💬
Logga in
Fuska.se

Utomjordingar.

278 svar · startad

Om vi skulle finna bakterier på andra planeter skulle de kallas för utomjordingar. Vet inte riktigt varför jag sa så, men vad som helst som level utanför vår planet gills som utomjordingar, möjligtvis till och med växter :s

Okej kul fråga, Om en högteknologisk ras utomjordingar skulle komma till gjorden och det första de såg var människor som spelar fotboll, vad tror ni deras första intryck skulle vara? : P

Senast ändrad:

↗ till inlägget

Om vi skulle finna bakterier på andra planeter skulle de kallas för utomjordingar. Vet inte riktigt varför jag sa så, men vad som helst som level utanför vår planet gills som utomjordingar, möjligtvis till och med växter :s

Du kan väl inte mena på allvar att växter skulle kallas utomjordingar? Det liv som man finner, tycker jag också ska kallas just liv. Finner man en växt går jag med på att det kallas liv, men inte utomjording. Sen kan man ju undra vad chansen är för att vi ska finna något sånt som en växt. På våran planet har växter ett speciellt kännetecken, och dom är även fotosyntesens bas. Om vi ska finna växter liknande dom på jorden, så krävs exakt samma klimat och historia som vår egen jord, och då även likadana djur och levande organismer, även om dom bara är i istiden fortfarande, eller mycket långt fram i teknologin. Att tro att man finner en växt, som enligt jordiska reglar är en växt, är oerhört långsökt. Sen om man gör ett undantag om man hittar något som ser ut som en växt, visst. Men en regelrätt växt, njae.

Senast ändrad:

Varför skulle det inte finnas växter på andra planeter? Förmodligen ser växterna konstiga ut har kanske till och med andra färger men jag tror att det skulle gå att identifiera de som just växter.

Jag tror att ett av kraven för att det överhuvud taget ska finnas något liv är att klimatet måste likna det som jorden har. Det finns många planeter ute i universum som åtminstone har samma förutsättningar som jorden, samma storlek samma avstånd till en sol och så vidare. Visst, det kanske kan finnas liv på planeter som inte liknar jordens klimat ett dugg men jag tror inte att det är några avancerade livsformer vi pratar om då.

---

Om utomjordingarna kom till jorden och såg att vi spelade fotboll skulle de nog tro att vi var dumma och primitiva. Om det första de såg var människor som rökte skulle de säkert tro att vi var dumma, primitiva, självmordsbenägna och totalt ovarsamma.

Senast ändrad:

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Du kan väl inte mena på allvar att växter skulle kallas utomjordingar? Det liv som man finner, tycker jag också ska kallas just liv. Finner man en växt går jag med på att det kallas liv, men inte utomjording. Sen kan man ju undra vad chansen är för att vi ska finna något sånt som en växt. På våran planet har växter ett speciellt kännetecken, och dom är även fotosyntesens bas. Om vi ska finna växter liknande dom på jorden, så krävs exakt samma klimat och historia som vår egen jord, och då även likadana djur och levande organismer, även om dom bara är i istiden fortfarande, eller mycket långt fram i teknologin. Att tro att man finner en växt, som enligt jordiska reglar är en växt, är oerhört långsökt. Sen om man gör ett undantag om man hittar något som ser ut som en växt, visst. Men en regelrätt växt, njae.

Jag påstod inte att växterna ska vara precis lika dana som på jorden, men allt är fortfarande uppbygt med samma atomer så chansen att det finns planeter med klimat som vårat som har växter som liknar våra är ju inte så liten med tanke på hur stor rymden är.

Man kan fråga vad som menas med växt. Vi har på jorden inte så svårt att skilja på "djur" och "växter" (i de flesta fall iallafall). Ingen säger att "organismer" på andra planeter behöver kunna klassas in som våra på jorden. Man kanske har något som ligger mellan växter och djur, eller något som inte är likt någon av dem (nej, inga kommentarer på bakterier, virus, svampar osv.).

Jag tycker heller inte att det är självklart att dessa organismer har något som liknar DNA eller ens någon motsvarighet till evolution (jag säger inte att det inte finns andra organismer som har det, bara att jag inte tycker vi kan förutsätta det). Någon kanske frågar vad annars de skulle ha, och jag har isåfall ingen aning.

Om man inte vet något om DNA och evolution så är det otroligt svårt att förutse dessa fenomen (våra nuvarande kunskaper grundas på observationer, men har man inte tillgång till dessa kan man inte komma på idén från tomma luften). På samma sätt tror jag att det skulle vara svårt för oss att förutsäga vad dessa eventuella fenomen skulle vara om vi inte ser exempel på det.

Senast ändrad:

15 Mar 2010

Det finns faktiskt en ödla eller salamander eller nått här på jorden som har fläckar på ryggen som består av celler som använder fotosyntes, så det är fullt möjligt att utomjordingar skulle vara några slags "hybrider" av växter och djur, eller någon annan eukaryot som vi inte har på jorden.

