💬
Logga in
Fuska.se

Gud

429 svar · startad · 🔒 låst

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Gillar klippet Dave länkade, eftersom det stämmer, god is imaginary.

Men det läskiga är dock att troende personen även fast de ser klipp som exempelvis de Dave länkade, så vägrar de förstå, vägrar förstå att gud inte finns och vägrar tro x antal andra saker också.

Om vi säger så här, ett barn föds och är isolerad från religioner och gud och allt sådant, tror ni barnet kommer tro på en gud då eller? Sannolikheten är väldigt låg, och då kanske en troende person säger, men barnet måste ju få utbildning inom religioner och gud, varför då frågar jag, eftersom man får ju personliga upplevelser med gud, så då borde ju en helt isolerad unge när han fyllt 25+ vara fullt troende till gud, eller han kanske får för sig att något annat skapa allt, kanske ett mjölkpacket eller liknande. Hoppas någon möjligtvis förstod vad jag menade..

Och visst de går att motargumentera (de gör de alltid..), varför lära barnen evolutionen och big bang teorin om vi inte lär barnen om religionerna och gud? självklart ligger de något i detta och visst jag kan hålla med till visso, men fortfarande så kan man bevisa mycket mer av evolution och big bang teorin en vad man någonsin kunnat om guds teorin, om inte "egna upplevelser" räknas såklart..

Man tror att de är pga gud, bara för att man har blivit tillsagd/uppfostrad att de är pga gud.

Och hjärnan är komplicerad, den funkar på så vis att man vill tro på något, man vill tro på något mer en de som egentligen är.

EDIT

Och Dirtman, man ska aldrig säga aldrig, kanske någon gång i framtiden, med bättre teknologi går de att ta reda på sanningen bakom detta.

Du är ju fan patetiskt när du säger självklart att det inte finns någon Gud? Vad har du vart med om som stödjer det påståendet? Visst, allt mer föräldrar som uppfostrar barn till att inte tro på Gud blir oftast jävligt otacksamma och har ingen sinne för respekt.

För det är mycket bättre med en hjärntvättad unge som blir mobbad i skolan. :visslar:

Jag trodde det var mobbarna som var hjärntvättade och misslyckade med sitt liv?
14 May 2010
Nivå 0 · Nykomling

@WASD - jag tänker på citatet "rather then being a human-being im a spiritual-being having a human experience".

Rekommenderar er att se denne också, kanske inte kan hålla med om allt, men alla fall en funderare.

Önskar lite att jag kunde tro som Charlie angående döden och efterlivet, men jag kan inte bara ta risken att tro det.

On-topic

@Mezox tror du att gud skapade big bang och evolutionen?

@48893 om du tror på bibeln, då tror du på Eva och Adam och att gud skapade allt på 7dagar?

Detta kan jag inte alls förstå att någon kan tro, eftersom det finns mer bevis som stärker andra teorier, dessa bevis finns tack vare teknologin, som kanske inte kan bevisa sin egen teori, fast alla fall motbevisa andra teorier så som bibeln teorin. Sedan skapas liv var som helst, man har t.ex. hittat molekyler i Asteroids som kraschat ner på jorden, som öppna en helt ny teori om varför de finns liv på jorden, man har exempelvis också hittat ett rymd moln som innehåller alkohol (dock är det den odrickbara sorten, kallad methyl alcohol) och detta kanske kan vara anledningen till varför de finns liv på jorden (molnet fann man precis utanför milk way år 2006). Sedan kan man ju också tänka sig alla is tider som jorden har gått igenom, som lätt har utplånat stora delar av allt levande, så hur kan då människor överleva detta, eftersom gud skapade enligt bibeln första jorden seden människan, och sedan kom istid, hur fortsätter dessa människor leva då.

Sorry för "wall of text"..

Hitta även detta, och det är väldigt intressant och ungefär samma frustration han har med människor som tror på gud, har jag. Man kan bevisa hur mycket som helst, men så fort de kommer till punkten att de måste ifrågasätta sin egen tro så börjar personen i fråga undvika och vrida och vända på argumenten att de blir helt absurt och på så vis kommer man ingenstans.

BTW, se gärna del 1 av klippet först så ni förstår mer vad de prata om.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

"I don't believe in religion, I believe in God."

