Hoppa till innehåll

Gud


CHORDAZBA
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 429
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Ni kan kolla här och se på definitionen av Gud inom Islam, visst är det samma Gud, de tre religionerna tillhör samma stamfader och i t.ex koranen så skrivs Jungfru Maria samt Jesus in där.

 

Men bara för att kristna inte tror på planeternas sätt att röra sig runt sina egna axlar så betyder inte inte

att muslimer inte tror på det, ni kan kolla på detta så att ni förstår vad jag menar:

 

 

Han pratar om att massor av saker som blev vetenskapligt bevisade nyligen skrevs för 1400 år sen ner i koranen och frågar sig hur kan det ha hänt om Gud inte fanns?

Jag anser INTE att Islams gud är samma som kristendomens. Jag inte läst koranen själv, men vad jag har hört så uppmuntrar den till fientliga gärningar mot ickemuslimer i genomsnitt på varannan sida ("fredlig religion"? tveksamt IMO). Bibelns Gud däremot uppmanar människor att älska sina fiender.

 

Matt 5:44

"Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er;"

 

Islam ser inte heller på Jesus som Guds son, utan bara som en profet som dessutom anses vara mindre än Mohammed.

Bibeln säger att om man inte accepterar/tar emot/bekänner Jesus så kan man inte acceptera/ta emot/bekänna Fadern heller, eftersom de är samma Gud.

 

Lukas 10:22

"Allt har min fader anförtrott åt mig. Ingen vet vem Sonen är, utom Fadern, och ingen vet vem Fadern är, utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara det för."

 

Johannes 10:30

"Jag och Fadern är ett."

 

Johannes 14:6

"Jesus svarade: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig."

 

1 Joh 2:24

"Den som förnekar Sonen har heller inte Fadern. Den som erkänner Sonen har också Fadern."

 

 

Vissa går så långt att de säger att islam och kristendom är raka motsatser, vilket jag inte står fast vid eftersom jag inte vet så mycket om islam, men jag förnekar/förkastar inte den möjligheten.

 

Vart ifrån fick du att i Islam hetsas man mot andra religioner? Det där kallas fanatiker och det är människor som tänker så och det finns inom alla religioner, vi tänker på kristna människors blodiga händer

som kommer från judarna då det var på grund av judarna folk började tro på Jesus?

 

I Islam så är alla profeter lika viktiga, i Islam finns det inget som säger att en människa är större än någon annan, varför tror du man anger Allah'u Akbar? Till skillnad från kristendomen så är det så att i Islam så ska man inte tillbe någon annan en Gud, då så märker man ju att folk verkligen gör det för andra människor pga ägodelar som pengar osv. I Islam står man öga för öga, tand för tand, du har rätten och försvara dig själv

men att hetsa någon annan till våld ska du inte göra. Återigen till att alla profeter är lika viktiga, det är som Moses, Abraham, Mohammed, Jesus samt flera som förmedlat budskap till människor om vad som händer i världen.

 

Sen förstår jag inte definitionen på djävulen hos kristendomen, om djävulen är nu en ängel, hur kunde djävulen trotsa Gud? Änglar har ingen fri vilja, men det har andar vilket Islam definerar på djävulen.

Sen så ändrade prästerna samt påven ganska mycket på vad Jesus egentligen sa på den tiden till sin egen fördel, så hur kan man bekräfta att bibelns budskap genom att säga att det är gud som sagt allt då den inte har sin liknelse gentemot den som skrevs på Latin och Hebreska.

 

Sen kan vi säga så här, även kristna människor som pratar arabiska kallar gud för Allah och använder samma böneord som det sägs på koranen.

Redigerat av Ryssfemma
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst 48893

Vart ifrån fick du att i Islam hetsas man mot andra religioner? Det där kallas fanatiker och det är människor som tänker så och det finns inom alla religioner, vi tänker på kristna människors blodiga händer

som kommer från judarna då det var på grund av judarna folk började tro på Jesus?

Som sagt så har jag inte läst koranen själv, men det är vad jag har hört. Det där du skrev om kristna och judar förstod jag inte vad du menade.

