💬
Logga in
Fuska.se

Mäta Hög Iq

39 svar · startad

Nivå 6 · Fuskare
Du har inte tänkt tanken att välstånd korrelerar med IQ? Det är inte så lätt att bygga en nation när landet har en snitt-IQ som är lägre än många som klassas som gravt efterblivna med svenska mått. Och vad har genomsnittet i Kina att göra med grannländerna?

Det där var en väldigt kontroversiell ståndpunkt. Får se om dina källor håller. Om du tittar på din IQ-karta till exempel så ser du att folk har lägre IQ i sydamerika än i Spanien/Portugal, trots att de har nästan samma gener i stora delar av Sydamerika som i Spanien/Portugal. Det finns ju betydligt fler förklaringar till varför väst har lyckats bäst ekonomiskt sätt, förutom IQ.

Om det är som du säger, så borde också befolkningen i grannländerna söder om Kina ha betydligt högre IQ, eftersom att befolkningens gener, folkgruppsmässigt, är väldigt lika kinesernas. Detsamma gäller såklart när det gäller resonemanget om tillgång till bra mat och utbildning, Kinas befolkning borde inte ha så hög IQ ftersom levnandsstandarden är väldigt lik den i exempelvis vietnam. Jag skulle vilja se vilken grund de har för Kinas höga IQ.

"Myth: IQ is a racist term and minorities have low IQ.

This is a myth prevalent mostly among the minorities who unfortunately have low IQs. These people have unanimously declared that IQ is a racist term used for discriminating the minorities.

Reality

We all know that IQ is not entirely genetic and is very much dependent upon the surrounding environmental changes. Low IQs of the minorities are more likely a result of discrimination in education and the atmosphere in which they have grown up. It has nothing to do with Europe or Asia, White or Black, Christians or Jews etc. It is always possible that a white person can have a low IQ and a black a high IQ and vice-versa."

Saxat från din källa. Motsäger ju din teori helt och hållet.

http://www.americancivilrightsreview.com/africanfailure.html

Den där artikeln säger ju bara att afroamerikaner har lägre IQ än europeamerikaner i genomsnitt, vilket i sig är väldigt intressant. Det enda den gör om anledningen till detta är att spekulera. Det kan lika gärna finnas andra/fler orsaker än det genetiska till att de har lägre IQ.

http://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence

"While the existence of racial IQ gaps is well-documented and not subject to much dispute, there is no consensus among researchers as to their cause."

Samma sak här som tidigare. Hur kan du vara säker på att det existerar så stora genetiska skillnader mellan folkgrupper när inte forskarna är ense?

http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Tra..._Adoption_Study

Där har vi en källa som faktiskt stöder din slutsats. Intressant. Det är ju en ganska liten studie, men när skillnaderna är såpass tydliga kan man nog ändå ana vissa slutsatser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Heritability_of_IQ

Också intressant. Visste faktiskt inte att arvsmassan kunde ha så stor betydelse. Det är inte sånt det brukar pratas om direkt. Säger ju inte så mycket om skillnader mellan "raser" dock.

Senast ändrad:

Nivå 13 · Mästerfuskare
Trådstartare #22

Du får tro vad du vill, jag har inget behov, nytta eller nöje av att gå in i någon djupare debatt med dig eller någon annan i ämnet. IQ är mer styrt av gener än många andra egenskaper som påverkas till större grad av omgivningen, det var allt jag försökte säga. Jag är ingen professor på ämnet och jag tänker inte sitta i flera timmar och leta fram svåråtkomliga källor. Däremot har jag en god klasskamrat som faktiskt har gjort det och är väldigt intresserad i detta och jag litar mer eller mindre på hans fakta.

Och det där första du citerade från IQ-myt-sidan motsäger ingenting. Det säger bara att alla svarta inte har lägre IQ än alla vita t.ex. vilket är självklart och att IQ inte är 100% genetiskt. Texten är skriven med tydliga inslag av "politisk korrekthet" där man inte vill säga att vissa grupper (minioriteter eller inte) har generellt lägre eller högre IQ än någon annan grupp.

Annan intressant poäng: Jämför Sydafrika och Kina. Hur förklarar du det med din "välfärdsmodell"?

Senast ändrad:

Nivå 16 · Legendfuskare

Jag söker fortfarande efter en förening som är motsvarigheten till mensa, där bara de 2% dummaste människorna får vara med.

Nivå 13 · Mästerfuskare
Trådstartare #24
↗ till inlägget

Jag söker fortfarande efter en förening som är motsvarigheten till mensa, där bara de 2% dummaste människorna får vara med.

Sådana människor är för ointelligenta för att organisera sig så jag tror inte du lyckas hitta någon.
Nivå 6 · Fuskare

Alltså, att Asiater har 102 i snitt jämfört med Europeers 100 kan jag väl köpa, men att svarta skulle ha så lågt som 90 vid samma uppväxtförhållanden låter väldigt lite och det ställer jag mig kritisk till.

25 Sep 2012
Nivå 11 · Veteranfuskare

Jag tror det är evolutionärt ofördelaktigt att ha för högt IQ.

26 Sep 2012
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Jag tror det är evolutionärt ofördelaktigt att ha för högt IQ.

Varför då?

Nu har jag ingen källa att referera till men om jag minns rätt är smarta människor överlag lyckligare och mer framgångsrika. Vilket inte är någon kontraintuitiv tanke precis.

Nivå 16 · Legendfuskare

Jag tänker att man kan ha svårt att "passa in" om man har alldeles för hög IQ. Vet inte om Mezox också syftar på det.

Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Varför då?

Nu har jag ingen källa att referera till men om jag minns rätt är smarta människor överlag lyckligare och mer framgångsrika. Vilket inte är någon kontraintuitiv tanke precis.

Det är säkert sant att smarta människor är mer lyckliga osv, men Mezox sa ju att det var ofördelaktigt att ha FÖR högt IQ. Det är ju skillnad på att ha högt IQ och för högt IQ. Högt IQ brukar ju kopplas till psykisk ohälsa, och jag skulle tro att det blir vanligare/värre ju högre IQ man har. Dessutom har nog personer med väldigt högt IQ svårare att klara sig i ett samhälle fullt av personer med normal IQ och som dessutom är designat för dessa.

Smarta människor är nog lyckligare upp till en viss nivå.

Senast ändrad:

Nivå 11 · Veteranfuskare

Hehe det var lite skämtsamt menat men det är nog svårare att få f***a :P

Nivå 6 · Fuskare

Evolutionärt fördelaktigt är väl egentligen i vårt samhälle att vara sjukt bra på att reproducera sig. Som tjej att börja få barn vid 15 och fortsätta att få 20 stycken. Som man att befrukta massa kvinnor. Hög IQ hjälper väl knappast till med något av detta. :P

Nivå 11 · Veteranfuskare

Haha exakt :D

6 Oct 2012
Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Om du tittar på din IQ-karta till exempel så ser du att folk har lägre IQ i sydamerika än i Spanien/Portugal, trots att de har nästan samma gener i stora delar av Sydamerika som i Spanien/Portugal.

Ännu mer komplext blir det hur Västerbottningar i Sverige flera år i rad har haft högst medel-IQ i Sverige under olika mönstringar :P frågar är egentligen hur det kan vara så, ren slump?

Om man beställer ett DNA-test får man utöver en massa intressant information om sitt genetiska ursprung även en textfil innehållande alla sina gener. Samt vilken "bokstavskombination" man besitter av den valda genetiska markören (t.ex AA, CC, GG osv).

Finns ingen som vet vad alla SNP's betyder, men det finns några som forskare kommit fram till som har betydelse för intelligens. Ett exempel är rs363050 där kombinationen AA ger i snitt 3 högre i IQ, AG ger ett normalvärde och GG i snitt 3 lägre.

7 Oct 2012
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Ännu mer komplext blir det hur Västerbottningar i Sverige flera år i rad har haft högst medel-IQ i Sverige under olika mönstringar :P frågar är egentligen hur det kan vara så, ren slump?

Om man beställer ett DNA-test får man utöver en massa intressant information om sitt genetiska ursprung även en textfil innehållande alla sina gener. Samt vilken "bokstavskombination" man besitter av den valda genetiska markören (t.ex AA, CC, GG osv).

Finns ingen som vet vad alla SNP's betyder, men det finns några som forskare kommit fram till som har betydelse för intelligens. Ett exempel är rs363050 där kombinationen AA ger i snitt 3 högre i IQ, AG ger ett normalvärde och GG i snitt 3 lägre.

Coolt, var hittar du sån information?
10 Oct 2012
Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Coolt, var hittar du sån information?

Genom att jag beställde ett DNA-test från http://www.23andme.com tidigare i år.

Så har jag hittat information om sådant (mest på deras forum).

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Genom att jag beställde ett DNA-test från http://www.23andme.com

så har jag hittat information om sådant (mest på deras forum).

Var faktiskt en föreläsare som tog upp den där sidan idag. :P

Fick du ut något av testet tyckte du? Följdfråga. ;)

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Var faktiskt en föreläsare som tog upp den där sidan idag. :P

Coolt, vad läser du för något? :)

och vad tog föreläsaren upp angående sidan?

↗ till inlägget
Fick du ut något av testet tyckte du? Följdfråga. ;)
Vet bland annat nu att jag inte bär på några genetiska defekter och har lägre chans för de flesta genetiska sjukdomarna.

Tycker inte deras genetiska sektion är så jätteutvecklad men skickar man sin textfil (den jag tog upp tidigare), till olika initiativtagare av genetiska projekt kan man få fram en massa fler rolig fakta om sin släkts historiska ursrpung.

men annars så, ja jag är väldigt nöjd :)

Senast ändrad:

11 Oct 2012
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Coolt, vad läser du för något? :)

och vad tog föreläsaren upp angående sidan?

Läser till läkare, hade en föreläsning om Genetik. Föreläsaren drog den gentekniska utvecklingen lite snabbt och tog upp sidan som ett exempel på hur enkelt det idag är att gentesta sig.

Det är ju ganska dyrt, men ska helt klart göras någon när jag har pengar över. :)

17 Oct 2012
Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Läser till läkare, hade en föreläsning om Genetik. Föreläsaren drog den gentekniska utvecklingen lite snabbt och tog upp sidan som ett exempel på hur enkelt det idag är att gentesta sig.

ah nice :)

Måste däremot förtydliga det jag sa med att deras genetiska sektion inte var så jätteutvecklad. Jag menar då delen om sitt biologiska ursprung och inte den angående sjukdomar, hälsa osv.

↗ till inlägget
Det är ju ganska dyrt, men ska helt klart göras någon när jag har pengar över. :)
gör så :) kostade bara runt 1100 då jag beställde med frakt inräknat. Dyrare nu eftersom en viss prenumeration förut var frivllig men är nu inräknad i ursrpungspriset.
12 Mar 2015
Nivå 0 · Nykomling

jeg fikk 137 poeng på www.iqtestsidan.se

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in