QFT

Man kan antagligen se på det citatet på många sätt men, du är kristen och "tror inte på religon"? Hänger inte med.

Alltså, man tror på Gud men litar inte på organiserad religion. Helt rätt när man är troende, mao.
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Man kan bevisa hur mycket som helst, men så fort de kommer till punkten att de måste ifrågasätta sin egen tro så börjar personen i fråga undvika och vrida och vända på argumenten att de blir helt absurt och på så vis kommer man ingenstans.

Jag tycker du har lite fel där, för jag som tror på Gud skulle ALDRIG behöva vrida och vända på argumenten. En troende skulle alltid vinna en diskussion med ett enda argument: Jo, men det var Gud som gjorde det. Man kan bevisa mycket, men aldrig det som skulle få en troende på fall: Att Gud inte finns.
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Önskar lite att jag kunde tro som Charlie angående döden och efterlivet, men jag kan inte bara ta risken att tro det.

Vadå ta risken? Du kommer ju inte dö tidigare bara för att du tror så. Och om du dör och det sedan inte finns nåt efterliv spelar det ju ingen roll! Då har du levt ett glatt liv utan att ha varit rädd för döden.
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Ja, varför inte?
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Ja, varför inte?

Varför?

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

"The Impossibility of Objectivity", låter denna personen prata för mig:

Det du säger stämmer bra. Jag har också saker i mitt liv som är nästintill självklara för mig men som skulle vara "omöjligt" och "löjligt" ur andras synpunkter, ungefär som din situation alltså.

Väldigt intressant video.

BTW, så är de samma snubbe som jag fick min quote från i tidigare inlägg, han har intressanta sätt att se saker på.

PS: Kan be om ursäkt ifall jag är/låter lite arrogant, som sagt jag ser ju saker på mitt sett, försöker egentligen inte vara dryg. :)

Vetenskapliga bevis som kom till för 100år sen stod det om 1400år sen i skriften av Koranen.

Att varje planet har sin egen bana i varsin axel, speciellt med solen då folk trodde för 60år sen att

solen var på ett och samma ställe, men forskare bevisa det för cirka 30år sen att den snurrar i sin egna

axel. Det stod 1400år sen i koranen vilket är guds ord. Det står om fortplantning som man inte visste hur det gick till biologiskt 500 år sen. Det står om big bang teorin, teorin om att jorden skapades på 7 dagar är inte med.

Förklara till mig, kan du motbevisa Gud nu? Nej det tror jag inte. Och en sak jag inte förstår heller, hur kan du tycka att det är onödigt och tro på Gud för ifall du dör och inget händer? Vad är fel och tro på något?

Ett sätt att leva på genom och respektera människor och hjälpa dem är det fel på det?

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Varför?

Förlåt men jag tycker att det var en dum fråga i det här sammanhanget. Varför tror jag att gud kan ha skapat big bang och evolutionen? Varför inte?
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Varför?

Förlåt men jag tycker att det var en dum fråga i det här sammanhanget. Varför tror jag att gud kan ha skapat big bang och evolutionen? Varför inte?

Men alltså, varför tror du det?

Nivå 0 · Nykomling

Om man tror på gud och man anser att big bang och evolutionen är bevisad så är väl det mest logiska att gud gjorde det.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Vetenskapliga bevis som kom till för 100år sen stod det om 1400år sen i skriften av Koranen.

Att varje planet har sin egen bana i varsin axel, speciellt med solen då folk trodde för 60år sen att

solen var på ett och samma ställe, men forskare bevisa det för cirka 30år sen att den snurrar i sin egna

axel. Det stod 1400år sen i koranen vilket är guds ord. Det står om fortplantning som man inte visste hur det gick till biologiskt 500 år sen. Det står om big bang teorin, teorin om att jorden skapades på 7 dagar är inte med.

Förklara till mig, kan du motbevisa Gud nu? Nej det tror jag inte. Och en sak jag inte förstår heller, hur kan du tycka att det är onödigt och tro på Gud för ifall du dör och inget händer? Vad är fel och tro på något?

Ett sätt att leva på genom och respektera människor och hjälpa dem är det fel på det?

Påstår du nu att "Koranen" är den ultimata religionen?

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Om man tror på gud och man anser att big bang och evolutionen är bevisad så är väl det mest logiska att gud gjorde det.

