Vendetta Skrivet 17 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 17 Maj 2008 Vilket är det bästa formatet att spara bilder i? I t.ex. JGP blir det ibland dålig kvalitet. Vad brukar ni använda? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 17 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 17 Maj 2008 PNG, lossless och fortfarande rätt litet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 18 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 18 Maj 2008 (redigerat) Det beror på vad du värdesätter? Att man kan ladda upp filen överallt rekommenderar jag jpg, png eller gif. Kvalité rekommenderar jag rådata. Redigerbar bild rekommenderar jag psd(photoshop) och xcf(gimp), och nån annan som sparar i bra kvalité med lager. Redigerat 18 Maj 2008 av Vitdom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
eeewwhh Skrivet 18 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 18 Maj 2008 PNG blir det bättre kvalite på än JPEG. Och använd inte BMP! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Aircondition Skrivet 18 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 18 Maj 2008 Sparar alltid allt jag skapar i .PNG och .PSD. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vendetta Skrivet 18 Maj 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 18 Maj 2008 PNG blir det bättre kvalite på än JPEG. Och använd inte BMP! Varför är BMP dåligt då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Njugen Skrivet 18 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 18 Maj 2008 (redigerat) PNG blir det bättre kvalite på än JPEG. Och använd inte BMP! Varför är BMP dåligt då? Dåligt kvalité och tar löjligt mycket diskutrymme. Annars sparar jag själv de flesta av mina bilder i .jpg (speciellt fotografier) då jag anser att det blir bäst kvalité. Sedan är ju kvalitén något som man kan justera när man sparar i utbyte mot ökad/minskad filstorlek på bilden. Redigerat 18 Maj 2008 av Hitsugaya Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 18 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 18 Maj 2008 PNG blir det bättre kvalite på än JPEG. Och använd inte BMP! Varför är BMP dåligt då? Därför att BMP är okomprimerat. Ungefär som att spara alla sina låtar i WAV. MP3 kanske blir 1 000 MB för alla, WAV blir då ca 10 000MB (1 MP3 på 6,1MB blev 67,8 MB i WAV-format). Jämförelse mellan PNG och BMP: PNG: 14KB BMP: 297KB BMP är alltså ~21 ggr så stort och ingen skillnad alls i kvalitet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 19 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 19 Maj 2008 PNG är väl den jag föredrar, använder oftast jpeg dock... Gif är från stenåldern så att använda det känns dumt, png har ju ändå genomskinlighet så... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst TheWho Skrivet 19 Maj 2008 Rapport Dela Skrivet 19 Maj 2008 Vilket är det bästa formatet att spara bilder i? I t.ex. JGP blir det ibland dålig kvalitet. Vad brukar ni använda? PNG, minst och bäst kvalitét! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.