💬
Logga in
Fuska.se

Tankenötter/problem

117 svar · startad

↗ till inlägget

Vad är chansen att man får minst en sexa om man kastar en tärning sex gånger?

67% avrundat?
Trådstartare #82

Hivee: Rätt! :)

Edit:

Bland arbetarna på ett kontor skola finns 13 kvinnor och 16 gifta personer. Sju av de manliga arbetarna är gifta. Inga av arbetarna på stället är gifta med varandra. Hur många av kvinnorna är ogifta?

Senast ändrad:

↗ till inlägget

Hivee: Rätt! :)

Edit:

Bland arbetarna på ett kontor skola finns 13 kvinnor och 16 gifta personer. Sju av de manliga arbetarna är gifta. Inga av arbetarna på stället är gifta med varandra. Hur många av kvinnorna är ogifta?

antal gifta kvinnor = 16-7 = 9 st

antal ogifta kvinnor= 13-9 = 4

4 st alltså?

Trådstartare #84

Japp, den var enkel. :P

Antag att du har en liksidig triangel och en regelbunden 6-hörning som båda har lika stor omkrets. Bestäm förhållandet mellan deras areor.

11 Dec 2010
↗ till inlägget

Antag att du har en liksidig triangel och en regelbunden 6-hörning som båda har lika stor omkrets. Bestäm förhållandet mellan deras areor.

triangel

s = O/3

A = s * sqrt(s^2 - (s/2)^2) / 2

hexagon

s = O/6

A = 6 * s * sqrt(s^2 - (s/2)^2) / 2

At / Ah = (O/3 * sqrt((O/3)^2 - (O/6)^2) / 2) / (6 * O/6 * sqrt((O/6)^2 - (O/12)^2) / 2)

= O/6 * sqrt(O^2 / 9 - O^2 / 72) / (O/2 * sqrt(O^2 / 36 - O^2 / 144))

= 1/3 * sqrt(7O^2 / 72) / sqrt(3O^2 / 144)

= O/18 * sqrt(7 / 2) / (O/12 * sqrt(3))

= 2/3 * sqrt(7/2) / sqrt(3)

At / Ah = sqrt(14/3) / 3

Alltså är triangelns area ungefär 72,0% av hexagonens area.

Hoppas jag gjort rätt :P

Senast ändrad:

Trådstartare #86

Inte riktigt nej. Ett tips är att man inte behöver tänka kvadratrötter (det blir även enklare om du ritar 6-hörningen).

↗ till inlägget

edit: triangels area = 2/3 av 6-hörningens, det borde stämma

Senast ändrad:

Trådstartare #88

Rätt!

Lös följande ekvation med lösningarna så förenklade som möjligt:

x^2 + sqrt(3) = sqrt(4+2*sqrt(3))

x^2 + sqrt(3) = sqrt(4+2*sqrt(3))

x^2 + 1.732 = 2.732

x^2 = 1

x = sqrt(1)

Trådstartare #90

Helst en algebraisk lösning (alltså inga miniräknare/decimalutvecklingar).

↗ till inlägget

Helst en algebraisk lösning (alltså inga miniräknare/decimalutvecklingar).

fick det då till detta, kan själv inte göra den enklare, men någon annan kanske kan :)

x = sqrt(sqrt(4+2*sqrt(3))-sqrt(3))

har en också:

I ett hyreshus med enbart vuxna är 2/3 av männen gifta med 3/5 av kvinnorna. Hur stor andel av de boende är gifta?

Senast ändrad:

12 Dec 2010
Trådstartare #92

Det finns x män och y kvinnor.

(2/3)x = (3/5)y

x = (9/10)y

Talet vi söker är (totala antalet gifta)/(totala antalet boende) = ((2/3)x+(3/5)y)/(x+y) = ((6/5)y)/((19/10)y) = (6/5)/(19/10) = (6)/(19/2) =

12/19

Senast ändrad:

14 Dec 2010
Trådstartare #93

Du har ett 8x8 schackbräde. Hur många kvadrater kan du skapa ur detta? (med en kvadrat menas att du markerar ett antal rutor så att de tsm bildar en kvadrat)

19 Dec 2010

204

Trådstartare #95

Rätt. :)

Jag antar att du inte satt och räknade ihop alla möjligheter?

↗ till inlägget

Rätt. :)

Jag antar att du inte satt och räknade ihop alla möjligheter?

Jag gjorde som så att jag räknade ihop alla vanliga småkvadrater, vilket var 64 styck (8x8). Sedan kollade jag hur många 2x2 kvadrater som fick plats på en rad. Det var sju, vilket betyder att det borde få plats 7x7 = 49 sådana kvadrater. Sen förstod jag att detta gällde för alla storlekar (dvs, antal kvadrater av en storlek = (8-storleken)^2 ). Så då lade jag ihop alla kvadrater från 1 till 8 :o
25 Sep 2011
Trådstartare #97

Då livar ju upp tråden igen:

Du kommer till två dörrar varav en leder till oändlig lycka och en annan till oändligt lidande (och av någon anledning måste du gå in genom någon av dem). Vid dörren finns också två män. Dessa vet vilken dörr som är rätt och vilken som är fel. Nu är det så att du känner dessa män och du vet att ena alltid säger motsatsen till sanningen och den andra alltid säger sanningen. Hur tar du reda på vilken dörr som är rätt med endast en fråga (och ja, du vet vilken av dem som talar sanning)?

Om jag vet vem som talar sanning är det ju bara fråga honom? :P

Men annars kan du väl fråga den ene "Om jag frågade den andre vilken dörr jag skulle välja, vilken dörr skulle han peka på?", och väljer den motsatta.

Trådstartare #99

haha skrev såklart fel, man vet inte vem som talar sanning :P

Men ja din idé funkar

5 Oct 2011
Trådstartare #100
↗ till inlägget

Då livar ju upp tråden igen:

Du kommer till två dörrar varav en leder till oändlig lycka och en annan till oändligt lidande (och av någon anledning måste du gå in genom någon av dem). Vid dörren finns också två män. Dessa vet vilken dörr som är rätt och vilken som är fel. Nu är det så att du känner dessa män och du vet att ena alltid säger motsatsen till sanningen och den andra alltid säger sanningen. Hur tar du reda på vilken dörr som är rätt med endast en fråga (och ja, du vet vilken av dem som talar sanning)?

Nu ändrar jag detta lite:

Det finns bara en man, och den mannen ljuger antingen alltid eller talar alltid sanning. Men du vet inte vilket av dem. Kan du klara dig på en fråga nu?

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in