Man vaccinerar sig inte mot influensa, utan mot den här speciella typen av influensa som uppenbarligen inte bara dödar gamla/sjuka/barn.
↗ till inläggetHuvudsaken med tråden är väl att vaccinet är farligare än själva swineflu (om man inte är gammal med dålig imunförsvar). Om swineflu skulle varit en riktigt farlig sjukdom tar man ju vaccinet även om de innehåller farliga ämnen eftersom sjukdomen är farligare en vaccinet, men så är det inte i detta fallet.
Ungefär 100000 människor dör varje år av vanlig influensa, och miljontals drabbas. Svininfluensa är en mycket elakare variant av den "vanliga" influensan, och om den lämnas obehandlad så leder den med största sannorlikhet till döden. Vilket den vardagliga varianten vanligtvis inte gör hos en frisk vuxen.
Anledningen till att regeringen vill vaccinera människor är för att man vill undvika en pandemi när influensasäsongen drar igång. Om man kan vaccinera folk innan det bryter ut så har man sparat mycket tid/pengar/liv.
Visst, man kan gå i krig mot en fiende. Kanske vinner man, kanske inte. Men är det inte bättre med fredssamtal och förebyggande åtgärder istället för att offra miljoner liv?
Mellan 1918 och 1919 dog 100 miljoner människor över hela världen i Spanska sjukan, vilket var en elakare variant av vanlig influensa. Precis som svininfluensan är.
Men visst, du gör som du vill. Jag hoppas att du inte dör, det skulle vara synd.
Om du jämför vaccinets sideffekter med swineflus symptomer som nämns i första inlägget så borde du kunna avgöra själv vad du helst vill råka ut för. Ta en titt på 15 minutersklippet innan du anser det som dålig källa.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg angående voltaren,
Voltaren används mot muskelsmärta, men kan ge upphov till hjärtsvikt, psykiska problem, angioödem och annat trevligt. Panodil används mot huvudverk men kan ge upphov till leverskador.
Alla mediciner kan ge bieffekter. Att ni ens reagerar på det med "Shit, vaccin kan ge bieffekter bäst att inte ta det :o" får mig att undra lite...