Sen förstår jag inte definitionen på djävulen hos kristendomen, om djävulen är nu en ängel, hur kunde djävulen trotsa Gud? Änglar har ingen fri vilja, men det har andar vilket Islam definerar på djävulen.

Sen så ändrade prästerna samt påven ganska mycket på vad Jesus egentligen sa på den tiden till sin egen fördel, så hur kan man bekräfta att bibelns budskap genom att säga att det är gud som sagt allt då den inte har sin liknelse gentemot den som skrevs på Latin och Hebreska.

Vem sa att änglar inte har någon fri vilja? Djävulen fick med sig 1/3 av änglarna, så det är ganska uppenbart att de iaf i någon bemärkelse har det.

 

1. Bibeln skrevs på hebreeiska, arameiska och grekiska

2. Dessa texter finns kvar i tusentals mycket noggrant gjorda kopior

3. http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_sea_scrolls

 

Det som står om Jesus i NT stämmer perfekt ihop med profetiorna om Messias i GT. Ställena där Bibeln refererar till sig själv är så gott som otaliga: http://www.chrisharrison.net/projects/bibleviz/index.html

Man kan inte bara gå och ändra hur man vill...

 

Sen kan vi säga så här, även kristna människor som pratar arabiska kallar gud för Allah och använder samma böneord som det sägs på koranen.
Ja, arabiska är arabiska oavsett religion.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen kan vi säga så här, även kristna människor som pratar arabiska kallar gud för Allah och använder samma böneord som det sägs på koranen.

Ja, arabiska är arabiska oavsett religion.

 

Citat från ditt förra inlägg: Matt 5:44

"Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er;"

Sen så kan jag säga en sak om Jesus, i koranen så är Jesus Messias, därför kallar man jesus som alternativ till Isa på arabiska, al messieh.

 

Sen så kan du fråga dig själv varför människor blir arga över att folk blir arga över dessa karikatyrer av Mohammed. Mohammed förmedlade Islam till människor och spred det, därför är Mohammed mer uppmärksammad än de andra profeterna. Sen så kan du tänka dig själv, det är hela tiden snack om att alla muslimer är terrorister ifrån väst medans man kollar på vad väst gör mot dem så kan du förstå raserin?

Det med judarna är att kristendomen inte skulle ha funnits om judarna inte korsfäste Jesus och människorna insåg att han offrade sig själv för människornas synder, men sen romarriket blev kristet till 1800 talet ungefär så var judarna förföljda av de kristna men judarna fick bo med araberna som skyddade dem mot förföljare.

Ja bibeln är svår och bekräfta med tanke på hur många olika språks de skrivs i och ändringarna som skedde

under de gamla tiderna för maktens skull av prästerna.

 

Jag har läst olika biblar, och många skiljer sig ur varandra med viktiga detaljer.

Koranen bekräftas inte genom att läsa på Svenska, då de massa de struntar i och översätta och

översätter den som om man skulle vilja dubba en boollywood-film. En kopia av koranen som inte är skrivet på traditionell arabiska är inte koranen längre.

 

Sen har jag också en fråga till dig, Jesus kom föddes i Mellanöstern, varför ska väst vara så envisa med att han är vit? Jag har svårt och tro att en man från mellanöstern har sån vit hy som västvärldens religionsforskare påstår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst 48893

Citat från ditt förra inlägg: Matt 5:44

"Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er;"

Sen så kan jag säga en sak om Jesus, i koranen så är Jesus Messias, därför kallar man jesus som alternativ till Isa på arabiska, al messieh.

 

Sen så kan du fråga dig själv varför människor blir arga över att folk blir arga över dessa karikatyrer av Mohammed. Mohammed förmedlade Islam till människor och spred det, därför är Mohammed mer uppmärksammad än de andra profeterna. Sen så kan du tänka dig själv, det är hela tiden snack om att alla muslimer är terrorister ifrån väst medans man kollar på vad väst gör mot dem så kan du förstå raserin?

Det med judarna är att kristendomen inte skulle ha funnits om judarna inte korsfäste Jesus och människorna insåg att han offrade sig själv för människornas synder, men sen romarriket blev kristet till 1800 talet ungefär så var judarna förföljda av de kristna men judarna fick bo med araberna som skyddade dem mot förföljare.

