Hoppa till innehåll

Tiden


Skurken
 Dela

Rekommendera inlägg

Tjenare på er!

Idag hade jag och två polare en lång diskussion om HUR man skulle kunna resa in i tiden, och VAD tiden är förnågot.

Skulle tiden gå bakåt om man satte Jorden i fel rotationsläge, dvs, om man får Jorden att snurra åt andra hållet, skulle man då åka bakåt i tiden?

 

Frågorna är alltså följande:

HUR skulle man kunna och tillbaks, framåt i tiden?

Är det MÖJLIGT att man någonsin kommer kunna förflytta sig i tiden?

Kommer man bakåt i tiden om man får Jorden att snurra FEL HÅLL?

VAD är Tiden?

 

Diskutera gärna andra punkter med. Detta var ett intensivt samtalsämne mellan mej och mina två kompisar.

Våra slutsatser blev att;

Om man ska åka framåt i tiden snabbare än vad vi normalt gör, så skulle man behöva gå fram, snabbare än tiden. Dvs att man går i en hastighet som inte finns, man måste alltså vara på ett ställe innan man är där, för att köra om tiden. Som ett exempel så om jag tänker att jag är i New York, så måste jag alltså tänka färdigt det innan jag börjar tänka på det, vilket är totalt omöjligt.

En annan teori var att när man sover, ligger i koma och liknande, så har vi ingen tidsuppfattning. Och därför så måste man själv medans man sover hamnat före tiden, för om man går före tiden så kan ju tiden inte finnas, eller hur?

Medans man sover finns alltså inte tiden, för en individ ensamt. Som sover. Det betyder att när man alltså har vaknat, så har man åkt framåt i tiden, eftersom vi inte har någon uppfattning om vad tiden är medans vi sover.

Om man somnar Kl 21.00 och förlorar tidsuppfattningen totalt, så kan man inte, när man vaknat och tiden är ikapp igen, ha någon känsla för hur länge man har sovit.

Fast det egentligen gått 9 timmar, kan man dra slutsatsen att när man sover, har man individuellt kört om tiden.

 

Klara, färdiga, DEBATTERA!

Redigerat av Dirtman
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 218
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Jag har försökt räkna på det där och i teorin så skulle det vara möjligt att om man vänder jordens rotation så skulle utveckligen backa. men det gör den ändå inte för det ända som händer är att tidszonerna byter plats och att årstiderna skulle komma i fel ordning... men om ni tror att ni kan mot bevisa mej så varsågoda.

 

 

 

(btw jag är en av dom 2 kompisarna)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att tidsmaskiner kommer uppfinnas nån gång

 

 

 

Kolla Related Videos också, finns massa spännande där.

 

Finns filmer med helt andra teorier, var ett tag sen jag kolla på dom så minns inte vilka det var, men kolla Related.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där med att "köra om" tiden är bara *knäppt* tycker jag. Tid går inte att resa i, för tid finns inte, det är något påhittat, för kunna mäta hur lång tid något tar. om det nu gick att resa i tiden, skulle det inte vara så att allting händer hela tiden? Eftersom om man kan resa i tiden skulle man just nu kunna åka var som helst i tiden, och då skulle ju det var nu för personen som reser, men inte för de som inte reser. Alltså skulle hela tidsomloppet vara nu.

Dessutom skulle det bli stora paradoxer om man reste i tiden. Till exempel om man åker tillbaka i tiden och dödade sin pappa innan man själv är född, vad skulle då hända? Eftersom jag har dödat min pappa kan jag inte finnas, men eftersom jag inte finns lever min pappa osv.

 

Och det där med att tiden skulle gå bakåt om jorden snurrade åt fel håll är ju bara konstigt. Om jorden började snurra åt fel håll skulla en massa konstiga grejer att hända, men tiden skulle inte gå bakåt.

 

Alltså, tiden finns inte. Det är bara ett mått. Att springa om tiden är som att säga att om man vill komma långt ska man gå förbi längden, eller att om man vill flyga ska man falla snabbare än gravitationen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Wasd, din första video sa saker som jag tänkte skriva...

@Chagi, Tid är inte bara ett mått som människan har hittat på, tid är nått som alltid har funnit, för om Tid inte hade funnits, då hade inget kommit någon stans, det hade varit som en bild.

----------------------------------------------------------

Om du förflyttar dig i ljusets hastighet till ett ställe, och använder ett teleskop och tittar tillbaka till där du åkte ifrån, så kan du se dig själv åka, därför att informationen om att du åker sprids med ljusets hastighet.

 

Jag tror att man kan åka framåt i tiden, men inte bakåt. Anledningen till att man inte skulle kunna åka bakåt i tiden är att om du åker bakåt i tiden och gör något mot dig själv, så kommer den "Du" du gör det mot göra det igen, för han kommer ju göra samma saker som du har gjort/gör/kommer göra, och det betyder att allt som händer har hänt, och kommer hända igen, och det kommer hålla på så i all evighet( Ung det som händer i Harry Potter 3).

 

EDIT: Förklarade så bra jag kunde, men om någon inte fattar, så ska jag försöka förklara bättre imon när jag är piggare.

Redigerat av Viruz256
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tid är något som fascinerar mig mycket, däremot tror jag inte att det här är något som det kan bli en riktig debatt av då det inte handlar om åsikter/argument utan om fysik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...