men då kommer inte brottslingar att göra mer brott... dessutom skulle de skrämma andra...
Nej Till Dödsstraff!
Men de kriminella personer som begår brott i klass med de som ger dödstraff i USA skulle inte sluta upp med de brotten om dödsstraffet införs. Om det däremot skulle införas dödstraff för fortkörning, snatteri, misshandel och dylikt så skulle ju brotten minska men vill vi ha det då?
↗ till inläggetNej, anra människor skulle bli upprörda och börja hata och bli krimminella själv.men då kommer inte brottslingar att göra mer brott... dessutom skulle de skrämma andra...
Men döttsstraff måste ju ändå vara en befrielse för då slipper man sitta hela sitt liv i fängelset det kan ju inte vara bättre.
↗ till inläggetMen vid livstid så sitter man aldrig hela sitt liv.Men döttsstraff måste ju ändå vara en befrielse för då slipper man sitta hela sitt liv i fängelset det kan ju inte vara bättre.
Man kanske sitter där i ca 14 år sedan har man slösat bort en stor del av livet och vill kanske göra något bättre av det som man har kvar.
Jo, men sen ska man kunna leva med det man gjort också. Och en del seriemördare får ju livstid flera gånger om.
↗ till inläggetJo, men sen ska man kunna leva med det man gjort också. Och en del seriemördare får ju livstid flera gånger om.
Ja kan man inte leva med det så tar man ju antagligen livet av sej ändå. Men orkar man ta sej igenom det så skall man i alla fall få chansen.
låt oss säga så här: Kalle mördar Pelle och tar i från honom hans rätt att leva, därmed avsäger han sig även sin egen rätt. skulle vi kunna skicka honom till livstids fängelse skulle det kosta staten massor av pengar. De pengarna skulle kunna användas till att rädda tusentals afrikanska barn, eller göra något annat vättigt. Så, är man imot döds straff, så tycker man att en mördare som tog i från någon annan hans rätt att leva, borde få sitta i fängelset och gotta sej, medans miljoner mäniskor lider....
Kan det vara så svårt att inse?
Dödstraff begås allt som oftast under påverkning, blint hat eller psykiska problem.
Alltså, om kalle mördar pelle( :huh: ) så har kalle en anledning (t.ex. han ansåg själv att gud givit honom tillåtelse), med andra ord, kalle förstår inte vad ahn gör när han mördar pelle.
Förstår du inte?
En mördare är inte som du och jag guggo.
De är ofta fruktasvärt psykiskt påfrestade.
Det finns,
Gud & s*tan.
s*tan är för allt ont.
Gud är för alt gott eller vad man en ska kalla.
↗ till inläggetVad svamlar du om? :huh:Det finns,
Gud & s*tan.
s*tan är för allt ont.
Gud är för alt gott eller vad man en ska kalla.
jag orkar inte läsa genom hela tråden så jag säger bara att jag helt enkelt är emot det.
↗ till inläggetVarför?jag orkar inte läsa genom hela tråden så jag säger bara att jag helt enkelt är emot det.
jag orkar inte heller läsa igenom så mycket men jag är 100% för dödsstraff, jag anser att det bör vara självklart
↗ till inläggetjag orkar inte heller läsa igenom så mycket men jag är 100% för dödsstraff, jag anser att det bör vara självklart
Även om en människa kan vårdas och bli "normal" igen? :) Sen kan du alltid utföra tortyr på dom, använda mördarn som en liten slav, och utnyttja honom som försöksperson på medicin.
Jag är oxå för dödsstraff. Kill 'em. Men visst är ju för vård oxå, men ingen tror väl seriöst på att dom kan bota en enda jävel där inne på anstalten? xD. Det hoppas jag inte. Men visst, försök ni...... Dom ska ändå dö om ni lyckas :)
↗ till inläggetHar du varit på en anstalt och kollat hur de gör.jag orkar inte heller läsa igenom så mycket men jag är 100% för dödsstraff, jag anser att det bör vara självklart
alla människor ska ha rätt till att leva, men för att det ska funka så behöver man hjälpa vissa med att förstå vad som händer om man mördar.
Nej, jag har inte sett det, men jag trodde du och hela omvärlden hade så mkt logik i hjärnan att ni kunde förutspå att tramset aldrig skulle fungera, kommer inte göra heller. =).
jag förstår inte varför alla ska vara för dödstraff, har ni ens sett en människa dö? fattar ni hur hemskt det skulle vara för bödeln. NI skriker dödstraff men tänker inte ett dugg på konsekvenserna. ifall livstid verkligen fungerade så skulle man inte behöva dödstraff.
Dagens värld med allt mer våld gör så att ungdomsbrottslighet ökar. Bland dem finns Mord med stort M.
Barn mördar folk.
Ska man straffa barn med döden?
Man tycker ju liksom att barn inte lärt sig någonting fullt ut.
Kanske ska man ge dem en chans, man kan ju förändra dem, kan man tänka?
Kanske räcker det med några år på ungdomsvården för att mördaren (barnet) ska kunna lägga sin förflutna bakom sig och se mot framtiden och mot ett nytt liv.
Men det finns ju såna så kallade "mördare" som av misstag dödat en människa genom till exempel bilolycka, där man inte varit full eller något sånt.
Kanske dödade man till och med den man älskar mest av alla.
Ska man straffa "mördaren" i dessa fall med döden?
Gränsen mellan mord av misstag och medvetet mord är inte så tydlig. Domstolen kan diskutera det och lyssna på "mördaren" men denne kan helt enkelt ljuga och det är helt upp till domstolen att besluta om de ska tro honom/henne eller inte.
Det är svårt, det är inte alltid så klart, vad som är medvetet mord och inte.
Jag är emot dödstraff. Bra att vårt land inte har det. Jag skulle inte tro att Sverige inför straffet någon gång i det närmaste framtid.
eller det mest mördande (ursäkta ordvitsen) argumentet: livstid går alltid att ångra, det går inte med döden...