💬
Logga in
Fuska.se

Dilemma

12 svar · startad

Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #1

Jag har nyss flyttat, så jag tänkte uppdatera min profil. Jag gick in på http://www.fuska.se/forum/index.php?act=UserCP&CODE=01. Där kan man ange en Plats. Men om du tittar till vänster så står det Från under min avatar. Vad ska jag ta mig till? Jag är ju från ett ställe, men min nuvarande plats är en annan.

WASD reagerade på det här
Nivå 10 · Veteranfuskare

"Från" kanske menas som "Skriver från"- dvs. samma sak som nuvarande plats B)

Nivå 10 · Veteranfuskare

Eller så kan det innebära "Från" som i var man har växt upp, och anser att sin hemstad är.

Nivå 9 · Veteranfuskare

Jag tycker att det är värre att man ska fylla i VART man bor. Jag bor... åt öst???

Nivå 13 · Mästerfuskare

Ja detta är ett väldigt förvirrande problem. Jag har sett folk som tolkar det på bägge sätten och det är högst förvirrande. Lite klarhet borde krävas.

Nivå 10 · Veteranfuskare

VI KRÄVER ETT SVAR

Nivå 9 · Veteranfuskare Knark

Sånt här håller mig vaken om nätterna.

Nivå 9 · Veteranfuskare

Sånt här håller mig vid liv.

10 Jan 2013
Nivå 10 · Veteranfuskare

Eller så skriver man som man tror, så får folk tolka det hur man vill.

Nivå 12 · Mästerfuskare

Lite oklarhet ger väl snarare spänning i vardagen skulle jag hävda! Tänk vad tråkig världen skulle vara om alla på fuska.se skrev vilken plats de var från. Eller vilken plats de för tillfället befinner sig på. Personligen ser jag hellre att varje användare individuellt får tolka begreppen "plats" och "från". Detta för att ge oss alla en lite intressantare vardag! En tillvaro där allt förtydligas in i minsta detalj för att bespara människorna mödan att behöva tänka själva lär vara ganska tråkig. Alltså vill jag uppmana trådskaparen att tänka själv och sedan välja det alternativ som han själv finner bäst!

Vidare så vill jag spinna vidare på Lynotts inlägg. "Plats" skulle kunna tolkas som "plats du kommer från". På detta sätt kan även "från" tolkas. Vi får alltså "Plats (du kommer från)" och "(Plats du kommer) från"

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Vidare så vill jag spinna vidare på Lynotts inlägg. "Plats" skulle kunna tolkas som "plats du kommer från". På detta sätt kan även "från" tolkas. Vi får alltså "Plats (du kommer från)" och "(Plats du kommer) från"

Så jag kan skriva att jag är från "Ystad, Skåne" fast jag bara har varit där två gånger?

För jag kommer ju från Ystad, för jag har varit där.

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Så jag kan skriva att jag är från "Ystad, Skåne" fast jag bara har varit där två gånger?

För jag kommer ju från Ystad, för jag har varit där.

Ja, det kan du.
Nivå 12 · Mästerfuskare

Du kan skriva vad du vill. Det är ju det som är det fina ;) Dock, så känns det för mig personligen synnerligen långsökt att göra den tolkning du gör. Meningen "Plats du kommer från" lär av de flesta tolkas som din födelseort. Det skulle även kunna tolkas som "Plats du kommer från just nu". Att skriva Ystad med den motiveringen du anger är inte det mest logiska, såvida du inte kommer från Ystad just nu. Observera att "plats du kommer från" är presens, dvs nutid. För att din logik skall anses applicerbar så skulle meningen behöva stå i dåtid. Dvs, "plats du har kommit ifrån". Men att lista alla platser man under sin livstid har kommit ifrån förefaller som en relativt överflödig sysselsättning.

Dock får du för min del skriva Ystad, Vladivostok, Melbourne, Shanghai, Batman, Oskarshamn eller vad du nu känner för. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är den fria tolkningen i denna fråga något som kan tillföra spänning i allas vår vardag. Detta gäller naturligtvis även om jag personligen inte kan skriva under på din tolkning. Du är helt fri att tolka begreppen plats/från så som du finner det bäst för dig.

Kontentan av det hela är alltså att du kan skriva Ystad om du vill. Kör på.

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in