Hoppa till innehåll

Occupy Wall Street


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Personligen så tycker jag occupy-rörelsen är lite löjlig. Inte nödvändigtvis för deras åsikter (folk får tycka vad de vill), utan mest för att många tyvärr ger intrycket av att vara felinformerade. Det känns som hela occupy-rörelsen verkar ha blivit en bandwagon* där en del gör det "bara för att". Så länge man kan underbygga sina åsikter med något vettigt så fine. Om man är där bara för att "ööööh företagen är liksom dumma!!!!!oneone", vilket jag nog tror att en hel del är så...ja... Gick förbi Occupy Nordstan i förra veckan och såg någon kille med Guy Fawkes-mask. Ja, fine att V for Vendetta är en cool film, men varför man skulle vilja använda Guy Fawkes som symbol är lite beyond me, med tanke på vad han stod för (och egentligen symboliserar).

 

 

 

 

 

*The bandwagon effect is a well documented form of groupthink in behavioral science and has many applications. The general rule is that conduct or beliefs spread among people, as fads and trends clearly do, with "the probability of any individual adopting it increasing with the proportion who have already done so". As more people come to believe in something, others also "hop on the bandwagon" regardless of the underlying evidence.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen så tycker jag occupy-rörelsen är lite löjlig. Inte nödvändigtvis för deras åsikter (folk får tycka vad de vill), utan mest för att många tyvärr ger intrycket av att vara felinformerade. Det känns som hela occupy-rörelsen verkar ha blivit en bandwagon* där en del gör det "bara för att". Så länge man kan underbygga sina åsikter med något vettigt så fine. Om man är där bara för att "ööööh företagen är liksom dumma!!!!!oneone", vilket jag nog tror att en hel del är så...ja... Gick förbi Occupy Nordstan i förra veckan och såg någon kille med Guy Fawkes-mask. Ja, fine att V for Vendetta är en cool film, men varför man skulle vilja använda Guy Fawkes som symbol är lite beyond me, med tanke på vad han stod för (och egentligen symboliserar).

 

 

 

*The bandwagon effect is a well documented form of groupthink in behavioral science and has many applications. The general rule is that conduct or beliefs spread among people, as fads and trends clearly do, with "the probability of any individual adopting it increasing with the proportion who have already done so". As more people come to believe in something, others also "hop on the bandwagon" regardless of the underlying evidence.

I Sverige har jag fattat att det är mer som ett "stöd" för de som protesterar på "riktigt" på t.ex. Wall Street. Det är omöjligt att generalisera dem på Wall Street eftersom de är så många och det finns både de som är verkligt insatta och de som inte är det. Jag skulle tro att i USA och liknande länder är det en hel del som protesterar för att de inte vet något annat, de har en låg socioekonomisk status och därmed sällan någon god utbildning eller tillgång till information. Eftersom USA har en verklig arbetslöshet på ca 14% så tror jag att en hel del är där för att de inte har något arbete och inga möjligheter att göra något annat.

 

Angående "Guy Fawkes-masken", har detta helt gått dig förbi?:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anonymous_%28grupp%29

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Sverige har jag fattat att det är mer som ett "stöd" för de som protesterar på "riktigt" på t.ex. Wall Street.

 

Jaha, ok. Folk får väl göra vad de vill med sin fritid antar jag...

 

Det är omöjligt att generalisera dem på Wall Street eftersom de är så många och det finns både de som är verkligt insatta och de som inte är det.

 

Ja, såklart. Jag bara skrev om intrycket jag har fått (främst via internet då, eftersom jag inte är i New York). Även om det antagligen skulle vara mer nytta/lämpligt att protestera utanför någon av de gigantiska onda företagens högkvarter. Det är inte på Wallstreet den där en procenten de tjafsar om sitter.

 

Men jag antar att Wallstreet används för att folk tänker "Wallstreet->Ekonomi->Stora företag".

 

Jag skulle tro att i USA och liknande länder är det en hel del som protesterar för att de inte vet något annat, de har en låg socioekonomisk status och därmed sällan någon god utbildning eller tillgång till information.

 

Vilket är det jag talade om innan. Folk protesterar för att de "inte vet bättre" (i brist på en bättre formulering). De protesterar för att alla andra gör det.

 

Eftersom USA har en verklig arbetslöshet på ca 14% så tror jag att en hel del är där för att de inte har något arbete och inga möjligheter att göra något annat.

 

Vadå "inga möjligheter att göra något annat"? Du menar att de inte har möjligheter att göra något annat än att protestera? Det är väl klart att dom har. Det är väl antagligen det tänket som gör att de fortfarande är arbetslösa. Att skrika på Wallstreet får man inga jobb på.

 

Angående "Guy Fawkes-masken", har detta helt gått dig förbi?:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anonymous_%28grupp%29

Nej, inte alls. Jag förstår bara inte varför man använder en kille vars mål var att döda en massa människor och instifta en katolsk regim i Storbritannien som symbol. Det är ju knappast så att Guy Fawkes var en särskilt bra kille. Och dessutom...merchandise från en hollywoodfilm? Kej...

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...