↗ till inläggetSjälvklart, men många större drug-dealers är involverade i andra större saker. Kollar man däremot på de mindre, de som jobbar för de stora drug-dealers, deras jobb är endast att förflytta knarket, säg- flytta 20kg mellan Danmark och Sverige. Det ligger väldigt stora pengar i detta, så stora pengar att folk med helt perfekta liv, en framtid skulle kunna ge upp det för att tjäna lite pengar på sidan av, de åker in i fängelse -> livet förstört. Lite långsynt men.
Fast det förändrar ju ingenting?
Rätt logiskt- din granne säljer korv på gatan, du vill inte att han ska sälja korv, så på natten har smyger du dit och med hjälp utav dina spion-leksaker du köpt för 100 000 på internet så blir hans lilla korv-kiosk ingen match. Nästa dag ler du åt att du lyckas, men nu ser du att din andra granne oxå har en korvkiosk, du kämpar för att få ner den, men hur mycket du försöker, och hur mycket pengar du spenderar så har du alltid en granne med en till korvkiosk!En vacker dag ger du upp och sätter upp en egen korvkiosk, du har inte tänkt på det men korv är faktiskt väldigt gott, och gatan utanför dig är väldigt välvandrad, du säljer jätte mycket korv och blir miljonär. The End. B)
...Va? :P
Fel, det är miljontals gånger svårare att få tag i saker laglig väg, ett fake-pass kan du skaffa genom att betala en skum snubbe pengar och få det direkt, eller så gör du det lagligt och får vänta i flera veckor på att få ditt pass.Samma här, vill jag ha knark kan jag ringa ett samtal och hur mycket jag vill stor och väntar på min bro efter 10minuter, vill jag dock ha knark laglig väg (om vi säger att det är lagligt) så är det mycket svårare.
Förutsatt att du vet vem skall du ringa ja. Jag har inte en aning om hur jag skall göra för att få tag på alkohol på olaglig väg, till exempel. Vill jag ha det på laglig väg så går jag till systemet. Klart.
Men även om vi bortser från hur lätt/svårt det är att skaffa så framgår det fortfarande inte hur en legalisering leder till ett minskat missbruk?