Hoppa till innehåll

Tror Du På Gud?


ThemasteR32
 Dela

Tror du på gud eller inte  

278 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

redan bevisat att bibel är full med falska saker^^

Precis som alla heliga skrifter.

 

"Sanningen har många ansikten."

Vilket är ett jäkligt sant ord. För kristna är bibeln sanning, för muslimer är koranen det. etc.

Du kan såklart säga att koranen är DEN sanningen och allt är bibeln är falskt, tror du inte en kristen hade gjort samma sak fast tvärtom?

 

Varken du eller den kristne skulle ha något att backa upp med heller, istället hade ni båda bara gått iväg, övertygad om att den andre är ignorant och dum i huvudet.

_

 

I övrigt har jag svårt att säga emot vad som sägs i koranen, för jag har inte läst den. Jag är rätt säker på att det inte spelar någon roll, för den är väl precis som bibeln, Gud/Allah säger det där och det här, blablabla.

 

Så bådas version säger att Gud står på deras sida, även då böckerna säger emot varandra? Hur kan det komma sig?

 

Igen, "den andre är falsk" tjatet, eller så finns den logiska, möjliga och troliga förklaringen: Ingen är sann. Allt är uppdiktat för att få makt i samhället. Messiorna är kopior av gamla "solgudar", vilket såklart saknar all världsförankring, då den påstår att Solen är ett skyddande helgon.

Profeterna var gamlingar med vanföreställningar. Jag kan inte backa upp det, men det är då mer troligt än att de står i kontakt med en OMÖJLIG varelse.

 

Ingen har talat med denne såkallade Gud, men när folket var så löjligt naiva och lättlurade har jag inga problem att förstå hur folket kunde fastna i den religiösa fällan: "TRO OSS ELLER TORTERAS I EVIGHETEN AV VÅRAN FÖRLÅTANDE HERRE." (Ironiskt va?)

 

Ärligt talat så skäms jag över att 80% av världens befolkning är religiösa. Att så många "frivilligt" (kan diskuteras) låter sig följa en religions löjliga regler för att den lovar en evighet av lycka, precis som de flesta religioner som lockar anhängare med himlen etc.

 

Visa mig en religion som har konkreta bevis för sin tro, så följer jag den ögonblickligen. Tills dess håller jag mig till det som faktiskt är möjligt och bevisat.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gud finns tycker jag iallafall, Ibland gör jag dumma saker så när jag springer elr något sånt så slår jag mig i något Jättehårt ! Så det är gud som gör så , lovar jag xD För är jag aldrig gör något dumt händer ingenting bara god saker ^^

Gud gör inte så att du ramlar, du är bara klantig.

_

 

För övrigt finns det statistik på att det händer "dåliga saker" mot religiösa och icke-troende precis lika ofta, så ingen gudomlig inblandning

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gud finns tycker jag iallafall, Ibland gör jag dumma saker så när jag springer elr något sånt så slår jag mig i något Jättehårt ! Så det är gud som gör så , lovar jag xD För är jag aldrig gör något dumt händer ingenting bara god saker ^^

det där var på gränsen till oläsbart btw. men nej, jag tror inte gud straffar dig, enligt typ koranen så straffar inte gud dig, han utgår ifrån att du ska straffa dig själv...typ
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gud finns tycker jag iallafall, Ibland gör jag dumma saker så när jag springer elr något sånt så slår jag mig i något Jättehårt ! Så det är gud som gör så , lovar jag xD För är jag aldrig gör något dumt händer ingenting bara god saker ^^

1. Du koncentrerar dig på att tänka på saken du gjort och inte att springa och därmed har du lättare att tappa balansen / snubbla.

 

2. Du tänker inte på det när det händer utan att du gjort något. När det väl händer i samband med att du gjort något då är det hägre makter minsann! Är så med många saker i livet, att man koncentrerar sig på vissa saker mer än andra. Därför kan det kännas att "Åhhh, jag får ju aldrig 6:or på tärningen!" när man spelar brädspel. Egentligen får dem lika ofta som alla andra nummer, men man koncentrerar sig på "sexa eller inte sexa". Eftersom det givetvis blir långt under 50% sexor tycker man att man har otur när man i själva verket kanske har jättetur.

Vi människor vill gärna överdriva händelsers betydelser. Det gör att vi känner att allt vi gör har en mening, eller något sådant trams. Allt som händer har tyvärr inte någon mening, face it.

 

redan bevisat att bibel är full med falska saker^^

Precis som alla heliga skrifter.

 

"Sanningen har många ansikten."

Vilket är ett jäkligt sant ord. För kristna är bibeln sanning, för muslimer är koranen det. etc.

Du kan såklart säga att koranen är DEN sanningen och allt är bibeln är falskt, tror du inte en kristen hade gjort samma sak fast tvärtom?

 

Varken du eller den kristne skulle ha något att backa upp med heller, istället hade ni båda bara gått iväg, övertygad om att den andre är ignorant och dum i huvudet.

