Mezox Skrivet 4 April 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 4 April 2008 Jaha, tack. Btw, vad är modulo? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 4 April 2008 Rapport Dela Skrivet 4 April 2008 Jaha, tack. Btw, vad är modulo? Att räkna med rest. Istället för 5/2 = 2.5 så 5/2 = 2, rest 1. Det är den där resten som man räknar ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 5 April 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 5 April 2008 aha, det där likhetstecknet med tre streck? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 5 April 2008 Rapport Dela Skrivet 5 April 2008 modulos tecken är ett procent-tecken... vad du tänker på för likhetstecken vet jag inte:P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 5 April 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 5 April 2008 modulos tecken är ett procent-tecken... vad du tänker på för likhetstecken vet jag inte:PTyp 13 och 9 är kongurent modulo 4.13=9(mod 4) (likhetstecknet ska ha 3 streck) 13 och 9 ger samma rest vid dividering av 4. Något sådant harjag läst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 5 April 2008 Rapport Dela Skrivet 5 April 2008 knappt så jag fattar vad du säger :D 4%3 =1 13%9 =4 rand()%20+1 =1-20 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 5 April 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 5 April 2008 (redigerat) Vi tar det så här: Om x%y = a och Om z%y = a så är x = z(mod y) Om både x och z ger samma rest vid delning med y så är x och z kongurent modulo y. Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Modulo Redigerat 5 April 2008 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 7 April 2008 Rapport Dela Skrivet 7 April 2008 Vi tar det så här: Om x%y = a och Om z%y = a så är x = z(mod y) Om både x och z ger samma rest vid delning med y så är x och z kongurent modulo y. Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Modulo Men det vi vill kolla är inte om två tal har samma rest utan vi vill ta reda på resten. Då blir det % och inte = med tre streck. (Lite jobbit att skriva = med tre streck när man programmerar då det inte finns på tangentbordet...) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 8 April 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 8 April 2008 Vi tar det så här: Om x%y = a och Om z%y = a så är x = z(mod y) Om både x och z ger samma rest vid delning med y så är x och z kongurent modulo y. Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Modulo Men det vi vill kolla är inte om två tal har samma rest utan vi vill ta reda på resten. Då blir det % och inte = med tre streck. (Lite jobbit att skriva = med tre streck när man programmerar då det inte finns på tangentbordet...) mm, jo.Jag refererade till det bara för att det var där jag hade hört "modulo" Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PunkArne Skrivet 8 April 2008 Rapport Dela Skrivet 8 April 2008 rand()%20+1 = 1-20Haha. Du kan ju knappast få minus 19 genom det där. :Pdet skulle vara bättre med != Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 9 April 2008 Rapport Dela Skrivet 9 April 2008 pucko!?;D rand()%20+1 ger ett tal mellan 1 och 20 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.