Ja bibeln är svår och bekräfta med tanke på hur många olika språks de skrivs i och ändringarna som skedde

under de gamla tiderna för maktens skull av prästerna.

 

Jag har läst olika biblar, och många skiljer sig ur varandra med viktiga detaljer.

Koranen bekräftas inte genom att läsa på Svenska, då de massa de struntar i och översätta och

översätter den som om man skulle vilja dubba en boollywood-film. En kopia av koranen som inte är skrivet på traditionell arabiska är inte koranen längre.

 

Sen har jag också en fråga till dig, Jesus kom föddes i Mellanöstern, varför ska väst vara så envisa med att han är vit? Jag har svårt och tro att en man från mellanöstern har sån vit hy som västvärldens religionsforskare påstår.

Om du vill veta vad äkta kristendom är så är det Bibeln du ska läsa, inte se på s.k. kristna. Att förfölja judar är långt ifrån att älska sina fiender.

 

Jag vet fortfarande inte så mycket om Islam så jag kan inte debattera om det. Det jag vet med säkerhet är att varken synen på Gud eller Jesus är densamma.

 

Kollade du på videon jag länkade till? Det mest relevanta kommer i del 3 och 4.

 

Vad det gäller Jesus hudfärg så vet jag inget, och jag bryr mig inte heller. Det har ingen betydelse. Att envisas om en sådan sak tycker jag är löjligt. Han såg nog likadan ut som judar där och då gjorde.

 

Btw, jag är egentligen inte här för att argumentera, utan för att svara på frågor om kristendomen eller utifrån ett kristet perspektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här med Gud är riktigt sjukt. Oavsett hur långt människan lyckas gå med allt (Vad som helst) så kan man bara säga "Gud gjorde det". Då tänker jag "Jo, men hur fan kan du vara så jävla säker på det?". Men alltid när jag säger det får jag en tanke om att OM Gud finns, så kanske han skapade Människan och Jorden och hela historien och allt skit så slugt att detta var tanken hela tiden. Att han aldrig kan överbevisas. Han gjorde det som det blev för att människan aldrig skulle kunna "Utrota" Gud. Tänk om det är så?

Eller så fanns det ingenting, och hela skiten exploderade. Inte trovärdigt i mina öron, men är det mer trovärdigt att någon skapade det? Om jag fick välja skulle jag satsa 13 kronor på teori nummer två, att någon skapade det. Jag har svårt att tro att allt blev så perfekt balanserat med "Fotosyntes" och "Växthuseffekt" eller "Dragningskraft" bara hände av en ren slump. Men som sagt.. Man vet ju aldrig. Det kanske var Tomten som skapade "The Coca Cola Company" med?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om gud skapade det, då måste han vara en trollkarl alltså? Och om gud skapade det, vilken gud pratar vi om då? För vad jag vet finns det en jävla massor med gudar, men ingen kan ju avgöra vilken som är den rätta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om gud skapade det, då måste han vara en trollkarl alltså? Och om gud skapade det, vilken gud pratar vi om då? För vad jag vet finns det en jävla massor med gudar, men ingen kan ju avgöra vilken som är den rätta?

Jo precis. Jag skulle själv säga att jag tror på Gud, men inte tillhör nån religion. Jag tror, om jag utgår från mitt inlägg ovan, att det isf finns EN Gud/Högre makt/Domare/Ledare/Chef/Whatever.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns ingen gud, de är ganska bevisat vad som skapa universum, och hur människan skapades.

Dock finns de alltid möjligheten för något efter döden, inget försvinner bara omvandlas.

 

- Rather then being a human-being I'm a spiritual-being having a human experience

 

Kanske ligger någonting i de, vem vet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns inte ett enda bevis på att världen och universum är skapat på ett eller annat sätt.

Det jag tror händer när man dör är att det blir svart och man är borta, inget annat, eller jo det beror ju på hur man dör också, vissa sätt att dö på kanske låter en ha tanktar kvar några sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...