^ This
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Om man tror på gud och man anser att big bang och evolutionen är bevisad så är väl det mest logiska att man tror gud gjorde det.

^ This

Fixat.
Nivå 0 · Nykomling

Det var underförstått att det stod "man tror" där...

15 May 2010
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Påstår du nu att "Koranen" är den ultimata religionen?

Koranen är ingen religion, men du verkar tro att kristendomen är det och drar in Gud från alla religioner i samma sammanhang. Du tror liksom att alla de 3 världsreligonerna judendomen kristendomen och islam är lika i sig och de behöver bara dömas ut från en religion.

Evolutionsteorin och Bibeln är totala motsatser. Som exempel kan vi ta några vanliga frågor som människor frågar sig själva, och hur Bibeln respektive evolutionsteorin besvarar dem (rättare sagt hur det ligger till om evolutionsteorin stämmer).

Vem är jag?

Bibeln: En människa skapad av Gud till Hans avbild.

Evolution: En random organism, ett djur.

Meningen med min existens?

Bibeln: Att leva i gemenskap med Gud och prisa Honom.

Evolution: Det finns ingen mening. Gör vad du vill för livet är kort. (Alt. utvecklas som art, men som en individ är det inte mycket man kan göra.)

Vad är jag värd?

Bibeln: Så mycket att Gud offrade sin Son för dig.

Evolution: Du är en parasit som rubbar den naturliga balansen på jorden.

Rätt och fel?

Bibeln: Rätt och fel är absolut. Gud bestämmer.

Evolution: Finns inget rätt och fel. Du är din egen gud.

Enligt evolutionsteorin kom människan till världen genom döden (naturligt urval), enligt Bibeln kom döden till världen genom människan (syndafallet).

Är det någon annan förresten som har tänkt på hur Hitlers sätt att tänka påminner om naturligt urval?

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling

Fast evolutionsteorin och gud kan gå ihop beroende på hur man ser på gud. Om man har en biblisk bild av honom så går de inte så bra ihop.

↗ till inlägget

Fast evolutionsteorin och gud kan gå ihop beroende på hur man ser på gud. Om man har en biblisk bild av honom så går de inte så bra ihop.

Sant.
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Evolutionsteorin och Bibeln är totala motsatser. Som exempel kan vi ta några vanliga frågor som människor frågar sig själva, och hur Bibeln respektive evolutionsteorin besvarar dem (rättare sagt hur det ligger till om evolutionsteorin stämmer).

Vem är jag?

Bibeln: En människa skapad av Gud till Hans avbild.

Evolution: En random organism, ett djur.

Bibeln: Att leva i gemenskap med Gud och prisa Honom.

Evolution: Det finns ingen mening. Gör vad du vill för livet är kort.

Vad är jag värd?

Bibeln: Så mycket att Gud offrade sin Son för dig.

Evolution: Du är en parasit som rubbar den naturliga balansen på jorden.

Rätt och fel?

Bibeln: Rätt och fel är absolut. Gud bestämmer.

Evolution: Finns inget rätt och fel. Du är din egen gud.

Enligt evolutionsteorin kom människan till världen genom döden (naturligt urval), enligt Bibeln kom döden till världen genom människan (syndafallet).

korrektion eftersom du uppenbarligen inte har någon koll alls på evolutionsteorin:

Vem är jag?

Evolution: En organism, i detta fallet ett djur, vars gener under miljarder år har finslipats för att passa så bra in i omvärlden som möjligt. (inte på något sätt "random")

Evolution: Evolutionen har ingen mening, det är en följd av hur liv är uppbyggt. Det finns inget mål med livet, och vill du ha nått så är du helt fri att välja det själv. Däremot finns det en orsak till varför du finns.

Vad är jag värd?:

Evolution: Evolutionen uttalar sig inte om en organisms värde, däremot mäts din framgång i evolutionen på hur mycket avkomma du har producerat.

Allmänt: Ditt värde för dig själv sätter du själv, ditt värde för omgivningen sätter omgivningen.

Rätt och fel?

Evolution: Det finns inget rätt och fel, det finns händelser, och det finns följder av dessa. Vissa händelser kan vi påverka, andra inte.

🔒 Tråden är låst och kan inte längre besvaras.