Hoppa till innehåll

"alternativa"


Majiwaru
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 60
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst Radicus

Gillar mest japansk spelmusik samt den asiatiska musiken till Flying Daggers, Hero, Seven Swords och Crouching Tiger Hidden Dragon.

Musiken fängslar en in till filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gissa vem som skrev musiken till Hero? Jo, Ryuichi Sakamoto.

 

Jag har aldrig tyckt om Goth av något slag eller på något sätt, men jag skulle inte kunna kalla det för alternative. Alternative-genren finns i varje genre. Bara att det inte låter som det kanske brukar låta. Om det finns Alternative Rock, så kanske det har lite udda tonarter och andra melodier. När grungen för första gången kom ut så var det som Alternative. Sen blev det mer induviduellt och blev grunge. Goth skulle jag se som en subgenre till Metal.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Goth är helt eget, massa synthesizers och skit. Om något så är det en subgenre till tidig disco och techno. Men det är ju att tänka för långt, haha. Men gotisk musik och synth är bra relaterade.

Å andra sidan finns det goth metal, men det är en annan sak.

Alternativ musik är som sagt det som inte låter som allt annat. Oftast med en annan uppbyggnad av låtgång, istället för vers-refräng-vers-refräng så kan det gå i alla andra möjliga former och föjlder. Interpret as you wish. Men det är ju kanske bara min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle kunna förstå om de kallade Moby för alternative rock. Men inte R.E.M. De är så mainstream att det knakar. Var nu logiken ligger i det, vet jag inte.

Det är på tok för många band som fans placerar i alternativa genres och ting. Alla emos vägrar ju erkänna att deras band är emos och istället placerar de sina band i en löljig genre som "power pop".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här kan vi sitta och diskutera genrer i hundra år utan att egentligen komma någonvart. "Alternative", som det här verkar handla om, tycker jag är en väldigt utdaterad genre som musikkritiker kom på nån gång under åttiotalet. R.E.M. räknas faktiskt som alternativa, de var ett av de första banden att få den stämpeln faktiskt :) Sen växte det med Nirvana och Sonic Youth och alla de banden, och nu på senare tid är ju i stort sett allt "alternativt" så vafan. Det är en utdaterad genre som sagt.

Och att kalla sig "alternativ" känns lite konstigt. Men gör som ni vill! (:

 

(Jag hatar att låta som en jädra besserwisser, men jag måste bara påpeka att "emo", som det kallas nuförtiden, växte fram ur indierocken som i sin tur är något "alternativt". Det är bara det att skivbolagen har fattat att tonårsångest och nedstämdhet säljer, därför har "emo" blivit så stort just nu.)

 

(Och i ämnet japansk musik så är favoriterna Handsomeboy Technique, Moose Hill och Shugo Tokumaru. :P)

 

 

Och förresten, visual kei är visst en musikstil :o

Redigerat av Ytterman
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Emo växte ur post punken. Wikipedia 4tw.

 

2. Kei betyder fortfarande stil. Visual betyder fortfarande visuell. Det är konstaterat att visual kei kallas bara de små bögtransvestitbanden från japan, bara för att de klär sig som de gör. Visuell stil alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Emo växte ur post punken. Wikipedia 4tw.

 

2. Kei betyder fortfarande stil. Visual betyder fortfarande visuell. Det är konstaterat att visual kei kallas bara de små bögtransvestitbanden från japan, bara för att de klär sig som de gör. Visuell stil alltså.

 

Emo betyder fortfarande emotional. Växte väl inte direkt ur någon genre/stil alls om du frågar mig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...