Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet (redigerat)

Jag föredrar kod till detta:

 

switch (show_message_ext("Text", "Knapp1", "Knapp2", "Avsluta"))
{
    case 1:
    {
        show_message("1");
        break;
    }
    case 2:
    {
        show_message("2");
        break;
    }
    case 3:
    {
        game_end();
        break;
    }
}

Detta gör en msgbox med 3 knappar.

 

if (show_message_ext("Text", "Knapp1", "", "Avsluta") == 1) 
{
        show_message("1");
}
else
{
        game_end();
}

Detta gör en msg med två knappar.

 

Sen går det att styla detta, sök på hjälpen efter "message", så kommer en massa sakar som du kan ändra.

Redigerat av Katt
Skrivet

jag har valt om man trycker space när man står vi skylten så läser han men det funkar inte för att jag har fixat så han ska kunna läsa 3 skyltar och då har jag start for a block och end for a block

så hur fixar jag de

Skrivet

asså det blir så här

när man står på en skylt och trycker space så läser link den

jag har gjort: check object, object skylt_1 crate message: wana buy this house? och sen scripten

sen har jag gjort flera object som är skyltar fast utan scripten och på dom står det typ hello and welcome

 

fast han kan bara läsa den första skylten inte dom andra

Skrivet (redigerat)

Okej, jag kör denna kod, när mellanslag trycks:

 

objekt = collision_point(hej.x, hej.y, all, false, true);

if (objekt = instance_find(object0, 0))
{
      show_message("häst");
}

if (objekt = instance_find(object1, 0))
{
      show_message("glass");
}

if (objekt = instance_find(object2, 0)
{
      show_message("lol");
}

 

Men om du har flera skyltar av samma object, funkar det inte.

Redigerat av Katt
Skrivet

gjorde så här

objekt = collision_point(hej.x, hej.y, all, false, true);

if (objekt = instance_find(skylt_sale_1, 0))
{
     show_message("häst");
}

if (objekt = instance_find(Skylt_fantasy_maze, 0)
{
     show_message("glass");
}

if (objekt = instance_find(skylt_trena_sp, 0)
{
     show_message("lol");
}

 

med de blev

 

___________________________________________

FATAL ERROR in

action number 1

of Key Press Event for <Space> Key

for object link:

 

COMPILATION ERROR in code action

Error in code at line 9:

{

 

at position 2: Symbol ) expected.

 

Skrivet (redigerat)

objekt = collision_point(hej.x, hej.y, all, false, true);

if (objekt = instance_find(skylt_sale_1, 0))
{
     show_message("häst");
}

if (objekt = instance_find(Skylt_fantasy_maze, 0))
{
     show_message("glass");
}

if (objekt = instance_find(skylt_trena_sp, 0))
{
     show_message("lol");
}

 

Du hadde lite udda parenteser, nu ska det nog funka.

Redigerat av Katt
Skrivet

måste ha hjälp igen

 

jag vill göra så att när man trycker på Yes så raderas obejct skylt_sale_1

 

if (show_message_ext("Buy?", "Yes", "", "No") == 1) 
{
       show_message("purchase");
}

Skrivet

Vars ligger koden du har skrivit? I objektet skylt_sale_1 eller i ett annat?

 

Om koden är i skylten, skriv

instance_destroy();

under show_message("purchase")

 

Om koden är i ett annat objekt än skylten skriv istället

with skylt_sale_1 instance_destroy();

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...