💬
Logga in
Fuska.se

Mensas Provtest

51 svar · startad

Nivå 5 · Fuskare

Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.

Endast 4% av befolkningen har en IQ på 126 eller mer.

För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, vilket uppnås av 2% av befolkningen, alltså 98:e percentilen.

Du har goda chanser att kvalificera dig för medlemskap i Mensa. Anmäl dig gärna till vårt antagningstest så får du veta säkert!

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #22

Haha testet är väl enkelt då. :)

... Eller så är vi på fuska ovanligt smarta. ;)

Nivå 3 · Lärling

Hur fan kommer man till testet?

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #24

Googla "mensa provtest"?

Men okej lägger in länk i första inlägget :)

Nivå 11 · Veteranfuskare

Det var ett tag sen jag gjorde provet, så jag antog att det var 15 uppgifter.

Har nu testat manuellt. Man får "bästa resultat", alltså 126+ om man har 0 fel, 1 fel eller 2 fel. 3 fel ger 122. Jag kontrollerade även att jag hade alla rätt. Rätt svar är (om jag inte har nån typo) följande:

1. E

2. C

3. C

4. A

5. D

6. E

7. B

8. C

9. D

10. B

11. B

12. B

13. A

14. E

15. D

16. A

17. A

18. A

19. B

20. E

21. D

22. E

23. D

24. C

18 Feb 2011
Nivå 2 · Novis

Fick 126 i iq. B)

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Haha testet är väl enkelt då. :)

... Eller så är vi på fuska ovanligt smarta. ;)

Tror på det sista! =D
21 Jan 2013
Nivå 0 · Nykomling

Lilla jag skapade en användare nyss bara för att skryta lite här... :D Är 13 år o fick resultatet "126 eller mer". När hjärnan är ärdigutvecklad ska jag med i mensa jag ;)

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Lilla jag skapade en användare nyss bara för att skryta lite här... :D Är 13 år o fick resultatet "126 eller mer". När hjärnan är ärdigutvecklad ska jag med i mensa jag ;)

Jag är med i Mensa och fick resultatet "135 eller högre". 126 för 13 år är väldigt bra så du har nog inga problem med att komma med senare om du har intresset. Jag har svårt att säga om Mensas provtest är bra eller inte, för enligt mig är det löjligt enkelt och det känns som om man kan lätt sätta 10 "poäng" högre än vad man faktiskt har. Men om jag har nu över 135 så är det ju inte så konstigt heller att jag tycker det är väldigt enkelt.

Illustrerad vetenskap har annars ett test som är rätt bra och som är lite mera omfattande, jag kan skicka en länk till dig om du är intresserad.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Jag är med i Mensa och fick resultatet "135 eller högre". 126 för 13 år är väldigt bra så du har nog inga problem med att komma med senare om du har intresset. Jag har svårt att säga om Mensas provtest är bra eller inte, för enligt mig är det löjligt enkelt och det känns som om man kan lätt sätta 10 "poäng" högre än vad man faktiskt har. Men om jag har nu över 135 så är det ju inte så konstigt heller att jag tycker det är väldigt enkelt.

Illustrerad vetenskap har annars ett test som är rätt bra och som är lite mera omfattande, jag kan skicka en länk till dig om du är intresserad.

Ja, gärna! Men jag fick inte precis 126, det är bara det hösta möjliga resultatet på internettestet.
Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Men på ett riktigt IQ test så mäter man inte IQ bara genom att göra logiska övningar.

Jo.
Nivå 6 · Fuskare

Provtestet på Mensas hemsida är ju enklare än det officiella, just för att du ska få högt resultat och sen i tron om att du är tillräckligt smart för att gå med i Mensa betala för det riktiga testet.

/drömkrossande cynism

2 Feb 2013
Nivå 4 · Lärling

Haha det stämmer absolut, 126 på provsidan kan man ju gå runt och skryta med tills man får chans att göra riktiga . :P

Nöjer mig med höga betyg haha.

Senast ändrad:

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Haha det stämmer absolut, 126 på provsidan kan man ju gå runt och skryta med tills man får chans att göra riktiga . :P

Nöjer mig med höga betyg haha.

Höga betyg behöver inte beskriva ens intelligens, en idiot på 90 IQ kan fortfarande sitta och plugga 12 timmar dagen innan varje prov och få MVG/A.

3 Feb 2013
Nivå 13 · Mästerfuskare

Tror det finns en del korrelationer mellan IQ och höga betyg men det är ju klart att det inte är samma sak. Alltså jag är tveksam till att någon med till exempel 90 i IQ skulle kunna kunna få A/MVG i alla ämnen (beror givetvis lite på hur slapp skolan är) även om denne pluggade järnet av sig, men det är klart att den skulle få bättre betyg om denne pluggade mycket, oavsett vad den har för IQ.

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Tror det finns en del korrelationer mellan IQ och höga betyg men det är ju klart att det inte är samma sak. Alltså jag är tveksam till att någon med till exempel 90 i IQ skulle kunna kunna få A/MVG i alla ämnen (beror givetvis lite på hur slapp skolan är) även om denne pluggade järnet av sig, men det är klart att den skulle få bättre betyg om denne pluggade mycket, oavsett vad den har för IQ.

Men IQ kan nog vara ur snabbt/lättare man lär sig olika grejer.

TEx att en med hög IQ inte behöver plugga lika mycket som en med låg IQ för att få bra betyg, just pga IQn

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Jag har läst nån studie nån gång som visade att upp till 110-120 IQ är betygen som bäst, och efter det går det nedåt. Jag kan inte hitta den just nu men jag skulle kunna köpa det påståendet.
6 Feb 2013
Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

Höga betyg behöver inte beskriva ens intelligens, en idiot på 90 IQ kan fortfarande sitta och plugga 12 timmar dagen innan varje prov och få MVG/A.

Det finns en ganska stark koppling, det måste du själv erkänna. Någon som har lägre IQ kommer knappast ha tid att plugga till sig ett MVG/A i flera ämnen. Just IQ specifikt och matte går ju nästan hand i hand.

Senast ändrad:

14 Feb 2013
Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Hade en tjej i min klass i gymnasiet- hon hade dyslexi och var allmänt retard, svårt att koppla uppenbara saker typ som att hon trodde att det tog 1h att flyga till asien samt att bara i Sverige pratade man svenska (resten av världen engelska).

Hon smörade i några ämnen och höjde sig från VG till MVG genom att vara tyst och snäll på lektionerna, hon spenderade dock säkert 50% av sin vakna tid till att plugga och hon snittade MVG i alla ämnen.

Jag personligen som knappt snittade G känner ju att jag är betydligt smartare än hon, bara att hon pluggade på heltid- jag pluggade nästan inget alls.

25 Feb 2013
Nivå 9 · Veteranfuskare

att IQ faktiskt mäter intelligens är rentut sagt bullshit.

Det mäter hur bra du är på Iq-tester.

Jag fick 70 en gång... hihi.

Back on the borderline

One more time

Ja, tog testet, fick 96. Det är inte så mycket det heller.

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in