↗ till inläggetTror det finns en del korrelationer mellan IQ och höga betyg men det är ju klart att det inte är samma sak. Alltså jag är tveksam till att någon med till exempel 90 i IQ skulle kunna kunna få A/MVG i alla ämnen (beror givetvis lite på hur slapp skolan är) även om denne pluggade järnet av sig, men det är klart att den skulle få bättre betyg om denne pluggade mycket, oavsett vad den har för IQ.
Hade en tjej i min klass i gymnasiet- hon hade dyslexi och var allmänt retard, svårt att koppla uppenbara saker typ som att hon trodde att det tog 1h att flyga till asien samt att bara i Sverige pratade man svenska (resten av världen engelska).
Hon smörade i några ämnen och höjde sig från VG till MVG genom att vara tyst och snäll på lektionerna, hon spenderade dock säkert 50% av sin vakna tid till att plugga och hon snittade MVG i alla ämnen.
Jag personligen som knappt snittade G känner ju att jag är betydligt smartare än hon, bara att hon pluggade på heltid- jag pluggade nästan inget alls.