Hoppa till innehåll

Occupy Wall Street


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

De senaste veckorna har som de flesta kanske vet något som kallas Occupy-rörelsen spridit sig över jorden. Det började i New York och har sen dess spritt sig till många delar av världen och till över 1500 ställen bara i USA. Medierna verkar tämligen tysta om det hela så det är ingen som riktigt vet vad som pågår, eller?

 

Därför tror jag att Occupy-rörelsen är ett perfekt diskussionsämne.

 

Här är några frågor att börja på:

 

* Hur startade det egentligen?

* Vad är Occupy-rörelsen?

* Vad vill dem?

* Vad har hänt?

* Är det dåligt/bra? Varför?

* Hur länge kommer det fortsätta?

* Vad kommer hända?

* Vad tycker ni borde hända?

 

Discuss!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Det började med demonstrationerna i mellanöstern tidigare i år och jag tror det är det som har spridit sig "hit" om man säger så. Tycker det är bra att folk står upp och säger vad de tycker, oavsett om jag håller med dem eller inte.

Jag var däremot på Occupy Göteborg för 2 veckor sen och det verkade inte ha något med wall street att göra. Bara en massa ideologier som samlats och sa hur de tyckte att samhället skulle vara. Även i andra länder verkar de stora folkmassorna ha skiljda åsikter.

 

Här är en mycket bra video jag kom i kontakt med igår:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det började med demonstrationerna i mellanöstern tidigare i år och jag tror det är det som har spridit sig "hit" om man säger så. Tycker det är bra att folk står upp och säger vad de tycker, oavsett om jag håller med dem eller inte.

Jag var däremot på Occupy Göteborg för 2 veckor sen och det verkade inte ha något med wall street att göra. Bara en massa ideologier som samlats och sa hur de tyckte att samhället skulle vara. Även i andra länder verkar de stora folkmassorna ha skiljda åsikter.

 

Här är en mycket bra video jag kom i kontakt med igår:

Ja fast det är väl det som occupy rörelsen är? Så vitt jag har fattat det så finns det folk från alla olika ideologier där? kommunister så väl som kapitalister och allt där emellan och utanför? Eller du trodde det skulle vara en speciell grupp som demostrerade? Vilken i så fall?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det började med demonstrationerna i mellanöstern tidigare i år och jag tror det är det som har spridit sig "hit" om man säger så. Tycker det är bra att folk står upp och säger vad de tycker, oavsett om jag håller med dem eller inte.

Så kan man säga det, men det går samtidigt inte att jämföra på det sättet. Den arabiska våren och Occupy-rörelsen är väldigt olika.

 

Jag var däremot på Occupy Göteborg för 2 veckor sen och det verkade inte ha något med wall street att göra. Bara en massa ideologier som samlats och sa hur de tyckte att samhället skulle vara. Även i andra länder verkar de stora folkmassorna ha skiljda åsikter.
Occupy-rörelsen är överens om att det är fel på det socioekonomiska systemet. Den "poäng" som dominerar är hur stora företag i "demokratin" mutar politiker och köper sig inflytande bland höga politiska positioner. Företag och rika privatpersoner skänker mycket pengar till olika kandidater för att de ska kunna sprida propaganda, när någon sedan vunnit är den skyldig dem en tjänst för att kompensera det hela.

 

Många av demonstranterna förstår inte hur ekonomin fungerar och många har inte heller lösningar. Det de förstår är helt enkelt problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Många av demonstranterna förstår inte hur ekonomin fungerar och många har inte heller lösningar. Det de förstår är helt enkelt problemen.

I vissa fall skulle jag inte ens gå så långt, de vet inte vad problemen är de bara vet att det är problem, men det är kanske en nyansskillnad och en tolkningsfråga. Åh andra sidan upplever jag att människor som generellt ställer sig kritiskt till samhället eller ja, folk som demonstrerar i olika sammanhang är väldigt insatta i det dem håller på med och klarar ofta att tänka långt mer kritiskt än ens vanlige medborgare. Nu vet jag visserligen inte om så är fallet för Occupy Wallstreet, amerikaners intelligens ska inte överskattas, och det är inte jätteofta som någon har en generell och djupare förståelse utan de är oftast speciallierade på ett problem och saknar praktisk lösningsförmåga. Därför det tenderar det att bli väldigt mycket gnäll.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...