_

 

I övrigt har jag svårt att säga emot vad som sägs i koranen, för jag har inte läst den. Jag är rätt säker på att det inte spelar någon roll, för den är väl precis som bibeln, Gud/Allah säger det där och det här, blablabla.

 

Så bådas version säger att Gud står på deras sida, även då böckerna säger emot varandra? Hur kan det komma sig?

 

Igen, "den andre är falsk" tjatet, eller så finns den logiska, möjliga och troliga förklaringen: Ingen är sann. Allt är uppdiktat för att få makt i samhället. Messiorna är kopior av gamla "solgudar", vilket såklart saknar all världsförankring, då den påstår att Solen är ett skyddande helgon.

Profeterna var gamlingar med vanföreställningar. Jag kan inte backa upp det, men det är då mer troligt än att de står i kontakt med en OMÖJLIG varelse.

 

Ingen har talat med denne såkallade Gud, men när folket var så löjligt naiva och lättlurade har jag inga problem att förstå hur folket kunde fastna i den religiösa fällan: "TRO OSS ELLER TORTERAS I EVIGHETEN AV VÅRAN FÖRLÅTANDE HERRE." (Ironiskt va?)

 

Ärligt talat så skäms jag över att 80% av världens befolkning är religiösa. Att så många "frivilligt" (kan diskuteras) låter sig följa en religions löjliga regler för att den lovar en evighet av lycka, precis som de flesta religioner som lockar anhängare med himlen etc.

 

Visa mig en religion som har konkreta bevis för sin tro, så följer jag den ögonblickligen. Tills dess håller jag mig till det som faktiskt är möjligt och bevisat.

 

Då islam är en uppdaterad version av kristendomen är det inte särskilt konstigt om den innehåller färre fel. Dessutom är den väldigt regel-inriktad vilket göra att det inte finns lika många sakfel. Däremot finns det fruktansvärda saker när det gäller etik och rättvisa om man ser det ur ett västerländskt perspektiv.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då islam är en uppdaterad version av kristendomen är det inte särskilt konstigt om den innehåller färre fel. Dessutom är den väldigt regel-inriktad vilket göra att det inte finns lika många sakfel. Däremot finns det fruktansvärda saker när det gäller etik och rättvisa om man ser det ur ett västerländskt perspektiv.

Sant sant.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då islam är en uppdaterad version av kristendomen är det inte särskilt konstigt om den innehåller färre fel. Dessutom är den väldigt regel-inriktad vilket göra att det inte finns lika många sakfel. Däremot finns det fruktansvärda saker när det gäller etik och rättvisa om man ser det ur ett västerländskt perspektiv.

 

Sant sant.

 

Jag slog nyligen upp en bibel på någon sida i mitten, och läste;

Gud är mannens huvud och mannen är kvinnans. Kvinnan är inte någons huvud och måste därför täcka det. Om kvinnan inte vill täcka sitt huvud kan hon lika gärna raka av sig allt hår, men detta är en synd.

Detta är något som jag faktiskt läste i en Bibel på skolan. ;) Någon som känner igen sig?

 

Redigerat av MovieMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gud är mannens huvud och mannen är kvinnans. Kvinnan är inte någons huvud och måste därför täcka det. Om kvinnan inte vill täcka sitt huvud kan hon lika gärna raka av sig allt hår, men detta är en synd.

Detta är något som jag faktiskt läste i en Bibel på skolan. ;) Någon som känner igen sig?

 

Jag har inte sett just det citatet men det finns vissa andra citat i NT om att män är mer värda än kvinnor som jag läst och äcklats över.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gud är mannens huvud och mannen är kvinnans. Kvinnan är inte någons huvud och måste därför täcka det. Om kvinnan inte vill täcka sitt huvud kan hon lika gärna raka av sig allt hår, men detta är en synd.

 

Detta är något som jag faktiskt läste i en Bibel på skolan. ;) Någon som känner igen sig?

 

Jag har inte sett just det citatet men det finns vissa andra citat i NT om att män är mer värda än kvinnor som jag läst och äcklats över.

 

Att mannen är värd mer än kvinnan är riktigt primitivt och utdaterat, tycker det är sjukt och dumt att folk fortfarande har det så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gud är mannens huvud och mannen är kvinnans. Kvinnan är inte någons huvud och måste därför täcka det. Om kvinnan inte vill täcka sitt huvud kan hon lika gärna raka av sig allt hår, men detta är en synd.

 

Detta är något som jag faktiskt läste i en Bibel på skolan. ;) Någon som känner igen sig?

Jag har inte sett just det citatet men det finns vissa andra citat i NT om att män är mer värda än kvinnor som jag läst och äcklats över.

 

Att mannen är värd mer än kvinnan är riktigt primitivt och utdaterat, tycker det är sjukt och dumt att folk fortfarande har det så.

