💬
Logga in
Fuska.se

Matte

48 svar · startad

Nivå 1 · Novis
Trådstartare #1

Hej, nu har ju skolan kommit igång. Matte har alltid vart bland mina svagaste ämne. Har ni några tips i åttan på hur jag kan förbättra mig?

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Hej, nu har ju skolan kommit igång. Matte har alltid vart bland mina svagaste ämne. Har ni några tips i åttan på hur jag kan förbättra mig?

Jobba hemma?
Nivå 10 · Veteranfuskare Moderator

Häng med på lektionerna och ta hem och jobba några tal varje dag. Då blir det susen.

Nivå 6 · Fuskare

Grundskolan is the shit.

Matten i grundskolan är värdelös enligt mig, dock har jag alltid haft lätt för matte. Men som de redan sagt, ta hem och jobba hemma. I Grundskolan kan man ofta ligga före eftersom det inte är så många/seriösa genomgångar. Gå gärna på läxhjälp om du behöver.

Något viktigt när man räknar i matteböcker:

Du ska inte KLARA uppfigerna, du ska FÖRSTÅ dem!

Många kan sitta och räkna och räkna, och alltid ha rätt, men fortfarande inte förstå dem, då har man misslyckats.

Nivå 1 · Novis
Trådstartare #5

Finns det nåt matte sida på internet där man kan gå in och öva?

Nivå 10 · Veteranfuskare Moderator
↗ till inlägget

Finns det nåt matte sida på internet där man kan gå in och öva?

Finns det säkert. Men gå till din lärare du har i matten och be om uppgifter/stenciler som hon tror passar dig bäst.
Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Du ska inte KLARA uppfigerna, du ska FÖRSTÅ dem!

Det är så sant det kan bli. Det är alltid vad jag säger till alla som frågar mig allmänt om matte.

Uppgifter finns för att vänja dig vid att räkna och tänka på olika sätt, INTE för att bli räknade. Du pluggar inte matte bara genom att räkna uppgifter, utan genom att förstå dem.

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

jag har samma prob fast jag är 17 då... men jag hade alltid problem med matten i grundskolan. fast nu så när jag går på gymnasiet år2 så börjar jag fatta matte mer. så jag tror det handlar om hur fort man tar sig till saker osv. men det enda du kan göra är att träna och kanske skaffa en hjälp-lärare.
Nivå 6 · Fuskare

En viktig grej att kunna är förstås multiplikationstabellen 1-10. Den är väldigt viktig och grundläggande såväl som i grundskolan som på gymnasiet.

Jag vet att min fader programmerade ett program i Excel när vi barn var mindre, som då slumpade ut frågor i multiplikationstabellen 1-10 (t.ex 3x5, 10x2 o.s.v.), och hade såklart en rättning efter att tiden hade gått ut o.s.v.

Du kan säkerligen hitta något liknande om du bara googlar lite.

Om du känner att du har koll på multiplikationstabellen så finns det säkert andra viktigt saker som folk kommer på...

Nivå 13 · Mästerfuskare

Finns bara ett sätt, och det är att traggla och traggla tills du förstår principen bakom. det är viktigare att veta hur du löser ett problem än vad svaret blir.

29 Aug 2009
Nivå 10 · Veteranfuskare

är inte 8ans matte mest procent och algebra?

30 Aug 2009
Nivå 1 · Novis
Trådstartare #12

Det är lite av varje tycker jag. Vi började precis med ''Skala'' nu och jag fattar inte så mkt av dt.

Nivå 10 · Veteranfuskare

Från mig som hade urusla betyg i matte från åttan: Häng med på lektionerna, sitt inte och tänk på annat eller rita i boken.

Nivå 7 · Fuskare

Detta är egentligen för gymnasienivå.

Men jag har hittat den här sidan http://matteguiden.se/

Nivå 1 · Novis
Trådstartare #15
↗ till inlägget

Från mig som hade urusla betyg i matte från åttan: Häng med på lektionerna, sitt inte och tänk på annat eller rita i boken.

Typiskt mig att rita på böckerna :D

Skulle jag få hjälp med 3 tal pls :D ?

1. Familjen Lund består av pappa Uno, mamma Maria och barnen Oskar och Katrin. Medelåldeern i familjen är 29år. Pappa är äldst och två år äldre än mamma. Oskar är två år äldre än Katrin. Hur gamla är familjemedlemmarna om Katrin är 15 år?

2. Under en båttur blåste det som mest 12 sekundmeter (12 m/s). Hur många km/h motsvarar det?

3. Katrin hade köpt en ny baddräkt. ''Jag fick 168 kr i rabatt, för det var rea. Allt var nedsatt 35%''. Hur mycket hade baddräkten kostat och vad fick Katrin betala?

Skulle varit tacksam om ni svarade på dom. Helst med lite förklaring.

/ MVH Mert50 :))

Nivå 11 · Veteranfuskare

1. Eftersom det finns fyra familjemedlemmar och medelåldern är 29 år så måste deras sammanlagda ålder vara 29*4 = 116 .

Mammans ålder kallar vi för x, pappans ålder blir då x+2. Katrins ålder är 15, då blir Oskars ålder 17. Tillsammans ska dessa åldrar bli 116:

x+(x+2)+15+17 = 116

2x = 82

x = 41

Mamma är 41 år gammal och pappa är då 43 år gammal. Katrin och Oskars åldrar är givna i uppgiften.

-------

2.

12 meter på en sekund, hur många meter på en timme? Det blir 12*60*60 meter på en timme (12*60 meter på en minut och sen gånger 60 igen för att få timme) 12*60*60 = 43200 meter på en timme. Slutligen hur många kilometer är det? Det är 43.2 km på en timme, med andra ord: 43.2 km/h.

Nästa gång du ska göra om något från m/s till km/h så kan du direkt multiplicera med 3.6 .

-------

3.

168 kr var lika med 35% av kostnaden. 1% är då lika med 168/35 av kostnaden 168/35 = 4.8 . Alltså är 1% av den totala kostnaden 4.8. 100% av den totala kostnaden (hela kostnaden) är 100* 4.8 = 480 kr. Baddräkten kostar alltså 480 kr originalt. Katrin fick betala 480-168 (som hon fick i rabatt) = 312 kr.

Nivå 1 · Novis

En sak jag inte ännu tagit reda på. Hur tar reda på x ifall det är x³=1800 (eller vilket tal som helst)?

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

En sak jag inte ännu tagit reda på. Hur tar reda på x ifall det är x³=1800 (eller vilket tal som helst)?

Du tar kubikroten ur 1800. (med miniräknare som har upphöjt/kubikrot då)
Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Den reella lösningen till ekvationen:

x^3 = a (där a är ett reelt tal)

ges av

x= a^(1/3) = Kubikroten( a )

Om du vill så kan jag posta alla lösningar (och hur man får ut dem) till en godtycklig ekvation:

x^3 = a

eller i ditt fall:

x^3 = 1800

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Om du vill så kan jag posta alla lösningar

Yes please.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in