↗ till inläggetHaha ja men det jag frågade var VART kungens pengar kommer från. Får han sin lön från skattebetalarna blir ju förmögenheten privat ändå och därför är har det inget med saken att göra eller inte om han har rätt eller inte till en privat förmögenhet.Kungen har en rätt ansenlig privat förmögenhet.
Monarki
Om du läser några inlägg ner från det du citerade så är det där redan förklarat.
Monarki tar ju pengar! Som Victorias(eller så var det med k :S) bröllop, det var inte gratis! Dom pengarna hade man kunnat satsa på andra saker. Nå är det väl okej om hon gifter sig men att satsa så mycket pengar, jag tycker inte det skulle var så dåligt om dom hade ett bröllop med en ''vanlig'' budget. Om nån vill komma med invändningar så gör gärna det.
↗ till inläggetMonarki tar ju pengar! Som Victorias(eller så var det med k :S) bröllop, det var inte gratis! Dom pengarna hade man kunnat satsa på andra saker. Nå är det väl okej om hon gifter sig men att satsa så mycket pengar, jag tycker inte det skulle var så dåligt om dom hade ett bröllop med en ''vanlig'' budget. Om nån vill komma med invändningar så gör gärna det.
Kostade väl cirka 70 miljoner + poliser.
Och de tjänade ihop mer än det också. Annars skulle knappast staten betala för det..
↗ till inlägget↗ till inläggetMonarki tar ju pengar! Som Victorias(eller så var det med k :S) bröllop, det var inte gratis! Dom pengarna hade man kunnat satsa på andra saker. Nå är det väl okej om hon gifter sig men att satsa så mycket pengar, jag tycker inte det skulle var så dåligt om dom hade ett bröllop med en ''vanlig'' budget. Om nån vill komma med invändningar så gör gärna det.
Kostade väl cirka 70 miljoner + poliser.
Och de tjänade ihop mer än det också. Annars skulle knappast staten betala för det..
Så... :huh:? Do ya håller med mig?
Om vi inte ska ha någon kung så kan vi ha hövding! ^^
Jag gillar Monarki, dem ska inte bort. Vi har en gammal monarki som vi ska vara stolta över, däremot tycker jag inte att dem ska betyda lika mycket som den gör idag. Bara att det ska vara några personer som är det dem är födda till. Gillar verkligen monarkin.
Svenskarna vinner ingenting på det förutom turistpengar för kungabröllop.
Till att börja med så är monarki i sig väldigt omodernt, förr i tiden hade kungarna rollen att leda sina trupper ut i krig, nu så används inte kungarna på samma vis. Kort sagt så är monarki för gammalt och har inte något egentligt syfte. Skulle vi byta till republik så skulle vi ett mycket bredare världsansikte, vi har en ledare som är VALD till sin roll för att vi stödjer hans politik, och inte är infödd i sin plats som åskådevinkare. Monarki tjänar sverige inte ett skit, bara tradition.
Ja jag håller med Raeven. Alltihop är otroligt förlegat. Staten ska inte finansiera den typen av underhållning som kungahuset nu faktiskt har blivit.
Eller det är klart att staten får finansiera underhållning, men kalla det då för guds skull underhållning och inte något annat.
Eh. Jag förstår inte riktigt hur man kan tycka det är dåligt att staten finansierar något de tjänar pengar på.
Jag tycker det är löjligt och oseriöst, Sveriges representanter överlever på att synas i söndagstidningar, småprata med nobelpristagare i direktsändning och ha direktsänt bröllop. En sådan komersiell produkt borde inte få kallas statschef eller representera Sverige på något sätt.
Monarki är ju väldigt festligt och det symboliserar sverige, men jag kan tycka att republik är mer demokratiskt när man får rösta på den man tycker bäst om, medan i monarki ärven kungens dotter kronan.
Men nu har vi ju en statsminister som vi får rösta fram så det kanske är bra...
Jag är nog för monarki men det kanske ändrar sig i äldre ålder?
↗ till inläggetMonarki är ju väldigt festligt och det symboliserar sverige, men jag kan tycka att republik är mer demokratiskt när man får rösta på den man tycker bäst om, medan i monarki ärven kungens dotter kronan.
Men nu har vi ju en statsminister som vi får rösta fram så det kanske är bra...
Jag är nog för monarki men det kanske ändrar sig i äldre ålder?
Det är det förstfödda barnet som ärver kronan annars hade kungen kanske haft jättemånga barn.
↗ till inläggetDet är det förstfödda barnet som ärver kronan annars hade kungen kanske haft jättemånga barn.
Men som jag fattade det som är var det Karl XIV Gustav (?) som gjorde att det var det förstfödda, men innan var det den förstfödda pojken, och om det inte blev någon när kungen dog, så fick dottern ta över?
Rätta mig om jag har fel.
Ja. Carl Philip föddes som kronprins, men blev efter ändringen bara prins, och Viktoria blev kronprinsessa.
nej, jag menade inte att det är alltid så att kungens dotter ärver kronan, utan att vi just nu har en kung i Sverige, men hans dotter kommer få ärva tronen. Det var så jag menade.
Jag tycker det verkr va jobbigt att va kungen. hade han varit en vanlig människa hade han nog varit världens coolaste snubbe men nu har han massa krav att leva upp till.
Krav att leva upp till?
Rätta mig om jag har fel, men kungen håller väl ändå bara på och vinkar till folket på nationaldagen och pryder förstasidorna i Svensk Damtidning?
Han gör väl ändå inget viktigt, men kan väl hålla med om att det kan vara jobbigt att vara honom, paparazzi håller ju på och är taskiga mot honom :S
↗ till inläggetSkämtar du? ^^Krav att leva upp till?
Rätta mig om jag har fel, men kungen håller väl ändå bara på och vinkar till folket på nationaldagen och pryder förstasidorna i Svensk Damtidning?
Han gör väl ändå inget viktigt, men kan väl hålla med om att det kan vara jobbigt att vara honom, paparazzi håller ju på och är taskiga mot honom :S
Bara nyligen var det ju värsta skandalen för att kungen hade varit på strippklubb, blev värsta kalabaliken efter som han inte uppfyllde de krav som svenska folket förväntade sig. Han har mer än 9miljoner personer bakom sig som förväntar sig att han ska sitta, stå och gå som en kung.
↗ till inläggetKrav att leva upp till?
...men skojar du eller? :|
Kungen sitter ju knappast på slottet och rullar tummarna de dagarna på året det inte är nationaldag. Han arbetar otroligt mycket med alla möjliga saker. Antagligen så arbetar han mer timmar per vecka än vad någon av oss någonsin kommer göra.
Framförallt så representerar han Sverige och monarkin när han reser runt hela världen, och Sverige på diverse olika saker. Jag skulle sätta allt jag äger och har på att de som säger "men han åker ju bara runt och skakar hand" inte skulle klara en vecka som kung.