 

Grejen är ju att det stått så mycket bullshit i bibeln, och troende har erkänt detta, och en hel del grejer har tagits bort genom åren. Men hur f*n kan troende säga att "Okej, det där är ju helt klart fel, och det där också - Men resten är ju helt och hållet sant" - OM hälften av bibeln är struntprat som är helt okej att bortse, vad är det som gör andra hälften så sann att vi borde viga våra liv åt att följa den och dyrka guden den säger åt oss att dyrka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Gud är mannens huvud och mannen är kvinnans. Kvinnan är inte någons huvud och måste därför täcka det. Om kvinnan inte vill täcka sitt huvud kan hon lika gärna raka av sig allt hår, men detta är en synd.

 

Detta är något som jag faktiskt läste i en Bibel på skolan. ;) Någon som känner igen sig?

Jag har inte sett just det citatet men det finns vissa andra citat i NT om att män är mer värda än kvinnor som jag läst och äcklats över.

 

Att mannen är värd mer än kvinnan är riktigt primitivt och utdaterat, tycker det är sjukt och dumt att folk fortfarande har det så.

 

Grejen är ju att det stått så mycket bullshit i bibeln, och troende har erkänt detta, och en hel del grejer har tagits bort genom åren. Men hur f*n kan troende säga att "Okej, det där är ju helt klart fel, och det där också - Men resten är ju helt och hållet sant" - OM hälften av bibeln är struntprat som är helt okej att bortse, vad är det som gör andra hälften så sann att vi borde viga våra liv åt att följa den och dyrka guden den säger åt oss att dyrka?

 

Exakt!

 

Att bara ta ut dem delar som "inte passar", för att kunna säga att resten är sanning, är ren ignorans -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

LÄS !!!!! NI SOM VILL HA STARKA BEVIS PÅ ATT GUD FINNS INOM ISLAMISK FILOSOFI

Den som inte tror på gud har jag faktiskt starka bevis på att han finns. Tre principer jag kommer nämna om, som bevisar guds existens. Ett av dem vanligaste argumenten är Kausalprincipen. Den innebär att all verkan har en orsak T,ex om en kula "A" Träffar en annan kula "B" och får den att börja röra på sig, Så är kula A orsaken till att kula B rörde på sig. Den andra principen bygger på att något av en mindre perfektion aldrig kan orsaka till något av en högre perfektion än sig självt.

Ungefär så här ska försöka översätta detta Citat: " Den kvantitativa ökningen kan inte komma från något som inte själv har kvantiteten" Dvs typ att den ökningen av mängden kan inte komma från något som själv inte har mängden

"Något kan inte komma från ingenting, all verkan har en orsak"

T,ex vi har ju mängder med celler i oss som delar sig och blir nya hela tiden.

om vi från början inte hade nån cell i oss kan det inte komma en tillväxt av celler ifrån ingenting.

Eller T,ex så här ett lampljus kan omöjligt ge upphov till ett solljus, Dvs ett starkare ljus än sig självt.

Den tredje principen för att fullborda beviset innebär att materia ständigt utvecklas.

Men materia i sig självt är något livlöst som saknar tanke, intellekt och känsla. Om som många säger, att materia skulle varit ursprunget till allt liv, människan med. Skulle detta motsäga den andra principen, för människan är kanske det mest avancerade liv i universum. Vars tillvaro består av liv, tanke och intellekt. Hur kan då materia med de egenskaperna(livlöshet, tankelöshet, intellektlöshet, känslelöshet) den har, vara ursprunget till människans existens?

Allt som har en början måste även ha ett slut. Om materian ständigt utvecklas måste den ha en startpunkt som den utvecklas ifrån. Så om jag nu skulle fråga vad som fanns innan materia? ( materia är typ allt fysiskt som finns, bland annat universum) om ni då skulle svara att ingenting fanns eller vakuum( vakuum = tomrum, lufttomt utrymme) Så

skulle ni en engång gå emot den andra principen eftersom något t,ex materia i det här fallet, inte kan uppstå av ingenting eller vakuum. Som ni svarade på frågan, om ni nu var så dumma att ni svarade så. slutsatsen jag tar är att i enlighet med dem tre principerna är att källan till hela skapelsen är gud. Gud, som inte är materiell och därför inte genomgår förändring, är den perfekta och absoluta existens som allt annat flödar från och beror av. Eftersom Gud inte består av materia är Han inte heller begränsad till fysikens lagar; tid, plats och rum, och passar på så vis in som den första orsaken till allt existerande.

Innan nummer 1 kommer 0 dvs ingenting alltså nummer 1 kan inte vara skapad. Gud sanna väsen är att han inte är något existerande, utan han är existens själv. (essens är vad ett ting är och existens är att ett ting är) existens existerar i och av sig själv för existens är dess essens, i enlighet med Aristoteles identitetslag som säger att ett ting är endast sig själv och inget annat. Den behöver med andra ord inget annat existerande som kan orsaka dess existens. Då Gud är den rena absoluta oändliga Existensen i dess fulländade form vore det absurt att säga att Gud inte existerar, då det skulle innebära att existens inte existerar. Det var allt för mig men kom också ihåg att människans intellekt är begränsat hjärnan används bara till 10%, det är meningen att man inte ska förstå allt, det är en del av guds plan. Ni som säger att det inte finns några bevis, har ingen koll alls, bevis finns alltid bara man är uppmärksam och letar noga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...