Hoppa till innehåll

Monarki


Guggo
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 206
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Fast nu var det inte "några tusen gäster" du sa, utan;

 

Det finns säkert någon annan "okunglig" som hade kunnat skrapa ihop miljardbelopp till Sverige med ett brölopp.

 

Jag kan nästan lova att ingen utom kungligheter kan dra ihop 30 miljarder, tusentals gäster, en halv miljon "gäster" som firar inne i stadscentrum i flera dagar, och hundratals utländska journalister.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv är jag varken riktigt för eller emot även om jag vill att monarkin på lång sikt bör avskaffas av principiella skäl men samtidigt finns det nån sorts känsla över det jag gillar.

 

(Kul fakta, skattebetalarna står för 14 miljoner, kungen betalar 15)

ok nu kan jag inte det här så bra, men får inte kungen sina pengar av skattebetalarna också? :huh:
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan nästan lova att ingen utom kungligheter kan dra ihop 30 miljarder, tusentals gäster, en halv miljon "gäster" som firar inne i stadscentrum i flera dagar, och hundratals utländska journalister.

Kanske inte 30 miljarder, men miljardbelopp.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Som vem då till exempel? Om det finns någon så lär det ju inte vara någon radom plåtslagare från Uddevalla utan en väldigt känd och rik person som inte borde vara särskilt svår att komma på.

 

Statsministern eller någon politiker? Nä.

Zlatan? Nej.

Familjen Rausing, Persson eller Wallenberg? Förmodligen inte.

 

Ingen av ovanstående kan komma i närheten av den publicitet och popularitet som kungafamiljen kan uppnå. Det kanske genererar lite fans och artiklar men inte mer än så. Dessutom, samtliga ovanstående lär ha privata ceremonier, utan kameror, tusentals gäster och stora banketter. Vem fan skulle kolla på när Sveriges näringsminister gifter sig, eller köpa en tallrik med hans ansikte på? Inte en käft.

 

Dessutom, kungligheter får många (kända) gäster från utlandet, vilket leder till att vi får många journalister från utlandet. Inte en människa ute i europa skulle bry sig om när någon random rik svensk gifter sig. Ingen annan kan generera någon nämnvärd turism från utlandet, souvenirförsäljning, ett nämnvärt utländskt pressuppbåd eller någon nämnvärd turism inom Sverige. Att kungligheter gifter sig är något historiskt, som man kanske bara får uppleva en gång. Att politiker, kändisar eller rika människor gifter sig händer hela tiden.

 

I Sverige så är kungligheterna de enda som kan uppnå den här populariteten. Ingen annan kommer ens i närheten. De är också de överlägset mest kända svenskarna utomlands (enligt undersökningar). Dessutom, det finns ett allmänintresse för kungligheter. En random snubbe med några miljoner på banken är det ingen som bryr sig om.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv är jag varken riktigt för eller emot även om jag vill att monarkin på lång sikt bör avskaffas av principiella skäl men samtidigt finns det nån sorts känsla över det jag gillar.

 

(Kul fakta, skattebetalarna står för 14 miljoner, kungen betalar 15)

ok nu kan jag inte det här så bra, men får inte kungen sina pengar av skattebetalarna också? :huh:

 

Inte bara! Sveriges kungligheter snodde någon miljon från tyskland under 30 åriga kriget och har förvaltat det bra!

Men jag håller med om att det är skit med monarkin. Borde avskaffas direkt! Kungen skakar hand, åker på semester (som lustigt nog kallas stadsbesök) och ger kvällstidningarna och skvallertidningarna löpsedlar.

Någon här som vill ge mej 12 kronor och få resten av Sveriges befolkning att gå med på det för att jag är barn till min pappa? Säg bara till, jag skulle bli överlycklig!

Håller med Mezox!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, vi säger att jag hade fel. Kungens barn är de enda i Sverige som kan tjäna ihop någon miljard med ett brölopp. Egentligen tycker inte jag att det rättfärdigar monarkin in i det minsta.

Fakta kvarstår:

Statschefspositionen i Sverige ÄRVS. Det är alltså klart att en person ska bli statschef redan som en liten bebis, och ingen annan kan bli det. Personen i fråga kan vara någon inkompetent.

Kungafamiljen lever som rika och till skillnad från andra rika/framgångsrika släkten är det inte så att man driver ett företag eller en stor kedja. De får (mer eller mindre) pengar av staten för att ha fötts in i en familj. Jag tycker inte det är en ursäkt att kungen också gör ett jobb. Det finns minst lika krävande jobb som inte ger miljonbelopp till din släkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...