Imiron Skrivet 2 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 2 Juli 2008 Ja, jag tänkte försöka nå ut med budskapet till samtliga generationer. Så jag antar att det här är ett bra forum att skriva det på. Nyligen så röstade Svergies Riksdag igenom en lag, som kallas "FRA-lagen" (fra står för Försvarets RadioAnstalt, men är inte en del av försvarsmakten, men däremot en del av försvarsdepartementet). Det innebär att all kabeltrafik som pacerar svergies gränser kommer kunna avlyssnans. Med kabeltrafik så ingår i princip allt du gör på internet. Ett mail du skickar till en polare i svergie kan mycket väl pacera svergies gränser. FRA kommer använda sig av olika "sökbegrepp" för att hitta vissa mail. Denna sökmotor måste vara väldans avancerad eftersom den tydligen inte ska reagera på "Hej XXXX, vi möts vid XXXXX för att möta gud tillsammans och skicka de onda människorna till h*lvetet" eller liknande. Inte ens om det är sent till mellanöstern. Jag börjar undra om FRAs sökfunktion är lite för avancerad... Men, men. Problemet (som jag ser det) med FRA är att uppgifter om oss och vad vi gör kommer sparas. Det mesta kommer sorteras bort, men en del sparas. Detta kan sedan missbrukas på olika sätt. Det kan dessutom förekomma läckor. En annan sak är ju också den att man inte kan räkna med att Svergie alltid kommer vara demokratiskt. Genom den här lagen, ger vi myndigheterna laglig rätt att spana på opposition och folk som med andra politiska åsikter, så länge de kan kalla det för "yttre hot". Och tro mig, formuleringen yttre hot är så pass lös att det lätt går at hitta flera anledningar. Ja. FRA ska nämligen användas för att lokalisera yttre hot. Då kan man tänka sig att det endast skulle vara polisen, underrättelsetjänsten samt försvarsmakten som har tillgång till FRA. Möjligen några andra "anti-terror" organisationer, eller som på annat sätt har en direkt koppling till rikets försvar. Men sedär, REGERINGEN är några av de som kommer ha tillgång till den information FRA tillhandahar. Regeringens uppgift är inte att bekämpa främmande militär makt, terrorism eller organiserad brottslighet. Så varför ska de ha tillgång till FRA? Till er fildelare kan jag påpeka att FRA kommer kunna se om ni fildelat. Fildelning är olagligt. Nu kommer inte FRA inrikta sig på att ta fast fildelare, det får de faktiskt inte. Men med ytterliggare lagändringarn är det mycket möjligt att polisen kommer kunna få använda FRA till att ta fast fildelare. Jag uppmanar ALLA att besöka www.stoppafralagen.nu för mer information. Förövrigt vill jag påpeka att riksdagen som ska föra språkets talan, har skitit fullständigt i oppunionsundersökningar som visat att folket är emot FRA. De har valt att ändå rösta igenom den. Är det demokratiskt? Medvetet rösta igenom en lag som man vet att folket är emot? Jag trodde demokrati betydde makt åt folket. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Logfan Skrivet 3 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2008 Finns redan några såna här trådar. Men det var bra att du gjorde den här! För riksdagen kan gå och slänga sig i diket! Många är emot FRA lagen, men varför ska dem bry sig? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 3 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2008 Finns redan några såna här trådar. Men det var bra att du gjorde den här! För riksdagen kan gå och slänga sig i diket! Många är emot FRA lagen, men varför ska dem bry sig? Va? @Trådskaparen Gör som de flesta och kryptera alla dina chatter, finns lättanvända program för det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
HUHEUEHEUEHUH Skrivet 3 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2008 FRA lagen är toppen, extremt bra för att förhindra terrorism i Sverige. Men men min kompis har krypterad sina chatter, anslutning os.v. och han ska hjälpa mig också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fruktnystan Skrivet 3 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2008 (redigerat) Som jag hört någon annan säga, så kommer de ju inte precis vara ett gäng n00bs med hörlurar som sitter och lyssnar på alla telefonsamtal och läsa alla mail dygnet runt. Redigerat 3 Juli 2008 av Famine Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 3 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2008 FRA lagen är toppen, extremt bra för att förhindra terrorism i Sverige. Men men min kompis har krypterad sina chatter, anslutning os.v. och han ska hjälpa mig också. När har vi någonsin fått hot <_<?Man vill f*n kunna hålla det man skriver för sig själv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fimpen Skrivet 3 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2008 Tanka Tor och Simp Lite så klarar du dig nog. :) Simp e för MSN och Tor för internet. (Dom båda krypterar det du gör så det inte går att avlyssna :D) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
garkan Skrivet 3 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2008 Tanka Tor och Simp Lite så klarar du dig nog. :) Simp e för MSN och Tor för internet. (Dom båda krypterar det du gör så det inte går att avlyssna :D ) Vi snackar om tophackare från sverige.. inte någon liten p12 som har just lärt sig att hacka..Dom kommer enkelt komma igenom krypteringsmatrial och annat shit. Jag är fullt emot FRA! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 4 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 4 Juli 2008 Tanka Tor och Simp Lite så klarar du dig nog. :) Simp e för MSN och Tor för internet. (Dom båda krypterar det du gör så det inte går att avlyssna :D ) Vi snackar om tophackare från sverige.. inte någon liten p12 som har just lärt sig att hacka..Dom kommer enkelt komma igenom krypteringsmatrial och annat shit. Jag är fullt emot FRA! Nej, de kommer inte alls komma igenom 2000kb's kryptering enkelt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
HUHEUEHEUEHUH Skrivet 4 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 4 Juli 2008 (redigerat) FRA lagen är toppen, extremt bra för att förhindra terrorism i Sverige. Men men min kompis har krypterad sina chatter, anslutning os.v. och han ska hjälpa mig också. När har vi någonsin fått hot <_<?Man vill f*n kunna hålla det man skriver för sig själv. Men min kära lilla hummerpojke <3.I USA, ett par feta tanter satt och fikade, otrogna gubbar satt och arbetade i world trade center, hux flux så kom det flygplan. Vem hade räknat ut att terrorister skulle plana WTC till marken? Rätt som det är så kanske terrorister spränger bort..Kungahuset? Kanske ett varuhus som du och hela din släkt handlar i? Bara för att vi bor i Sverige, så måste du ju förstå att allt kan hända, till och med i ditt fosterland. FRA <3. Redigerat 4 Juli 2008 av Kinaputt Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Overkill Skrivet 4 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 4 Juli 2008 Borde inte dom typ ta krypterade saker i högsta prioritet. Det är ju det terrorister och sånt använder. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
HUHEUEHEUEHUH Skrivet 4 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 4 Juli 2008 Borde inte dom typ ta krypterade saker i högsta prioritet. Det är ju det terrorister och sånt använder. Jo, spela roll? Tror no inte att dom som sitter vid FRA, dom kan nog allt om dekrypteringar, vad gör dom där annars? Spela roll om man krypterar, vill dom kolla så fixar dom det enkelt iallafall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.