Hoppa till innehåll

Kurdistan-självständigt?


MORAD
 Dela

Rekommendera inlägg

Det var inte min poäng. Jag menade varför ska det inte få vara kurdiska städer? Ni säger att vi är en minioritet. Men vi är inte en j*vla minioritet. I våra städer finns det knappt någon civil turk.

 

Varför får inte nazister bilda ett land? För att de redan har ett, Tyskland. (skämt åsido, ingen punkt att fortsätta disskutera).

För att det inte är deras territorium. Kurderna har bott i de områderna, låångt före turkerna kom dit.

Hur skulle du känna om Tyskland (Tyskland är bara ett exempel, inte heller en punkt att disskutera) tog över Sverige och sa: Det är vår mark! Är du inte tysk så ska du dö!

Problemet här är inte att Sverige blir en del av Tyskland utan att de säger "Är du inte tysk så ska du dö!". Problemet ligger inte i att Kurdistan inte är självständigt utan rasim och korruption.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 99
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Det var inte min poäng. Jag menade varför ska det inte få vara kurdiska städer? Ni säger att vi är en minioritet. Men vi är inte en j*vla minioritet. I våra städer finns det knappt någon civil turk.

 

Varför får inte nazister bilda ett land? För att de redan har ett, Tyskland. (skämt åsido, ingen punkt att fortsätta disskutera).

För att det inte är deras territorium. Kurderna har bott i de områderna, låångt före turkerna kom dit.

Hur skulle du känna om Tyskland (Tyskland är bara ett exempel, inte heller en punkt att disskutera) tog över Sverige och sa: Det är vår mark! Är du inte tysk så ska du dö!

Problemet här är inte att Sverige blir en del av Tyskland utan att de säger "Är du inte tysk så ska du dö!". Problemet ligger inte i att Kurdistan inte är självständigt utan rasim och korruption.

 

Problemet ligger i båda eftersom ett annat av kurdernas mål är att styra oss själva.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var inte min poäng. Jag menade varför ska det inte få vara kurdiska städer? Ni säger att vi är en minioritet. Men vi är inte en j*vla minioritet. I våra städer finns det knappt någon civil turk.

 

Varför får inte nazister bilda ett land? För att de redan har ett, Tyskland. (skämt åsido, ingen punkt att fortsätta disskutera).

För att det inte är deras territorium. Kurderna har bott i de områderna, låångt före turkerna kom dit.

Hur skulle du känna om Tyskland (Tyskland är bara ett exempel, inte heller en punkt att disskutera) tog över Sverige och sa: Det är vår mark! Är du inte tysk så ska du dö!

Problemet här är inte att Sverige blir en del av Tyskland utan att de säger "Är du inte tysk så ska du dö!". Problemet ligger inte i att Kurdistan inte är självständigt utan rasim och korruption.

 

Problemet ligger i båda eftersom ett annat av kurdernas mål är att styra oss själva.

 

Jag hade gärna kunnat styra mitt eget öde helt också. Så jag och liktänkande bildar ett eget land? Det finns en anledning till att vi har val...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var inte min poäng. Jag menade varför ska det inte få vara kurdiska städer? Ni säger att vi är en minioritet. Men vi är inte en j*vla minioritet. I våra städer finns det knappt någon civil turk.

 

Varför får inte nazister bilda ett land? För att de redan har ett, Tyskland. (skämt åsido, ingen punkt att fortsätta disskutera).

För att det inte är deras territorium. Kurderna har bott i de områderna, låångt före turkerna kom dit.

Hur skulle du känna om Tyskland (Tyskland är bara ett exempel, inte heller en punkt att disskutera) tog över Sverige och sa: Det är vår mark! Är du inte tysk så ska du dö!

Problemet här är inte att Sverige blir en del av Tyskland utan att de säger "Är du inte tysk så ska du dö!". Problemet ligger inte i att Kurdistan inte är självständigt utan rasim och korruption.

Problemet ligger i båda eftersom ett annat av kurdernas mål är att styra oss själva.

 

Jag hade gärna kunnat styra mitt eget öde helt också. Så jag och liktänkande bildar ett eget land? Det finns en anledning till att vi har val...

 

Hur ska valet hjälpa om kurderna är förbjudna att tala om Kurdistan officiellt? Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var inte min poäng. Jag menade varför ska det inte få vara kurdiska städer? Ni säger att vi är en minioritet. Men vi är inte en j*vla minioritet. I våra städer finns det knappt någon civil turk.

