💬
Logga in
Fuska.se

"alternativa"

60 svar · startad

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Visual Kei är ingen musik stil, bara klädstil. Kei betyder stil och syftar uppenbarligen på kläder.

Har hört det mesta inom jrockindustrin, hatar det mesta också. Dir en grey, Malice Mizer och Go!Go!7188 är det som passerar förbi mina hörselgångar. Sen har jag väl nyligen också börjat lyssna på en massa ebm musik, Unter Null, Flesh Field och Nitzer ebb. Skojigt, skojigt.

Om du nu inte vill kallas alternativ, föreslår jag att du slutar lyssna på japansk musik. Det som inte majoriteten gör, är ju annorlunda. Så enkelt är det.

Sen för vem det nu var som tjafsade om språket, finns översättningar och tolkningar av texterna till musiken.

Jag är lite osäker på vem du riktade dig till om det där med att kallas alternative...men jag antar att det var mig du menade.

Tycker bara inte att Goth är alternative.

Om allt som inte majoriteten gillar är alternative, är ju i princip allt utom Pop, RnB, Rap och Rock alternative...och det köper jag bara inte.

Skiter fullständigt i om JAG kallas alternative.

Dessutom skulle ju t.ex Japansk metal fortfarande vara METAL och därför inte vara alternative om inte något speciellt utmärker rock från Japan. Samma sak gäller ju japsrock..det tillhör ju fortfarande rock.

För övrigt hör jag inte något som avviker från genrenormen i Dir en Greys musik.

Den enda riktiga skillnaden är att de sjunger på japanska...men musiken är i stort sett densamma som de vanliga. Alltså inte alternative det heller.

Nivå 3 · Lärling

Riktade inte inlägget mot dig heller.

Men du har rätt i många saker du säger. Men varför man försöker urskilja den japanska musiken går nog djupare än så.

Nog för att Japan har den näst största musikindustrin i hela världen, men deras import industri eller vad man nu ska kalla det är förmodligen minsta. De flesta banden har ju ingen västerländsk influens och därmed låter lite annorlundare, med Dir en grey som undantag då. Det är nog det som är spännande med hela japan-fantasiat, om jag nu får kalla det för det. Fast nu är väl majoriteten av japansk musik rätt lik västerländsk musik också, det är väl deras otroligt glada och irreterande popmusik som skiljer sig lite.

Jag syftar inte på några speciella genrer eller stilar när jag kallar något "alternativt". Jag sa bara principen med att vara annorlunda eller alternativ som många kallar sig, och den stämmer ju varisig man vill det eller inte. Är man inte som alla andra, är man ju annorlunda. Man får ju en så kallad stämpel på sig.

Och sedan, för dom som inte vill bli kallad någonting. De som är sig själv och totalcoola och alternativa, så funkar inte det heller. Alla får ju ändå någon form av stämpel, eller en genre att passa in i, varisig det är fjortis, nörd eller den lilla gothpojken.

Senast ändrad:

27 Sep 2006
Nivå 7 · Fuskare

haha lilla gothpojken. bästa hittils.

du, alternativ är inte alternativ längre, för nu finns det så många gothare så fjortisarna till och med kan kalla sig alternativa.

typ sånna där enya liknade japanska är riktigt bra

28 Sep 2006
Nivå 3 · Lärling

Alla är fjortis på ett eller annat sätt. Jag är fjollig.

Thai musik är också väldigt trevligt, speciellt traditionell sådan. INte såna där "hej kolla på mig jag är bög och kan dansa jättedåligt" saker.

4 Oct 2006

Gillar mest japansk spelmusik samt den asiatiska musiken till Flying Daggers, Hero, Seven Swords och Crouching Tiger Hidden Dragon.

Musiken fängslar en in till filmen.

7 Oct 2006
Nivå 3 · Lärling

Gissa vem som skrev musiken till Hero? Jo, Ryuichi Sakamoto.

Jag har aldrig tyckt om Goth av något slag eller på något sätt, men jag skulle inte kunna kalla det för alternative. Alternative-genren finns i varje genre. Bara att det inte låter som det kanske brukar låta. Om det finns Alternative Rock, så kanske det har lite udda tonarter och andra melodier. När grungen för första gången kom ut så var det som Alternative. Sen blev det mer induviduellt och blev grunge. Goth skulle jag se som en subgenre till Metal.

