom gravitationen är så hejdlös stor så kommer det för betraktaren ändå se ut som om personen sugs vädigt fort in i det svarta hålet. dessutom kan man inte se nått som sugs ner i ett svart hål eftersom inget ljus kommer ut right? XD

Jepp, men det är bara en tanke. Det finns en anledning till varför det kallas svarthål. :P

↗ till inlägget

Okej, så här det. För obesvertören så ser det ut som det går på ett par sekunder medan han blir insugen upplever att det tar längre tid.

Nej, tvärtom xD

To a distant observer clocks near a black hole appear to tick more slowly than those further away from the black hole. Due to this effect (known as gravitational time dilation) the distant observer will see an object falling into a black hole slow down as it approaches the event horizon, taking an infinite time to reach it.
- http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole

Kan även notera att jag inte bara hört detta i wikipedia, utan även i vetenskapstidningar och dokumentärer, men de sistnämnda kan man inte länka till :P

Det är ju så att tiden går långsammare i svarta hål, så om du är där så kan du vänta i några år, komma ut igen, och det har gått några sekunder utanför det svarta hålet.

Och även om det skulle vara tvärtom så skulle du fortfarande uppleva det som vanlig tid, då tidsfördröjningen sker mellan det svarta hålet och resten av universumet, inte i din uppfattningsförmåga.

Senast ändrad:

15 Jun 2009
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Det är ju så att tiden går långsammare i svarta hål, så om du är där så kan du vänta i några år, komma ut igen, och det har gått några sekunder utanför det svarta hålet.

Och även om det skulle vara tvärtom så skulle du fortfarande uppleva det som vanlig tid, då tidsfördröjningen sker mellan det svarta hålet och resten av universumet, inte i din uppfattningsförmåga.

sant. det där är hemskt klurigt, att hålla reda på när det går långsamt och för vem.

men jag tänkte på en sak, hur kan man snacka om att hastighet förändrar tiden när hastighet definieras som sträcka/tid. om man färdas i en hastighet och det ändrar tiden så att man plötsligt t.ex. färdas samma sträcka men på längre tid så ändras ens hastighet och där med tiden. är inte det rätt så paradoxalt?

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling

innan idag så började jag tänka på detta av någon anledning. Då kom jag fram till den geniala slutsatsen att tid inte finns! :D

Tid är bara något som människan har hittat på för att ha något att kalla jordens rotation etc. Helt enkelt något för att förenkla vardagen. Jorden roterar, tiden står still. Så om man använder min teori till att fundera på tidsresor så kan man inte resa fram eller bak. Ändra jordens rotation, jaha? Antagligen blir allt fel men du åker inte bakåt i "tiden", varför skulle du? Och resa snabbare än ljuset? Jaha? Du kommer fram jävligt fort dit du ska, men du har inte hoppat fyra timmar framåt, snarare bara sluppit 4 timmars resa.

16 Jun 2009
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

innan idag så började jag tänka på detta av någon anledning. Då kom jag fram till den geniala slutsatsen att tid inte finns! :D

Tid är bara något som människan har hittat på för att ha något att kalla jordens rotation etc. Helt enkelt något för att förenkla vardagen. Jorden roterar, tiden står still. Så om man använder min teori till att fundera på tidsresor så kan man inte resa fram eller bak. Ändra jordens rotation, jaha? Antagligen blir allt fel men du åker inte bakåt i "tiden", varför skulle du? Och resa snabbare än ljuset? Jaha? Du kommer fram jävligt fort dit du ska, men du har inte hoppat fyra timmar framåt, snarare bara sluppit 4 timmars resa.

Tiden finns inte, alltid är nu. Allt som händer, händer i nuet. Inte då och inte i framtiden, allt händer 'nu'. Alltså "tiden finns inte, det finns bara ett nu." Och som du säger, tiden står still.

Har här du även ett till tänkande på om hur tiden kan stå still. (Waking Life är kärlek<3)

http://www.youtube.com/watch?v=ZqAKK9zcB7w

Nivå 0 · Nykomling

Sen är ju detta bara er teori.

Enligt Einstein så finns inte bara tiden, utan den är en egen dimension.

20 Jun 2009
Nivå 0 · Nykomling

tiden och rumtiden är inte samma sak, det sa fishmaster i ett tidigt stadium i denna tråden har jag för mig.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in