 

Varför får inte nazister bilda ett land? För att de redan har ett, Tyskland. (skämt åsido, ingen punkt att fortsätta disskutera).

För att det inte är deras territorium. Kurderna har bott i de områderna, låångt före turkerna kom dit.

Hur skulle du känna om Tyskland (Tyskland är bara ett exempel, inte heller en punkt att disskutera) tog över Sverige och sa: Det är vår mark! Är du inte tysk så ska du dö!

Problemet här är inte att Sverige blir en del av Tyskland utan att de säger "Är du inte tysk så ska du dö!". Problemet ligger inte i att Kurdistan inte är självständigt utan rasim och korruption.

Problemet ligger i båda eftersom ett annat av kurdernas mål är att styra oss själva.

Jag hade gärna kunnat styra mitt eget öde helt också. Så jag och liktänkande bildar ett eget land? Det finns en anledning till att vi har val...

 

Hur ska valet hjälpa om kurderna är förbjudna att tala om Kurdistan officiellt?

 

Där grundproblemet återigen inte är att Kurdistan inte är ett eget land.

 

Så det är okej att alla kurder misshandlas, så länge det är utanför Kurdistan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Två mål:

 

1. Männskliga rättigheter

 

2. Självständighet

 

Först måste man ha männskliga rättigheter om man ens vill bli självständig. Men vad som är troligt är att det händer samma sak som i Irak. Att rättigheterna kommer med din självständighet. Med självständighet menar jag inte att Kurdistan blir ett land, utan att Turkiet blir en Federalism som t.ex. USA där varje del har en ganska stor självständighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Två mål:

 

1. Männskliga rättigheter

 

2. Självständighet

 

Först måste man ha männskliga rättigheter om man ens vill bli självständig. Men vad som är troligt är att det händer samma sak som i Irak. Att rättigheterna kommer med din självständighet. Med självständighet menar jag inte att Kurdistan blir ett land, utan att Turkiet blir en Federalism som t.ex. USA där varje del har en ganska stor självständighet.

Du menar att Irak håller på de mänskliga rätttigheterna? Du måste skämta...

 

EDIT: Ja, att ha självbestämmande till viss del är bra eftersom förhållanden ändrar sig från plats till plats.

Redigerat av Chainsawkitten
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Två mål:

 

1. Männskliga rättigheter

 

2. Självständighet

 

Först måste man ha männskliga rättigheter om man ens vill bli självständig. Men vad som är troligt är att det händer samma sak som i Irak. Att rättigheterna kommer med din självständighet. Med självständighet menar jag inte att Kurdistan blir ett land, utan att Turkiet blir en Federalism som t.ex. USA där varje del har en ganska stor självständighet.

Du menar att Irak håller på de mänskliga rätttigheterna? Du måste skämta...

 

EDIT: Ja, att ha självbestämmande till viss del är bra eftersom förhållanden ändrar sig från plats till plats.

 

Du har ingen aning om vad Irak var innan Saddams styre, jag är Irakier själv, du ska inte tro att media har rätt om Irak.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du menar att Irak håller på de mänskliga rätttigheterna? Du måste skämta...

I Kurdistans del så gör de det.

 

jag hoppas erdogan hade det bra idag när syrian, armenier och kurder demonstrerade

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

pkk är inga terrorister!! ok vi säger att dem är terrorister betyder det att hela kurdiska folket är terrorister!!

så om en svensk går dödar 100 tals danskar betyder det att hea sverige är terrorister!! ni kan inte anklaga alla kurder för nåt som pkk har gjort!!

ett annat ord för pkk ''bergsturkar''

 

 

 

lite om kurdistans historia:(från wikipedia!)

Dagens Kurdistan var under den tidiga antiken mediskt, Mederna erövrade staden Assyriska furstendömets huvudstad Ninive år 612 f.Kr. och blev härskare i området men Medien erövrades av perserna år 550 f.Kr. Inte långt efter Persernas erövring av Medien på 600-talet anammade de flesta kurder islam som idag är majoritetsreligion i område Kordiene var ett kurdiskt kungarike under Romarriket, denna vassallstat omfattade en liten del av norra Kurdistan, Turkiet.

