Hoppa till innehåll

Nätverkskort


ELF

Rekommendera inlägg

Om man köper ett nätverkskort, måste man då tänka på att det klarar IPv6 eller klarar alla nätverkskort av det?

Jag läste om att företag måste byta ut sina routrar och annat för att dom ska vara kompatibla med IPv6 om det ska användas.

Så måste jag ta reda på om kortet klarar IPv6?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag vet så spelar det inte roll vilket nätverkskort du har, bara du har ett operativsystem som klarar ipv6.

 

anledningen att företagen måste byta routrar är väl att dom ska dhcp'a ipv6 adresser eller i alla fall klara av att hantera externa...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det måste du, tror jag.

 

Vad är det för fördel med det egentligen? Man får ju typ skriva in ett ipnummer i två evigheter om man typ ska joina en server, eller nått.

Fördelen med IPv6 är att allt fler datorer kan tilldelas en ip-adress.

 

Vad jag vet så spelar det inte roll vilket nätverkskort du har, bara du har ett operativsystem som klarar ipv6.

 

anledningen att företagen måste byta routrar är väl att dom ska dhcp'a ipv6 adresser eller i alla fall klara av att hantera externa...

Ok, tack. har frågat på en annan sida också. Får se vad de säger där...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det måste du, tror jag.

 

Vad är det för fördel med det egentligen? Man får ju typ skriva in ett ipnummer i två evigheter om man typ ska joina en server, eller nått.

Anledningen till att IPv6 utvecklades var för att IPv4 inte kan leverera tillräckligt med adresser till alla,

 

dvs för att göra en lång historia kort:

 

IPv4: 4,2 miljarder möjliga adresser

IPv6: ca 340 sextiljoner

 

och sen skulle det inte ta en evighet att skriva in en adress, här är ett exempel.

 

Denna adressen:

2001:0DB8:0000:0000:0000:0000:1428:57ab/64

 

är exakt likadan som denna bara kortare:

2001:0DB8::1428:57ab/64

 

dvs att om 2 st 0000 grupper ligger efter varann blir dem : så om 4 x 0000 ligger efter varann blir dem 2 st :: osv, detta funkar bara om dem ligger efter varann.

 

och enligt lite undersökningar antas IPv4 finnas till ca år 2025 för att hitta alla buggar och problem inom IPv6.

 

Så nej du måste inte tänka på att det ska klara IPv6 ännu om inte du vill använda det. jag har iaf IPv6 och använder det i hemnätverket.

Redigerat av H2BH
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt ett annat forum så behöver man inte tänka på IPv4/IPv6 när man köper nätverkskort. Det är bara mjukvaran i t.ex routrar som kanske inte klarar det... Har beställt det igår natt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enligt ett annat forum så behöver man inte tänka på IPv4/IPv6 när man köper nätverkskort. Det är bara mjukvaran i t.ex routrar som kanske inte klarar det... Har beställt det igår natt...

Möjligt men ett IPv6 kort kan hantera IPv4 men ett IPv4 kan inte hantera IPv6 vad jag vet. men släng in en post på sweclockers där är dem mer än kunniga inom området.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...