Hoppa till innehåll

Occupy Wall Street


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

Tänkte bara att de kanske hade spridit sig pga av just "Occupy All Streets" och inte Occupy Wall Street. Men jag är inte allt för insatt, så att!

Har "occypy alla streets" någon annan betydelse eller vadå? Det finns väl inget negativt med hur det sprider sig sålänge det sprider sig? (förutsatt att man sympatiserar med protestanternas rättighet att protestera).

 

Btw, hittade ett intressant klipp från Occupy Miami:

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag har varit på besök hos Occupy Göteborg i två dagar nu och det är en mycket trevlig sammankomst. De har haft tält och grejjer i vasaparken i över två veckor nu och alla är välkomna att ta och ge hur mycket de vill. Jag har blivit bjuden på mat och fika och det stod på listan över saker som behövs att de ville ha bönor så jag tog med ett paket jag hade över hemma. Man känner sig snabbt som en del av det hela. Alla är snälla och det är en väldigt välkomnande miljö som man kan besöka dygnet runt för att prata och umgås. Vissa har tänkt att försöka vara där hela sommaren.

 

Det är ungefär så jag upplever det. Inte mycket av en protest eller demonstration som man kan förvänta sig. Och ingen direkt gemensam åsikt råder. Ibland har de möten men jag har inte hunnit vara med på ett sådant än. "Kom och ha trevligt och prata om allt" ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mmm det känns som om Occupy till stor del endast är en kraftig "antireaktion" på dagens samhälle. Som jag ser det så är dagens samhälle tämligen långt teknologiskt framskridet men är rent ut sagt efterblivet på den sociala och kulturella biten. Våra värderingar är i många fall sjuka och Occupy känns som en reaktion på just den delen. De flesta "okupanter" som de kallar sig har väldigt sunda värderingar om egalitarism, kulturens inverkan på personligheten och att låta idéer slåss för dem själva och inte projicera personer på dem. Tyvärr är Occupy väldigt efterblivna när det kommer till teknologi och har dåliga kunskaper om vetenskap och industri etc. Många verkar vara någon form av 2000-tals hippies, new ageare eller åt anarko-primitivismens håll. Även om det sällan är något hhets mot teknologi så är de förespråkare av barfota, öppna brasor, levande musik som subsitution mot datorer och mobiltelefoner.

 

Jag har inget emot en trevlig, avslappnad stund i naturen någon gång då och då, men att säga att vi som männsklighet ska gå tillbaka till något slags fornnordisk levnadstempo är ju urlöjligt och potentiellt farligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De har jag inte uppfattat att någon menar på alls. Det finns dator och internet tillgängligt och de har nyss skaffat solpanel. Någon som var duktig på elektronik byggde en usb-laddare med den som strömkälla som alla laddar sina mobiler med. Jag förstår inte alls hur du kopplar deras levande musik som substitution mot datorer. Enda likheten jag ser i ditt argument är att de faktisk umgås fysiskt som människor istället för att skriva över internet vilket jag ser som en positiv sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan vara ärlig och erkänna att jag inte har så där mycket erfarenhet utav occupy i GBG. Det jag har hört har jag hört från folk från Zeitgeist Movement som spenderar tid med okupanter. Och att koppla in en solpanel för att ladda mobiler är knappast revolutionerande. Solpaneler är en gammal teknik. Jag säger inte att de är helt och hållet skogmullar men vad jag har hört så har väldigt få något större intresse av att röra sig mot ett samhälle som utnyttjar dagens kunskap om tekniologi och vetenskap eller mer avancerat än så. De berkar i princip nöjda om politiker bara är snälla mot naturen ochde får mer tid att sitta och chilla i solen. De verkar inte särskilt intresserade av att faktiskt själva ändra på något utan det är mer att man ska gnälla på politiker så att de gör något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du får gärna komma och besöka för att prata med varenda individ. Jag har svårt att hitta så värst många gemensamma åsikter annat än att folk inser att dagens samhälle är kasst. Jag tycker de byggt upp ett mycket bra läger med tanke på deras begränsade resurser och de skulle bli jätteglada om du kommer med förslag på denna teknologin du önskar att de utnyttjade. Det mesta du säger verkar bara vara fördomar mot dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja du är välkommen dygnet runt Dave. De har nattvakter på natten så det kommer alltid finnas någon att prata med. Flest är det dock på eftermiddan mot kvällen då flera har jobb att vara på. Du får gärna svara på resten av mitt inlägg också och inte bara sista meningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja du är välkommen dygnet runt Dave. De har nattvakter på natten så det kommer alltid finnas någon att prata med. Flest är det dock på eftermiddan mot kvällen då flera har jobb att vara på. Du får gärna svara på resten av mitt inlägg också och inte bara sista meningen.

Förstår inte vad det är jag ska svara på. Det mesta jag inte kommenterade var åsikter och konstaternanden.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag undrar främst vad du har för förslag på teknologi som kan hjälpa dem utöver solpanelen. Eller menade du att du trodde att ideologin de framför vill gå bakåt i den teknologiska utvecklingen? Det finns ingen gemensam ideologi vill jag i alla fall påstå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Occupy är inte särskilt enat men de dragen jag har sett från de olika occupy i världen som framstår tydligast är kopplingar till eko-privitism. Sen vet jag att occupy i likhet med vaken.se som funnits mycket längre och ändå inte lyckats uträtta något bara är en plattform för att möjliggöra öppen diskssusion.

 

Occupy verkar vara en rörelse där den gemensamma axiomen är att dagens samhälle är dåligt och behöver förändras. Visst, den punkten är en viktig aspekt men att komma över den punkten och faktiskt börja göra något mer kontruktivt än att lite smygbusigt rigga ett "läger" tar inte så lång tid som occupy har hållit på och stampat i jorden. Det är en sak om man grundar det ur ett egoistiskt, individuellt perspektiv att "jag har inte tillräckligt med frihet" och sen sätta sig och vara lite layback med en solpanel och låtsas vara nästan självförsörjande. Det är en annan sak att göra det samma men att kritisera att det är ett problem med det globala sociala och eknomiska systemet, då känns det inte som ens fokus borde ligga på de aktivteter som Occupy faktiskt genomför.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...