↗ till inläggetAlltså, det går inte att dela upp det i "vi mot dem". Det är osunda människor som "slåss" mot mer osunda människor. De allra flesta som deltar i Occupy runt om i världen tillhör ändå de övre 20% så det är egentligen en strid inom toppen. Det är ett dumt begrepp för det finns ingenstans att dra en faktiskt gräns mellan vad som är "dem och vi". Hur rik kan man vara utan att tillhöra "översta 1%", och då menar jag inte i faktiskt inkomst, utan vad Occupy menar med den "dåliga eliten som styr det mest".
Resten av ditt inlägg håller jag med om så när som på följande, men de är bara sidoparenteser:
Ett monetärt system och ett kapitalistiskt system är inte ekvivalenta. Alla system som använder någon form av "pengar" är monetära.
Även om du sover gott trotts att den övre 1% skulle avrättas så tror jag du håller med om att det varken skulle hjälpa eller vara någon lånsiktig lösning, det kommer alltid finnas folk att fylla luckorna, då som vi har sagt vi alla är starkt influerade av de värderingar som eliten bygger sin makt på.
Jag är inte OWS-fan, så jag kan tyvärr inte svara på frågor som du har om dem, så jag spekulerar härifrån. Jag ställer samma typ av frågor. Så, hur exakt de definierar "top 1%" eller den härskande klassen, eller "vi" och "dem" vet jag inte, men jag definierar dem på ett marxistiskt sätt, där inte bara lön spelar roll, utan också hur mycket kontroll man har över sin arbetsvardag, och huruvida man är tvingad till lönearbete (löneslaveri) för att överleva.
Nedan följer kort förklaring:
Trasproletariatet
"Underklassen", folk som lever på bidrag eller väljer eller finner sig i en kriminell karriär.
Proletariatet
Arbetarklassen, arbetarna, de arbetande massorna, etc. Lönearbete är källan för deras huvudsakliga inkomst. De har inget eller väldigt lite inflytande över deras och/eller andras arbetsplatser, arbetsdagar, arbetssätt etc.
Lägre mellanklass
Lönearbetare, vars huvudsakliga inkomst, likt proletariatet, är lönearbete. De har större inflytande över deras och/eller andras arbetsplatser, arbetsdagar, arbetssätt etc, men står ändå nära proletariatet materiellt. Lägre chefer, administratörer och diverse andra.
Övre mellanklass
Lönearbetare, vars huvudsakliga inkomst består av, likt proletariatet och den lägre mellanklassen, lönearbete. Däremot har den övre mellanklassen mycket större inflytande över sin egna och/eller andras arbete. Högre chefer, direktörer, etc. Ofta småborgerliga eller rent av borgerliga tendenser materiellt.
Småborgerligheten
Småföretagare, vars huvudsakliga inkomstkälla är företagen de äger. De jobbar i företagen själv och har få eller inga anställda, olikt kapital- eller landägarklassen.
Kapital- och landägarklassen
Kapitalägare vars huvudsakliga inkomst kommer från deras kapitalägande och det gemensamma arbetet (common labor) i samhället/företagen som utförs av de arbetande massorna, eller landägare som äger mer land än de själv kan bruka, vars huvudsakliga inkomst kommer från jordägo.
Om man nu ska försöka översätta det här till OWS-språk så skulle jag förmodligen definiera top 1% som Kapital- och landägarklassen, men även småborgerligheten och den övre mellanklassen kan anses vara "rika". Det är min personliga åsikt att det inte finns så mycket politisk teori eller planer om hur man skall fixa saker inom OWS, utan mest gnäll, vilket man visserligen kan hävda är en reaktion. Jag skulle alltså definiera "vi" som trasproletariatet, proletariatet, det lägre mellanskiktet och möjligtvis kanske, men bara kanske, små delar ur den övre mellanklassen. Sedan har jag för mig att jag läste någonstans att det fanns småborgare i OWS rader. De var uppenbarligen sura för att storföretag hade kommit in i deras städer och de inte kunnat mäta sig mot dem, och därför gått i konkurs. Så det är möjligt att OWS inkluderar småborgare ("småföretagare", "entreprenörer") i "vi".
Jag förstår att ett monetärt system och ett kapitalistiskt system inte nödvändigtvis är ekvivalenta. Ett kapitalistiskt system måste vara monetärt, medans ett monetärt system inte behöver vara kapitalistiskt eller feodaliskt. Jag menade alltså bara att vårat nuvarande samhällsskick är kapitalistiskt, och inkluderade din definition på samhällsskicket för att klargöra vilken del av ditt inlägg jag svarade på.
Jag tror definitivt inte att en ensam massavrättning kommer att leda till någonting positivt, åtminstånde i längden. Jag tror varken på reformism, revisionism, socialdemokrati eller andra Keynesiska skräpsystem. Jag är dock inte anarkist, vilket är varför jag vill ha ett övergångssamhälle för att förbereda samhället för övergången till ett klasslöst (och därmed pengalöst) samhälle.
Hur exakt det skall se ut och gå till är en svår fråga att svara på, eftersom man måste anpassa idéerna till det dåvarande rådande scenariot. Dialektiken i marxismen (som orginellt är "Hegelisk") säger att varje tes utvecklas till sin egna anti-tes, eller ges en anti-tes som belyser motsättningarna. Denna tes och anti-tes formar sedan en syntesis, som sedan utvecklas eller får en anti-tes som belyser dens motsättningar, osv. Så jag avfärdar alltså all skitsnack om att marxism skulle vara absolut, och jag avärdar dessutom marxism-leninismen och Lenins idéer om "proletariatets förtrupp" och vanguardismen. Så att du inte tror att jag är fullkomligt galen. Fast nu är jag väl någorlunda OT.