Hoppa till innehåll

Tiden


Skurken
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag har försökt räkna på det där och i teorin så skulle det vara möjligt att om man vänder jordens rotation så skulle utveckligen backa. men det gör den ändå inte för det ända som händer är att tidszonerna byter plats och att årstiderna skulle komma i fel ordning... men om ni tror att ni kan mot bevisa mej så varsågoda.

Om man får jorden att snurra åt det andra hållet så går inte tiden bakåt om det var det du menade...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 218
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Jag har försökt räkna på det där och i teorin så skulle det vara möjligt att om man vänder jordens rotation så skulle utveckligen backa. men det gör den ändå inte för det ända som händer är att tidszonerna byter plats och att årstiderna skulle komma i fel ordning... men om ni tror att ni kan mot bevisa mej så varsågoda.

Om man får jorden att snurra åt det andra hållet så går inte tiden bakåt om det var det du menade...

 

Ja, man kan ju undra hur han menade, som om tiden skulle gå bakåt om jag fick en boll att snurra moturs

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, du har förväxlat tid med rörelseförlopp. Tid gör inte att saker rör sig, tid gör att det är mätbart hur länga något pågår.

Jag antar att det var mig du svarade, så jag svarar iaf.

Om du inte vet det, så är vårt liv 4 dimionelt(stavning???), och består av bredd, längd, höjd och tid. Om nu inte tid hade funnits, så hade inte något förändrats, universum hade inte blivit äldre, och därför inte större, och jorden hade inte kunnat skapas då universum inte hade blivit större, för då hade alla planeter legat i en klump. Kort sagt inget hade förändrats.

 

Återigen, förklarar bättre imon, när jag har sovit.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Wasd, din första video sa saker som jag tänkte skriva...

@Chagi, Tid är inte bara ett mått som människan har hittat på, tid är nått som alltid har funnit, för om Tid inte hade funnits, då hade inget kommit någon stans, det hade varit som en bild.

----------------------------------------------------------

Om du förflyttar dig i ljusets hastighet till ett ställe, och använder ett teleskop och tittar tillbaka till där du åkte ifrån, så kan du se dig själv åka, därför att informationen om att du åker sprids med ljusets hastighet.

 

Jag tror att man kan åka framåt i tiden, men inte bakåt. Anledningen till att man inte skulle kunna åka bakåt i tiden är att om du åker bakåt i tiden och gör något mot dig själv, så kommer den "Du" du gör det mot göra det igen, för han kommer ju göra samma saker som du har gjort/gör/kommer göra, och det betyder att allt som händer har hänt, och kommer hända igen, och det kommer hålla på så i all evighet( Ung det som händer i Harry Potter 3).

 

EDIT: Förklarade så bra jag kunde, men om någon inte fattar, så ska jag försöka förklara bättre imon när jag är piggare.

 

Jag antar att det var mig du svarade, så jag svarar iaf.

Om du inte vet det, så är vårt liv 4 dimionelt(stavning???), och består av bredd, längd, höjd och tid. Om nu inte tid hade funnits, så hade inte något förändrats, universum hade inte blivit äldre, och därför inte större, och jorden hade inte kunnat skapas då universum inte hade blivit större, för då hade alla planeter legat i en klump. Kort sagt inget hade förändrats.

 

Återigen, förklarar bättre imon, när jag har sovit.

Du skriver ju ingenting som är vettigt, du säger först att om man åker någonstans i ljuset hastighet och tittar tillbaka kan man se sig själv?

För det första kan inget röra sig snabbare, för det andra så är teorin om att se sig själv bara en omöjlig teori.

 

"Tid är inte bara ett mått som människan har hittat på"

Verkligen inte.

 

"tid är nått som alltid har funnit, för om Tid inte hade funnits, då hade inget kommit någon stans, det hade varit som en bild."

Tid är ingenting som direkt existerar

 

Och jag tänker inte ens försöka tolka ditt exempel från Harry Potter..

 

_

Den fjärde dimensionen (notera stavning) har i övrigt inget med tid att göra.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjenare på er!

Idag hade jag och två polare en lång diskussion om HUR man skulle kunna resa in i tiden, och VAD tiden är förnågot.

Skulle tiden gå bakåt om man satte Jorden i fel rotationsläge, dvs, om man får Jorden att snurra åt andra hållet, skulle man då åka bakåt i tiden?

 

Frågorna är alltså följande:

HUR skulle man kunna och tillbaks, framåt i tiden?

Är det MÖJLIGT att man någonsin kommer kunna förflytta sig i tiden?

Kommer man bakåt i tiden om man får Jorden att snurra FEL HÅLL?

VAD är Tiden?

 

 

-Tror och hoppas att det inte är möjligt.

 

-Se ovan.

 

-Nej. En j*vla massa skulle hända, men tiden skulle inte gå bakåt då den inte är relaterad till att jorden snurrar.

 

-Tiden är avståndet mellan händelser på den fjärde axeln i rumtiden. Det är så fysiker definierar den iallfall.

 

Om du förflyttar dig i ljusets hastighet till ett ställe, och använder ett teleskop och tittar tillbaka till där du åkte ifrån, så kan du se dig själv åka, därför att informationen om att du åker sprids med ljusets hastighet.

Nej, det skulle inte funka. För det första så är det i princip omöjligt att färdas i ljusets hastighet, och för det andra så skulle du inte hinna titta i teleskopet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den fjärde dimensionen är faktiskt tid... du kan ju kolla upp det...

Och dessutom det jag pratade om att man kan se sig åka är att OM man skulle kunna åka snabbare än ljusets hastighet så skulle du kunna se dig själv åka.

Tänk dig att du åker ett ljusår i en hastighet som är dubbelt så snabb som ljusets hastighet, det resulterar att du har halvt år på dig att "kolla tillbaka" tills när du åkte, för att som jag skrev i mitt första inlägg, informationen om att du åkte förs med ljusets hastighet, och du har åkt ifrån ljuset.

 

Fishmaster, det du skrev om att tid inte existerar, det är inte sant, då tid skapades vid Big bang, och om tid inte hade funnits, så hade ju inte något kunnat ändrats, då tid styr allt som händer och när det händer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den fjärde dimensionen är faktiskt tid... du kan ju kolla upp det...

 

"The inclusion of a fourth spatial dimension must not be confused with that of the time-inclusion as the fourth dimension of spacetime."

Done.

 

Fishmaster, det du skrev om att tid inte existerar, det är inte sant, då tid skapades vid Big bang, och om tid inte hade funnits, så hade ju inte något kunnat ändrats, då tid styr allt som händer och när det händer.

TID ÄR INGET SOM DIREKT EXISTERAR, DET ÄR BARA EN DEFINITION PÅ RÖRELSE

 

Vad är tid? Din definition verkar vara att tid är något slags osynligt objekt som finns närvarande vid alla händelser, tid är bara ett sätt att mäta händelser mellan "tidspunkter"

Alla händelser mellan NU och DÅ, det är tid.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...