Hoppa till innehåll

Skapa Ett Enkelt Spel


ELF

Rekommendera inlägg

Nu är det snart sommarlov och jag är extremt sugen på att göra ett simpelt spel. Jag har tidigare försökt mig på det själv, men det har inte blivit av pga att det tar så lång tid om man gör det själv.

Den som vill vara med får vara med och bestämma vad för sorts spel det ska vara, bara det är enkelt att göra.

 

# Det ska programeras i VB.NET eller C++

# Det ska vara 2D, INTE 3D

 

Vad behövs:

# Programerare (Jag är en, behövs minst en till för att bolla idéer och för att få mer hjärnkraft)

# Designer (Skapa allt det grafiska)

# Mapmaker (Programerare som placerar ut allt med kodning)

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan verkligen inte rekommendera VB för att göra spel.

 

Om du vill ha något enkelt, ta Game Maker. Vill du ha något mer avancerat, ta C++. Men för allt i världen, ta INTE VB!

Absolut inte GameMaker eller något liknande program. För det kommer man inte långt med inom spelvärden...

Jag vet att VB inte är så bra till spel. Men VB.NET funkar mycket bättre än VB6 om det är så att du bara har erfarenhet av VB6.

C++ kan jag inte tillräckligt bra än. Men visst skulle jag kunna göra något i C++, jag blir ju tvingad till att lära mig det då.

Men det blir en del att plugga på om. För i kursen jag har läst så ingick bara kodning för console applications.

Så har du förslag på någon bra tutor om visuel kodning i C++ så tackar jag och tar emot.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Prova DarkGDK! Du kommer inte någon vart på det, men du kan göra ganska så avancerade spel hyfsat enkelt. Dessutom är det gratis. Det är ett plug-in till C++, så lite utmaning är det i alla fall.

 

Annars, om du vill ha det svårare för dig, så finns det alltid DirectX och OpenGL...

Redigerat av Katt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Jaha, vad finns det för folk som kan något?

Katt, du verkar kunna en del eller?

Jag läste lite nyss om DirectX, läser nog på en del till under helgen. Ska även läsa om XAML. Det verkar som om man kan läsa XAML kod från en fil och bygga ett fönster med det.

Man kan ju möjligen koda det i XNA om man ska göra det i C++.

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan verkligen inte rekommendera VB för att göra spel.

 

Om du vill ha något enkelt, ta Game Maker. Vill du ha något mer avancerat, ta C++. Men för allt i världen, ta INTE VB!

 

Absolut inte GameMaker eller något liknande program. För det kommer man inte långt med inom spelvärden...

Jag vet att VB inte är så bra till spel. Men VB.NET funkar mycket bättre än VB6 om det är så att du bara har erfarenhet av VB6.

C++ kan jag inte tillräckligt bra än. Men visst skulle jag kunna göra något i C++, jag blir ju tvingad till att lära mig det då.

Men det blir en del att plugga på om. För i kursen jag har läst så ingick bara kodning för console applications.

Så har du förslag på någon bra tutor om visuel kodning i C++ så tackar jag och tar emot.

 

VB kommer man inte heller någonvart i spelvärlden med... Och det är inte så anpassbart och lätt att gå vidare till andra språk från.

 

Jaha, vad finns det för folk som kan något?

Katt, du verkar kunna en del eller?

Jag läste lite nyss om DirectX, läser nog på en del till under helgen. Ska även läsa om XAML. Det verkar som om man kan läsa XAML kod från en fil och bygga ett fönster med det.

Man kan ju möjligen koda det i XNA om man ska göra det i C++.

Ogre3D är en bra OpenSource 3D-motor annars.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan bara hjälpa till med DarkGDK. :P

 

Ett exempel:

 

#include "DarkGDK.h"

void DarkGDK ( void )
{
    dbSyncOn();

    dbPrint("Hello World");

    while(LoopGDK())
    {
        dbSync();
    }
}

Redigerat av Katt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

ChansawKitten: Det ska tyvä inte vara 3D. För det är så extremt mycket svårare och man måste ha pluggat länge för att fatta nåt.

 

Ok, nu är det för mycket prat om vilket språk som ska användas och varför.

Så helt enkelt. Det ska vara antingen VB.NET eller C++. Den som kan något av dessa språk får vara med...

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ChansawKitten: Det ska tyvä inte vara 3D. För det är så extremt mycket svårare och man måste ha pluggat länge för att fatta nåt.

Njae, förstår du 'the basics' i 3d så är det inte alls så svårt att förstå, men självklart blir det fler faktorer du behöver tänka på när du programmerar- För att inte nämna alla 3d modellerna och deras animationer.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett 3D-spel kommer att bli som Tomb Raider från 1995 om man är ensam som ska programmera och skapa grafik. Om man nu inte har det som helårsprojekt... Ett 2D-spel kan däremot enkelt bli snyggt.

Det är just därför jag vill göra ett spel i 2D. För annars tar det längre tid och det blir svårare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...