Hoppa till innehåll

Guide För En Snabbare Dator


Gäst Justfiwi

Rekommendera inlägg

Gäst Justfiwi

Guide för att få din dator att rulla snabbare.

 

Skrev tidigare en snabb guide som skulle få din dator att rulla lite snabbare på mitt förra account (Fillifjonkan).

Har nu bestämt mig för att göra en ny som därmed är bättre...

 

1. Start > Kontrollpanelen > Lägg till/Ta bort program.

Ta bort alla program som du inte använder. De tar upp onödigt utrymme på din hårddisk.

 

2. Gå in på Mina Dokument och radera alla onödiga filer som du inte längre behöver.

 

3. Gå in på din webbläsare och ta bort gamla cookies och temporära filer

Webbläsare > Verktyg > Ta bort webbhistorik.

Då raderas alla cookies och andra temporära internetfiler som inte behövs.

 

4. Leta upp gamla filer från avinstallerade spel och radera dem. Det tar tid för datorn att söka igenom efter de rätta filerna när det ligger massa skräp där.

 

5. Skaffa programmet CCleaner som städar upp gamla filer som ligger och skräpar inuti datorn. Det kan verkligen rensa upp otroligt mycket.

 

6. Med programmet CCleaner så kan du även städa upp i registret. För om du har en gammal dator som du har ändrat många saker på så kan en snabb ändring i registret göra att det går mycket snabbare. Men se till så att du sparar registerändringarna ifall något går fel.

 

7. Varje gång du startar datorn så startas otroligt många program med den. De flesta programmen är helt onödiga och är miniatyrer av stora program. Alltså de ligger i bakgrunden och väntar på att huvudprogrammet kommer att startas, de hjälper då till så att starten sker snabbare. Men de sölar ändå ned datorn onödigt mycket.

Start > Kör > Msconfig > Autostart - Klicka bort de program som du vet att du inte behöver, så som Quicktime och Adobe.

 

8. Varje gång du startar datorn så laddas väldigt många teckensnitt, men de flesta används inte. Ta bort de teckensnitt som du inte behöver genom Startmeny > Kontrollpanelen > Teckensnitt

 

9. Diskdefragmentera din hårddisk. Alla program > Tillbehör > Systemverktyg > Diskdefragmenteraren.

 

10. Diskrensa med hjälp utav Windows Diskrensare. Alla program > Tillbehör > Systemverktyg > Diskrensaren.

 

11. Virus-Skanna med hjälp utav ditt Antivirus program. Ibland så kan virus komma in i datorn och göra livet surt för din dator. Skaffa t.ex. AVG-Free 8.0 eller Avast! för att kunna skanna, de är båda gratis och fungerar bra.

 

12. Skanna efter Spyware. Om du har skaffat AVG 8.0 så följer det med AVG-Antispyware men annars så kan du skaffa Spybot Search & Destroy. Det skaffar du här!

 

13. I startmenyn finns en funktion som heter "Senast använda dokument". Om du inte använder denna kan du stänga av funktionen för att få en snabbare uppstart av Windows XP. Det går också snabbare att ladda startmenyn. För att stänga av denna funktion gå till:

Start > Högerklicka bredvid "Logga ut" > Egenskaper > Anpassa > Avancerat > Klicka bort "Visa en lista över senast använda dokument.

 

14. När man startar XP dras en massa tjänster igång, även fast du kanske inte behöver alla. Genom att ta bort onödiga tjänster snabbas uppstarten och avstängningen av XP på.

För att se över vilka tjänster du har igång gå till:

Start > Kör > Services.msc

Här listas ganska många saker. Bredvid varje namn på tjänsterna finns det en beskrivning av tjänstens funktion.

 

15. Stäng av "dölj filnamntillägg för kända filer".

Start > Kör > Skriv in Explorer > Verktyg > Mappalternativ > Visning > Och där kryssar du ur "dölj filnamnstillägg för kända filer".