 

 

Kronologi [redigera]

1000-talet - Ayyubi dynastin grundas av Saladin

1000-talet - dynastin marvaniderna grundas av Marwan

1100-talet - Kurderna tvångskonverteras till islam.

 

Saladin Ayyubi1806-1808 - Babanupproret lett av Abdurrahman Pasha ([1], p.9).

1829- Cîzreupproret

1833 - Prins Mohammad av Sorans uppror ([2], p.9).

1837 - Yezidiuppror och Sîncaruppror.

1843 - Det första Botanupproret och Bedir Khan Beys uppror.[3]

1843 - Culemergupproret

1847 - Bedir khans uppror ([4], p.9).

1855 - Yezdan Shers uppror ([5], p.9).

1880-1881 - Shaikh Ubeydullah av Nehris uppror mot Qajarerna.[6], [7]

1896 - Kurdiskt kavalleri tar del i en turkisk massaker på armenier i staden Van. För att förstå dessa gränsstrider måste man gå långt bakåt i tiden.

1915 - Osmanskt och kurdiskt kavalleri tar del i armeniska folkmordet, som även drabbade assyrier, och greker. Omkring 1.5 miljoner dog till följd av övergreppen och massakerna.

1916, Det första Dersimupproret i maj månad.

1919, 11 maj - Elî Bati-upproret

1919, 21 maj - Mahmud Barzanji-upproret

1919-1922 - Ismail Simko-revolterna i östra Kurdistan, Iran.[8]

1920 - Koçgirîupproret i norra Kurdistan, Turkiet..

1920 - Freden i Sèvres leder till att Kurdistans gränser definieras.

1921 - Den nya staten Iraks territorium överlappar Kurdistans.

1923 - Det nya Turkiets territorium överlappar Kurdistans.

1922-24 - Kurdiska kungariket

1924, 4 september - Beytüşşebabupproret

1925, 14 februari-31 maj - Shaikh Said Piran-upproret

1925 - Första kurdiska upproret i Turkiet

1926, 21 januari - Hazro-upproret

1926, 16 maj - 17 juni pågick det första Agiri-upproret i norra Kurdistan, Turkiet. Dessa kom att till slut bli ett flertal uppror och samlades ihop till benämningen Ararat-upproren.

1926, 7 oktober - Koçuşağı-upproret

1927, 26 maj - 25 augusti - Mutkî-upproret.

1927, 13 September Det andra Agiri-upproret

1927 - Biçar-upproret

1928 - Sason-, Perwarî- och Kozluk-upproren

1929, 22 maj-3 augusti - Zîlan-upproret

1929, 6 juli - Asi Resul-upproret

1929 - Tendûrek-upproret

1930, 26 maj - Savur-upproret

1930, 20 juni - Zeylan-upproret

1930, 21 juli - Oramar-upproret

1930, 7-14 september Det tredje Agiri-upproret.[9]

1930, september - Det andra Mahmud Barzanji-upproret

1930, 24 oktober - Pülümür-upproret

1931, November - Shaikh Ahmed Barzani-upproret

1937, 21 mars-1938, 16 juli; Det andra Dersimupproret i norra Kurdistan, Turkiet.

1941-1944, Hama Rashid-revolter i östra Kurdistan, Iran.

1946 - Efter de allierades ockupation av Iran under andra världskriget uppstår en kurdisk stat, Mahabadrepubliken, på sovjetockuperat område i Iran och Azerbajdzjan. När Sovjetunionen drar sig tillbaka krossas republiken av Irans regering.

1958 - Iraks konstitution erkänner två folkgrupper - araber och kurder.

1961, 11 september; Strider mellan kurdisk guerilla och irakiska regimen

1979 - Islamiska revolutionen i Iran. Kurderna misslyckas med att uppnå självstyrelse. PKK bildas.

1984 - PKK börjar utföra väpnade attacker i Turkiet och andra länder.

1988 - Gasattacken i Halabja. Iraks krigsmakt använder stridsgas mot civila kurder och dödar över 5000.

1991 - Gulfkriget. Ett kurdiskt uppror uppmuntrat av USA slås ner, och två miljoner kurder drivs på flykt från Irak.

1991 - Turkiet upphäver förbudet mot kurdiska språket.

1991, Strider i södra Kurdistan, Irak.