Nivå 3 · Lärling

Goth är helt eget, massa synthesizers och skit. Om något så är det en subgenre till tidig disco och techno. Men det är ju att tänka för långt, haha. Men gotisk musik och synth är bra relaterade.

Å andra sidan finns det goth metal, men det är en annan sak.

Alternativ musik är som sagt det som inte låter som allt annat. Oftast med en annan uppbyggnad av låtgång, istället för vers-refräng-vers-refräng så kan det gå i alla andra möjliga former och föjlder. Interpret as you wish. Men det är ju kanske bara min åsikt.

8 Oct 2006
Nivå 3 · Lärling

Vissa har till och med kallat R.E.M för Alternative. ;)

Nivå 3 · Lärling

Jag skulle kunna förstå om de kallade Moby för alternative rock. Men inte R.E.M. De är så mainstream att det knakar. Var nu logiken ligger i det, vet jag inte.

Det är på tok för många band som fans placerar i alternativa genres och ting. Alla emos vägrar ju erkänna att deras band är emos och istället placerar de sina band i en löljig genre som "power pop".

11 Oct 2006
Nivå 3 · Lärling

Emo är bara fjortismusik.

Nivå 3 · Lärling

Med den kommentaren har du plötsligt växt i mina ögon.

Nivå 4 · Lärling

Här kan vi sitta och diskutera genrer i hundra år utan att egentligen komma någonvart. "Alternative", som det här verkar handla om, tycker jag är en väldigt utdaterad genre som musikkritiker kom på nån gång under åttiotalet. R.E.M. räknas faktiskt som alternativa, de var ett av de första banden att få den stämpeln faktiskt :) Sen växte det med Nirvana och Sonic Youth och alla de banden, och nu på senare tid är ju i stort sett allt "alternativt" så vafan. Det är en utdaterad genre som sagt.

Och att kalla sig "alternativ" känns lite konstigt. Men gör som ni vill! (:

(Jag hatar att låta som en jädra besserwisser, men jag måste bara påpeka att "emo", som det kallas nuförtiden, växte fram ur indierocken som i sin tur är något "alternativt". Det är bara det att skivbolagen har fattat att tonårsångest och nedstämdhet säljer, därför har "emo" blivit så stort just nu.)

(Och i ämnet japansk musik så är favoriterna Handsomeboy Technique, Moose Hill och Shugo Tokumaru. :P)

Och förresten, visual kei är visst en musikstil :o

Senast ändrad:

13 Oct 2006
Nivå 3 · Lärling

1. Emo växte ur post punken. Wikipedia 4tw.

2. Kei betyder fortfarande stil. Visual betyder fortfarande visuell. Det är konstaterat att visual kei kallas bara de små bögtransvestitbanden från japan, bara för att de klär sig som de gör. Visuell stil alltså.

14 Oct 2006
Nivå 4 · Lärling

Emo växte fram ur post-punken? Snälla nån, skaffa bättre källor än wikipedia i den frågan.

Möjligtvis kan man väl säga att goth har något att göra med post-punken, Joy Division, New Order och de banden.

Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget

1. Emo växte ur post punken. Wikipedia 4tw.

2. Kei betyder fortfarande stil. Visual betyder fortfarande visuell. Det är konstaterat att visual kei kallas bara de små bögtransvestitbanden från japan, bara för att de klär sig som de gör. Visuell stil alltså.

Emo betyder fortfarande emotional. Växte väl inte direkt ur någon genre/stil alls om du frågar mig.
15 Oct 2006
Nivå 3 · Lärling

Emo är ju emotionell musik, skriven av känslor sådant. Hüsker Dü är lika mycket emo som Jimmy Eat World.

16 Oct 2006
Nivå 4 · Lärling

du snackade ngt om punk, punk är okej, inte green day punk dock :zzz:

17 Oct 2006
Nivå 3 · Lärling

Jag är mycket medveten om vad emo står för och betyder. Ändrar ju fortfarande inte faktumet att det växte sig ur post punkens spår. Lyssna bara på Fall Out Boy, och jämför dem med lite lätt punk. Inte överdriven prog som Ebba Grön dock, dom är ju bara överdrivna. Fast det går ju inte att inte gilla Staten och Kapitalet.

Nivå 4 · Lärling

Jojo, men det verkar som du blandar ihop post-punk och vanlig punk. Post-punk är ju typ Gang of Four, New Order och Joy Division. Jag tycker inte att post-punk låter speciellt mycket som emo, däremot en vanlig punkstruktur är vanlig i rätt många emolåtar.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in