 

För på så sätt så kan du förhindra att ta emot filer som är körbara, alltså filerna .pif .scr .vbs .cmd .com .cpl .bat

För de filer som du möjligtvis tar emot på MSN som du tror är en bild, kan lika gärna vara en körbar fil som då är ett virus, för på MSN så sprids Trojaner. Om du aktiverar en Trojan så är det inte bra.

 

De flesta virus använder sig utav de här filändelserna. Det beror på att dom är exekverbara, som menas med att de är körbara. De kan göra en kod, som gör att den lägger in filer någonstans på hårddisken. Viruset kan då få fram information om din dator. Den kan ta fram till lösenord och massa annat.

 

16. Rensa upp på ditt skrivbord och ta bort gamla ikoner som du inte använder längre. För även om det inte direkt snabbar upp mycket så ser det fräschare ut och det är ju i alla fall några få mikrosekunder.

 

17. Använd Windows/Microsoft-Update för att uppdatera din programvara på din Windows dator. För om ett program inte är uppdaterat så kan nyare virus lätt ta sig in.

 

18. Om din dator ändå går segt och om du är en sådan som inte bryr dig om visuella effekter så är detta verkligen något för dig. För du kan ändra så att allt det "snygga" med Windows XP tas bort och ersätts med det tråkiga från Windows 98/2000. Men det här hjälper relativt mycket och kan vara bra för dig som endast vill spela.

Högerklicka på "Den här datorn" > Egenskaper > Avancerat > Prestanda > Inställningar > Visuella effekter > Justera för bästa prestanda > OK

 

19. Ha igång din brandvägg. Om du har Windows XP/Vista så följer en brandvägg med automatiskt, men denna är dock inte så bra. Skaffa istället ZoneAlarm eller Comodo. ZoneAlarm laddar du ned här! Och Comodon laddar du ned här!

Skillnaderna mellan dem är att Comodo är säkrare men Zone Alarm är enklare att använda.

 

20. Installera rätt drivrutiner till din hårdvara på datorn.

----------------------------------------------------------------

 

Hoppas den här lilla guiden hjälper en del och att den även ersätter min gamla guide.

Om det är något som behöver läggas till så skriv det i forumet så ändrar jag inlägget.

Kom ihåg att det här inte direkt är en guide för folk som är väldigt duktiga på datorer utan en enkel guide som kan hjälpa de flesta.

 

Förresten, fråga innan du kopierar min guide!

 

Okej, nu fungerade inte mina länkar men lägger snart upp dem igen så snart jag får svar på varför de inte fungerar som de ska. Skriv gärna här hur jag ska göra. Jag har gjort det förut och testade nu, men det fungerade inte, why?

//Justfiwi

 

Creds till Desajn & Aircondition som har hjälpt mig!

Redigerat av Justfiwi
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Punkt nummer 13.

 

För att göra det enklast för alla nybörjare som inte kan så mycket om registret/regedit. Och göra det

 

snabbast.

 

1) Gå till Start. Högerklicka bredvid 'logga ut', och ta egenskaper.

2) Klicka sedan på anpassa. Sen gå till avancerat. Kryssa ur "Visa en lista över senast använda dokument"

 

Finns även mer inställningar du kan ändra om du känner för det i avancerat.

 

 

Punkt nummer 19.

 

Skaffa en annan brandvägg än windows xp's. Den är enligt mig inte alls säker utan total värdelös.

 

Bra och gratis brandväggar:

 

Zonealarm - Enkel

 

och smidig brandvägg.

Comodo - Mycket säker

 

brandvägg mot exploits m.m. Fungerar inte bra om nod32/f-secure/kaspersky finns med brandvägg. Har

 

även inbyggt spyware checker, och kollar även om något körs in i minnet och varnar.

 

Punkt nummer 14.

 

För att ta sig till alla tjänster så snabbt och smidigast som möjligt utan att klicka för mycket.