DNA eller något liknande krävs om vi pratar intelligenta livsformer på andra planeter, utan evolution skulle bara de enklaste tänkbara livsformerna kunna uppstå, och kanske kunna föröka sig genom kloning, men eftersom de inte bär på någon arvsmassa så fattar jag inte hur de skulle kunna klona sig om de "vet" hur kopian ska se ut. dessa livsformer borde vara virus eller proteinliknande, om inte ännu mindre, om det inte finns någon arvsmassa.

Senast ändrad:

DNA/evolution krävs för alla former av intelligent liv som vi kan föreställa oss. Chansen att något som ens är lite i närheten av något som vi har här på jorden även finns på en annan planet är minimal*. Snarare skulle jag vilja säga att det är högst troligt att de utomjordingar som finns existerar, fungerar och lever på sätt som vi inte ens kan gissa oss till.

*Eller ja, det är möjligt men för att en livsform liknande någon av de som finns på jorden skall utvecklas så krävs det att fruktansvärt många faktorer (temperatur, avstånd till närmsta stjärna, storlek på stjärna, storlek på planet, atmosfär etc etc etc i all evighet) är samma. Och chansen för att det inträffar är som sagt pytteliten.

Ja, de kanske inte ens är fysiska.

I think we all are aliens, bot we doesn't know it.

Senast ändrad:

↗ till inlägget

Chansen att något som ens är lite i närheten av något som vi har här på jorden även finns på en annan planet är minimal*.

Varför?

Det är enligt mig omöjligt med dagens teknologi att förutsäga hur stor den chansen är eftersom vi bara har oss själva att gå efter. Vi vet inte om det är 100% eller 1% att våran biologi funkar som den gör.

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Chansen att något som ens är lite i närheten av något som vi har här på jorden även finns på en annan planet är minimal*.

Varför?

Läs sista stycket.

Tror du missade att ta universums storlek med i beräkningen.

↗ till inlägget

Tror du missade att ta universums storlek med i beräkningen.

Jag sa att det är möjligt. Dock så är det så otroligt mycket som måste ske på exakt samma sätt som det har gjort på jorden för att vi skall hitta något liknande, att det är mer troligt att någon helt annan livsform har utvecklats på ett sätt som vi inte ens kan föreställa oss.

Visst, det kanske finns en till jord någonstans, men det lär antagligen finnas fler planeter med någon helt annan form av liv, och därför är det troligare att vi stöter på dem och inte något som liknar det vi känner till.

Med tanke på vilka byggstenar vi har att leka med och vilka förutsättningar som krävs för liv, speciellt ditt "avancerade liv", så måste jag säga att vi är inom rätt små ramar. om vi förutsätter att de naturlagarna vi känner till också stämmer på andra delar av universum.

Om vi bara har naturlagarna att följa bör vi inte få så små ramar.

Observera att det bara var exempel på vad som räknas som avancerat liv på jorden. Jag menar inte alls att det finns fåglar på en annan planet.

16 Mar 2010
↗ till inlägget

Om vi bara har naturlagarna att följa bör vi inte få så små ramar.

självklart inte, men nu har vi ju inte bara det.

Med kanske några undantag är det väl i stort sett det som finns att följa?

Vi vet att stjärnor i sin fission producerar mestadels (förutom ädelgasen helium), syre och kol. tillsammans med universums vanligaste ämne, väte, så får vi en del spännande kombinationer som kan vara den grundlägande förutsättningen för liv:

CO2 - koldioxid, kan inte finnas i vätskeform förutom under väldigt speciella former, vilka är instabila.

O2 - syrgas, blir inte flytande förrän under väldigt låga temperaturer, därför är det högst osannolikt att denna skulle vara grunden för nått biologiskt.

CH4 - metan, blir inte flytande förrän vid -180 C, ungefär samma som för syrgas, skulle kunna vara grunden för nån form av liv, men pga av den låga temperaturen som måste finnas på den planeten skulle kemiska processer ske avsevärt långsammare än här på jorden, alltså är det troligt att de ligger i ett stadium mycket tidigare än oss.

H2O - Vatten, känd och utnämnd till livets grundsten, är också den fleratomiga (består av fler en ett grundämne) molekylen som är vanligast förekommande i universum. Med våran erfarenhet och med den kunskapen är det högst sannolikt att liv, särskilt mer "avancerade livsformer" finns på planeter med tillgång på vatten, det gör våra gränser betydligt snävare än bara naturlagarna.

Varför tjatar jag om flytande ämnen? för att kemiska reaktioner och utvecklingen av liv ska ske krävs något form av medium som kan blanda ämnen och hålla dem i rörelse. vätska är det ultimata för detta även om livsformer skulle kunna bildas i atmosfären på vissa planeter, t.ex. i en tjock metanatmosfär. men föga troligt något mer spännande än bakterier & små flercelliga djur som kan hålla sig uppe i en atmosfär, som är betydlig tunnare än en vätska.

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in