Hoppa till innehåll

Göra Spel.

Rekommendera inlägg

Hej jag hade tänkt sätta upp en guide hur man gör simpla spel. Det kan ju alltid vara kul med plattforms spel och det är inte det svåraste att göra.

Men nu blir det inget plattforms spel

Följ bara denna guide för att göra spirits objekt och rum (spirits=Gubbar, bilar och plan te.x)

1: Ladda ner programet game maker (google det tar inte lång tid.)

2: Instalera och starta det.

3: Nu uppe i vänstra hörnet ser du en röd pacman figur? Det är dom du ska göra spirits med.

4: Välj namn och hur stor den ska vara du kan göra egna genom att gå in på ´´edit spirit``.

5: Nu har du en spirit men vill ha den störe? Då klickar du på Pappret eller var man kan kalla det som finns där.

6: Nu väljer du hur det ska vara för storlek sen är det bara dubbel klicka på saken som kommer.

Det var spirits.

Vägg:

1: Gör en spirit som är fyrkantig säger vi. Ta bara en färg och sen klicka på ´´transparent``.

2: Nu har du väggen.

Objekt:

1: Ta Den lila blå bollen som finns i vänstra hörnet.

2: Nu ska du välja vad objektet ska heta och det bestämer du.

3: Nu måste du ha event. vi säger att det är så att du ska klicka på den spirit som inte är väggen så kommer en ny. Då tar du add event sen tar du create event. På högra sidan är en tom ruta nu ska vi göra lite så det kommer röra sig. Ta start moving in a deriction och ta åt alla håll och välj te.x fart 5.

4: Nu tar du spirit under där man väljer namn och tar den spirit du gjorde.

5: Gör ett nytt objekt som du väljer ska heta och gör så att objektet ser ut som väg spiriten. Sen tar du solid under det.

6: Nu åter till den saken som rör sig. Ta nu add event och välj collison och väljer vägen. Nu tar du reven horsikal diriction (stavning) och bara tar ok sen.

7: Nu tar du add event och väljer mouse och där tar du left presst.

8: Nu har du ju pilen så nu om du tar control i dom flikarna och tar det som ser ut som ett papper (exepus pais of code(stavning)). Där skriver du i ´´instance_create(x,y,objektets namn som inte är väggen) (jag menar att du ska skriva denns namn inte objektets namn som inte är väggen).

Nu är du klar med objekten.

Rum:

1: Klicka på add a room som finns uppe i mitten ungefär.

Då kommer det fram en sak. Där på höger sida ser du ett objekt du har gjort. Klicka där och vällj din vägg. (Nu hoppas jag att du har gjort storleken i väggen till 32 annars byter du snapx och y till det väggen är).

2: Nu så gör du en fyrkant ungefär runt hela rummet.

3: Nu väljer du objektet som inte är väggen och tar den i mitten ungefär av fyrkanten och tar boken uppe i vänstra hörnet.

Så nu har du gjort ett spel. Klicka på pilen som är grön och pekar åt höger för att spela.

Men nu kanske du vill att folk som inte har game maker ska kunna spelet spelet? Inga problem ta bara file högst uppe i vänstra hörnet och ta: create extrupel (stavning). Då väljer du vad spelet ska heta som när du sparar ett text dokument. Sen sparar du filen (i game maker fil). Det gör du genom att klicka på den blåa kaseten och sparar som ett vanligt text dokument.

Så nu har du ett spel hoppas du får mycket kul av det.

Beskrivning hur spelet kommer va:

Nu säger vi att ett objekt är en boll och den rör sig och då om du klickar på den blir det en kopia och så håller du på hela tiden.

Edit: Beklagar att jag inte lägger in bilder och stavfel.

Redigerat av jacob_96
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Logfan

Ehm, om jag ska vara ärlig så fattade jag inte så mycket av guiden?

Kolla ochså igenom tråden innan du skciar jag såg några stavfel(Jag säger inte att jag är bättre än dig på att stava).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ehm, om jag ska vara ärlig så fattade jag inte så mycket av guiden?

Kolla ochså igenom tråden innan du skciar jag såg några stavfel(Jag säger inte att jag är bättre än dig på att stava).

Det gör du rätt i att inte säga.

Ganska bra guide ska kanske testa sen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm... Bilder ja det kunde vara bra men det står ju vart dom finns så.

finns sånna som inte kan förstå viss text... men bra guide ändå, använd bilder för dom som inte kan förstå sån text med hjälp av: PrtScn SySRq
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet att jag har stav fel men jag skriver utan att kolla på tangentbordet så jag ser inte om jag klickar rätt men jag hade också bråtom drf han jag inte lämna länk men guiden är ju iaf bra. :)

Nu brukar ju jag säga att 'Kan du inte skriva något bra så skriv det inte alls' ;)

Ytterst slarvig guide och hemskt svårläst- MEN den funkar. Bilder skulle gjort upp för det dåliga (bara så du vet ^^).

Namnet på guiden är helt fel.. Kanske "Gamemaker Nybörjarguide", men inte "Göra Spel"- För detta skulle du behöva inkludera idéutveckling till kodning och olika tillvägagångssätt.

*=* Sen kunde jag inte undgå de roligare misstag du gjort i stavningen, som Spirit istället för Sprite, exepus pais of code (Execute Piece of Code) ;) Refererar återigen till 'Kan du inte skriva något bra så skriv det inte alls'.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...