Gå till kör. Skriv in: 'services.msc'. Utan ', och punkt. Så ska den öppna sig.

 

Punkt nummer 15.

 

Spelar ingen roll vilken skrivbordsbakgrund man har.

Ingen sitter ändå nu förtiden med en skitdator som inte orkar ladda skrivbordsbakgrunden.

 

 

 

 

Och en sista sak för att höja säkerheten lite. Stäng av 'dölj filnamnstillägg för kända filtyper'.

 

 

Gå till kör, skriv in "explorer". Sen tar du/ni och klickar på verktyg > mappalternativ > visning. och kryssar

ur 'dölj filnamnstillägg för kända filtyper'.

 

Och varför. Om nu en utav dina vänner är smittade utav en trojan på T.ex, msn. Som dom oftast brukar

vara. Så skickar personen 'nude.jpg.exe'.

Då ser bara du/ni nude.jpg. Och då kanse du/ni tror att det är en bild. Tar emot den, och startar den.

Sen har ni själva åkt fast utav smittan.

 

 

Filändelser som ni skall akta er för, vara mer försiktiga med.

 

.pif

.scr

.vbs

.cmd

.com

.cpl

.bat

 

Oftast så brukar dom flesta Virus/Trojaner/RAT's använda sig utav dom här filändelserna. Det beror på att dom är exekverbara. Alltså kan dom köras. Dom kan göra en kod, som gör att den lägger in filer någonstans på hårddisken. Och kan då få fram massa info om din dator. Ta fram lösenord. Och det mesta.

Redigerat av Desajn
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

det händer inte alls mycket när man tar emot trojaner om du däremot kör dem så händer det grejer ^^

Ja det är ju det som är meningen... om du tar emot dem så lägger de sig i datorn som vilken fil som helst.

Och då är ju risken att du kör dem jättestor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

Mycket bättre guide med länkar den här gången, tummen upp!

 

Edit: Lade in lite fler nyttiga länkar som du kan använda. :)

 

Drivrutiner till ditt nVidia-grafikkort

 

Drivrutiner till ditt ATI/AMD-grafikkort

 

Anti-virus: Nod32

Okej, jag har lagt in de länkarna. Det är faktiskt otroligt viktigt att drivrutinerna uppdateras.

Kanske guiden ska klistras och ersätta den gamla?

 

Nähe, märkte nu att mina länkar inte fungerar :( skumt

Varför inte? Man klickar väll på "Lägg till: Post Link". Sedan där uppe skriver man in länken t.ex. http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

 

Sedan där nede så skriver man t.ex. "Länk till drivrutiner".

Är det inte så?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det händer inte alls mycket när man tar emot trojaner om du däremot kör dem så händer det grejer ^^

Ja det är ju det som är meningen... om du tar emot dem så lägger de sig i datorn som vilken fil som helst.

Och då är ju risken att du kör dem jättestor.

 

En trojan lägger sig i en fil, hur stor är chansen att man öppnar en fil av tusentals :P ?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

det händer inte alls mycket när man tar emot trojaner om du däremot kör dem så händer det grejer ^^

 

Ja det är ju det som är meningen... om du tar emot dem så lägger de sig i datorn som vilken fil som helst.

Och då är ju risken att du kör dem jättestor.

 

En trojan lägger sig i en fil, hur stor är chansen att man öppnar en fil av tusentals :P ?

 

Men den visar sig på ställen där den VET att den kommer att bli öppnad. Typ i MSN så visas den som en bild, och du öppnar den... tada!

 

Men varför fungerar inte mina länkar här på mitt nya ämne? Jag gör ju som jag alltid har gjort, hmm....

Någon som kan svara på det?

Bör mitt ämne klistras?

Redigerat av Justfiwi
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

Inga creds ens? Det var det dåligaste.

Hehe förlåt tack så mycket. Skriver in det i guiden nu efter att jag har skrivit det här XD

Men vet du varför mina länkar inte fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...