Iphone 5C är starten på något nytt. Apple har tidigare alltid använt tidigare årets toppmodell som billigare alternativ men i år är mycket annorlunda.
I butiken när jag köpte telefonen var säljaren jag fick hjälp av märkbart uppspelt. “Jag är så glad att du vill köpa den här”, sa han och fortsatte med att berätta att “nästan ingen vill ha den”.
Det råder ingen tvekan om att efterfrågan på den dyrare Iphone 5S och då särskilt modellen i guldfärg varit större. Vid bordet i Apple Store där Iphone 5S visades upp i alla dess färger stod Applepersonal och visade även Iphone 5C och försökte locka potentiella köpare bort till bordet med den mer färgglada telefonen i plast. Med begränsad framgång, kan tilläggas.
Med Iphone 5C levererar i alla fall Apple något nytt. Om man tittar på konkurrenterna så har Apple alltid lanserat en telefon om året medan konkurrenterna var och en vräkt ut tiotals och ibland mer än så. Färgsättningen av telefoner har efter en tid med nästan uteslutande svart och vitt blivit mer vågad, så även där tar ju Apple ett steg om än ett litet sådant i den rådande trendens riktning.
Låt oss se bortom det faktum att Iphone 5C har mycket gemensamt med Iphone 5 och istället se på 5C som den nya telefon det ju faktiskt är. Och titta på vad den tillsammans med nya operativsystemet Ios 7 kan erbjuda.