1992 5 mars Strider i Rania

1992 5 mars Strider i Suleymani

1992 21 mars-22 mars Strider om Kirkuk

1994 - Leyla Zana, ledamot i Turkiets parlament, talar på kurdiska i parlamentet och förespråkar kurdiskt självstyre. I samband med detta döms hon till 15 års fängelse.

1999 - Abdullah Öcalan arresteras på Greklands ambassad i Nairobi.

PKK byter namn till KADEK.

2003 - USA och dess allierade invaderar Irak.

2005 - 12 mars, bryter ett kurdiskt uppror ut. upprorets slås ned med järnhand. Regimen i Syrien delar ut vapen till arabiska stammer som också slåss mot civila kurder. sytematiska övergrepp sker, arabiska milismän i samarbete med syrisk militär rånar kurdiska hus och butiker som ett slags kollektivit bestraffning

2005 - De kurdiska partierna PUK och PDK väljer att slå sig samman och bildar regering tillsammans. Folket röstar fram Masoud Barzani som Kurdistans förste president.

2006 Irakiska Kurdistan (norra Irak, södra Kurdistan) har sedan flera år total självstyre och ses som Iraks säkraste område. Nya byggnader är ständigt under konstruktion.

2007, Turkiet påbörjar sin jakt efter PKK-anhängare och går in med styrkor i

södra Kurdistan, Irak.

 

 

Kurdistans historia under 1800-talet [redigera]

Under Osmanska riket fanns 1860-1867 en provins med namnet Kurdistan, geografiskt motsvarande den osmanska/turkiska provins som från 1867 i stället hette Diyarbakır.

 

 

Kurdistans historia under 1900-talet [redigera]

 

Kurdiskt styre under 1900-talet [redigera]

 

Kurdiska kungadömet [redigera]

 

Kurdiska kungadömets flaggaDå Osmanska Riket föll samman så upprättade kurderna i södra Kurdistan i norra Irak en semi-självständig stat.

 

Detta formades till ett kungadöme som varade mellan september 1922 till upplösningen i månaden juli, året 1924.

 

 

Röda Kurdistan [redigera]

Röda Kurdistan (Kurdistana sor, Kurdistanski Uezd) är en historisk autonomi som upprättades i Azerbajdjan av Lenin år 1923. Röda Kurdistan blev officiell den 7 juli 1923 enligt ett beslut från en sovjetisk specialkommiteé men upplöstes den 8 april 1929. Denna autonomi upprättades på icke-kurdisk mark som man idag inte anser tillhöra Kurdistan.

 

Den 30 maj 1930 återupprättades Röda Kurdistan än en gång med staden Lachîn som autonomins huvudstad med fler distrikt än första gången autonomin upprättades. Denna gång existerade autonomin två och en halv månad innan den upplöstes den 23 juli 1930

 

I Lachîn trycktes och publicerades tidningen "Soviet Kurdistan" 1931 för första gången.

 

 

Araratrepubliken [redigera]

[Araratrepubliken] (även kallats Agri-upproren) var en självutropad kurdisk stat och upproret leddes av general Ihsan Nuri Pasha. Efter en rad uppror och sammandrabbningar utropades Araratrepubliken år 1927 under pågående uppror runt omkring i norra Kurdistan i östra Turkiet.

 

Araratrepubliken existerade i 3 år till den 17 september 1930 då den slogs ner av 66 000 turkiska soldater och 100 flygplan ur det turkiska flygvapnet, därefter uppluckrades Araratrepubliken och häxjakten efter de ansvariga för republiken påbörjades. Det slutade senare, efter republikens upplösning med att turkiska styrkor halshögg de ansvariga för att avskräcka lokalbefolkningen för att göra något liknande igen.

 

 

Den kurdiska flaggan som viftades under upprättandet av Mahabadrepubliken, denna är den officiella kurdiska flaggan sedan dess.

Mahabadrepubliken [redigera]

Efter Teherankonferensen kort efter andra världskriget upprättades med sovjetiskt stöd en kurdisk republik med Mahabad som huvudstad, republiken kom att kallas Mahabadrepubliken. Republiken utropades den 1 januari 1946 med Qazi Muhammad som president. Mahabad blev dock kortlivad då nationella styrkor snabbt trädde in och återupprättade iransk kontroll efter att det sovjetiska stödet upphört. Flaggan som idag används av kurderna som Kurdistans flagga härrör från Republiken Mahabads flagga.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...