💬
Logga in
Fuska.se

"alternativa"

60 svar · startad

Nivå 1 · Novis
Trådstartare #1

Jag undrar mest om det finns några sk. alternativa,

jag syftar på goth, punk(nej, green day gills inte -.-*) japanskt.

På kong.se så har jag märkt att väldigt många gamers gillar anime+manga och en del också den japanske musikkulturen.

Men jag vet också att många som inte hört japanskt musik är skeptiska mot det, helt utan anledning. Kom igen! O.O

sluta vara gammalmodiga pensionärer som är rädda för saker ni inte känner till.

Ge det en chans, testa en gång. Kan ni skadas? Börja må illa? Slösa bort dyrbara sekunder i erat liv fast ni kommer leva i ca. 1,021,910,032 sekunder till?

Själv lyssnar jag på "Visual kei" men jag gillar inte att kalla mig alternativ för det o.O vad ska det vara bra för? Varför skulle bara sådan musik vara alternativ? Ok, inte lika många som lyssnar på det men? vaf? jag är säker på att det finns andra musik genrer som är mycket ovanligare. Så... sammanfattning

Vad vill jag med detta?

sv: få igång en diskussion? XD

samt få svar om det är många som gillar manga-anime-japansk musik osv. osv.

ååh~~ en sak till

det är extremt onödigt med spydigheter om tex.

"blä, japanskt musik, fattar du ens vad dom sjunger?!=!??!??!11111"

"gothtard" (vill bara påpeka en sak, gothare, är inte ens nära min musiksmak.

fast jag vet inte mycket om det.

Så, seriösa svar tack.

Nivå 2 · Novis

Fattar inte riktigt vad du vill diskutera? Du har bara slängt upp en liten text där du argumenterar mot dig själv..

Nivå 7 · Fuskare

Vad ska vi göra åt något du gör som inte vi kan diskutera med dig?

11 Aug 2006
Nivå 12 · Mästerfuskare

Jag har aldrig hört talas om manga som har musik. Måste vara något nytt påhitt. :P

Nejmen... böcker kan ju inte ha musik, det var bara det jag syftade på.

Sen lyssnar jag en del på anime-soundtracks. Gillar även Battle Royal soundtracken av Masamichi Amano. HU va bra klassisk musik.

Sen har jag väl några Dir en Grey låter och ett album av Gackt någonstans. Och en del Ayumi Hamasaki, fast det är väl mest en massa trance remixer. :P

Sist men inte minst får vi inte glömma Koji Kondo! Underbart. ^^

12 Aug 2006
Nivå 11 · Veteranfuskare

Lyssnar ganska mycket på ett japanskt rockband som heter Kra, riktigt bra även om man inte förstår ett ord. :)

Senast ändrad:

13 Aug 2006
Nivå 15 · Mästerfuskare Moderator Moderator

Varför prova något nytt när man redan har sin musikstil och vet att man inte kommer gilla det.

Nivå 3 · Lärling

Jag är helt bortförtrollad av japans oemotståndliga elektriskt instrumentala sammansvärjningar av en stenåldersdator.

Jag älskar atari, 8-bit, game boy emulation-musik.

Japan är electrons hemland.

14 Aug 2006
Nivå 6 · Fuskare

Lyssnar lite smått på Siam Shade, som typ spelar lite J-rock/pop/metal. Inget direkt f*n av japansk musik, men vissa låtar är väl okaj. Inte hört så mycket av japans blipp-blipp. Kanske ska kolla upp. Annars är ju alltid japansk spelmusik bra =D

16 Aug 2006

Händer väl ibland att man lyssnar på J-Pop och resten av slafset. Men mest spelmusik. Nobou Uematsu, musikkompisitör för flera grymt sköna spel. Älskar hans verk!

Nivå 1 · Novis
Trådstartare #10
↗ till inlägget

Varför prova något nytt när man redan har sin musikstil och vet att man inte kommer gilla det.

och.... hur vet du det..?

Nivå 11 · Veteranfuskare

Musiken till Kingdom Hearts är minst sagt fantastisk, älskar den!

Majiwaru: Varför kallas det "alternativa" egentligen? :huh:

↗ till inlägget

Majiwaru: Varför kallas det "alternativa" egentligen?  :huh:

inte så många som lyssnar på det kanske? :blink:

17 Aug 2006

Citerar Draghon (Citera knappen pallade inte)

Hon syftar väl på Anime? Alla anime som JAG har sett har öppningslåtar ^^

Senast ändrad:

20 Sep 2006
Nivå 1 · Novis
Trådstartare #14
↗ till inlägget

Majiwaru: Varför kallas det "alternativa" egentligen?  :huh:

jag menade mer "riktig" musik, dvs, riktiga band, inte bara spelmusik :o

men, kör på

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Jag är helt bortförtrollad av japans oemotståndliga elektriskt instrumentala sammansvärjningar av en stenåldersdator.

Jag älskar atari, 8-bit, game boy emulation-musik.

Japan är electrons hemland.

Typ Blasterhead menar du?

Pow-Pow-Pow-Pow-Pow är också ett bra, japanskt electro band. Jag lyssnade ganska seriöst på dem ett tag, electrojazz. Det är fett. :)

Nu är detta bara instrumentala ådror, har aldrig lyssnat på japansk musik med melodisång, tror jag.

Både Pow-Pow-Pow-Pow-Pow och Blasterhead har ju sångslingor, och MC's, men inga texter. XD

Senast ändrad:

Dir en grey kan jag lyssna på...

Nivå 5 · Fuskare

Dir en Greys Sig Ugly är riktigt bra...resten av dem är mindre bra.

Det slår ju inte CoF, men det går riktigt bra å lyssna på.

Goth går väl också an...vet inte om jag skulle vilja kalla det för riktig alternative, men hälften av de Gothband jag hört är bra.

Japansk musik gillar jag väl inte annars..spelmusik kan vara schysst, men bara när de spelas i det spel de tillhör.

Du kan väl ge lite exempel på några bra japs-band?

Helst av det hårdare stuket...om det är plingplongpop vill jag inte höra. Kan gå bra om de sjunger på engelska, men instrumental eller japanska avstår jag ifrån.

21 Sep 2006
Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Citerar Draghon (Citera knappen pallade inte)

Hon syftar väl på Anime? Alla anime som JAG  har sett har öppningslåtar ^^

1. Personen som skapat ämnet är en kille. :P

2. Jag skojade bara om det där. Menade mest att manga är böcker och det brukar inte finnas böcker med musik. Om du hade läst hela mitt inlägg så hade du läst att jag också gillar animesoundtracks. -.-

Nivå 3 · Lärling

Slask. Precis. ;)

Jag har ne god vän som var på electrofestivalen i Barcelona. :(

Han såg Ryuichi Sakamoto spela. ;(

23 Sep 2006
Nivå 3 · Lärling

Visual Kei är ingen musik stil, bara klädstil. Kei betyder stil och syftar uppenbarligen på kläder.

Har hört det mesta inom jrockindustrin, hatar det mesta också. Dir en grey, Malice Mizer och Go!Go!7188 är det som passerar förbi mina hörselgångar. Sen har jag väl nyligen också börjat lyssna på en massa ebm musik, Unter Null, Flesh Field och Nitzer ebb. Skojigt, skojigt.

Om du nu inte vill kallas alternativ, föreslår jag att du slutar lyssna på japansk musik. Det som inte majoriteten gör, är ju annorlunda. Så enkelt är det.

Sen för vem det nu var som tjafsade om språket, finns översättningar och tolkningar av texterna till musiken.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in