Hejsan kära fuskare!
Jag funderade sedan en tid tillbaka på att skaffa en ny och bättre dator för grafisk arbete. De krav som jag ställer är att den ska klara av att köra tyngre programvaror såsom de som finns i Adobes programsvit (Photoshop, InDesign, Illustrator m.fl.). Mitt krav här är att jag ska kunna arbeta i dessa program parallellt med flera olika arbeten, utan att datorn laggar och utan att programmen kraschar. Dessutom ska den klara av att ha igång webbläsaren och exempelvis Spotify vid sidan om utan några problem. Dessutom ska den kunna arbeta tyst (eller hemskt lite oljud).
Det jag vill ha är en kraftfull och effektiv arbetsdator som också ska klara av att spela upp filmer på 1080p och annat nöjesrelaterat. Jag tänker INTE spela med den.
Den budget som jag har är 8000-9000 kr. Skärm, tangentbord och mus exkluderas från denna budget.
Problem: jag har noll insikt i datordelar och vad en dator bör innehålla för att klara de krav som jag ställer. Likaså kan jag heller ingenting om de datorer som finns ute på marknaden idag. Finns det någon dator från tillverkare som uppfyller kraven, eller bör jag bygga en egen dator - och i så fall, hur gör jag det?