Hoppa till innehåll

C++ Fråga


Ceto

Rekommendera inlägg

Hej alla jag bara undrar om en sak jag håller på med C++ fast jag lämnade boken till biblan igen och jag tänkte köpa den men jag vet inte för att jag har tänkt och köpa Cs:s och göra mig till member på rs men jag vet inte om jag ska fortsätta med C++ för att jag undrar ifall jag läser lite till kommer jag att kunna göra program utan bat saker som kommer vid varje program kan man göra så ett program installeras och har masser med saker och en snygg bakrund och allt och så att man ska kunna avinstallera då kommer jag nog att fortsätta men kommer det att ta lång tid då och om det tar lång tid så vill jag veta ungefär hur lång tid

 

Tack i förhand :)

 

Mvh Ceto :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att du ska fortsätta med C++.

 

Kan du skriva lite mer strukturerat och detaljerat? Blir jättesvårt att läsa vad du skrivit men jag försöker.

 

Vad menar du med "bat saker"? Det är lätt att göra så att saker installeras, men själv rekommenderar jag inte att du installerar enkla självskapade programmen på datorerna. Det blir mycket enklare om programmet håller sig till en katalog och så vidare.

 

Vad menar du med "snygg bakgrund"?

 

Jag lovar dig att du kommer att kunna göra alla dessa saker med C++.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill göra advancerade program. Liksom att jag kan göra så att man kan installera det på datan typ som du har gjort ge den en icon. snygg bakrund alltså att den inte är hel svart typ som det är när man har skapat ett enkelt program. Bat saker menar jag med att när du t.ex. skapar ett program sen blir det som cmd altså .bat fil fast det är .exe det är det jag menar. Och om det går att göra så att man kan installera det kan jag då få lära mig hur. plus hur lång tid tar det att göra grymma program mycket advancerade?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att göra installerbara/avinstallerbara program: http://nsis.sourceforge.net/

 

Jag vet inte vad du menar med "avancerade".

 

Jag rekommenderar att du lär dig c++ standarden och går sedan över till windows api:et i c++.

 

För att lägga till en ikon på ditt program är det bara och skapa en namn.rc med innehållet

1 ICON "namn.ico"

och sedan länka ihop dem och kompilera dem.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fattade inte det med ikonen advancerade program menar jag att dem är grymma typ som photoshop men inte så mycket advancerat.

 

Måste man ladda ner nsis saken programmet eller? för att kunna göra installerings saker?

 

och vad är windows api: saken som du skrev att man kan gå över till

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att göra installerbara/avinstallerbara program: http://nsis.sourceforge.net/

 

Jag vet inte vad du menar med "avancerade".

 

Jag rekommenderar att du lär dig c++ standarden och går sedan över till windows api:et i c++.

 

För att lägga till en ikon på ditt program är det bara och skapa en namn.rc med innehållet

1 ICON "namn.ico"

och sedan länka ihop dem och kompilera dem.

han menar så att inte progammen startas i cmd utan i fönset så som t.ex. paint eller kalkylatorn eller så :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Aso100

Jag fattade inte det med ikonen advancerade program menar jag att dem är grymma typ som photoshop men inte så mycket advancerat.

 

Måste man ladda ner nsis saken programmet eller? för att kunna göra installerings saker?

 

och vad är windows api: saken som du skrev att man kan gå över till

 

ifall du gör en program så behöver du inte programmera en inbyggd installation utan du kan lätt ladda hem Installshield, Nullsoft elr nån av dem programmen som du sedan kan göra en installation av det programmet du gjort i c++.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

SKulle nån kunna skriva en guide om c++ har just börjat och har ingen bra guide på internet. Så kan nån det? Ska kolla på biblan om det finns nån c++ bok.

http://www.cplusplus.com

 

Men jag rekommenderar hellre C++-Programmering av Stephen Prata. Den täcker grunderna på ett bra och pedagogiskt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fattade inte det med ikonen advancerade program menar jag att dem är grymma typ som photoshop men inte så mycket advancerat.

 

Måste man ladda ner nsis saken programmet eller? för att kunna göra installerings saker?

 

och vad är windows api: saken som du skrev att man kan gå över till

Windows API är ett API som gör att man kan ha grafiska gränssnitt, t.ex frågeboxar, o.s.v. Pröva starta upp microsoft's miniräknare(windows) så ser du ett exempel på en miniräknare programmerad med Windows API.

 

SKulle nån kunna skriva en guide om c++ har just börjat och har ingen bra guide på internet. Så kan nån det? Ska kolla på biblan om det finns nån c++ bok.

http://www.cplusplus.com

 

Men jag rekommenderar hellre C++-Programmering av Stephen Prata. Den täcker grunderna på ett bra och pedagogiskt sätt.

 

Den rekommenderar jag också.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aha men är Windows Api c++ eller?

 

Och finns det andra saker en windows api som kanske är bättre

 

Ja men jag vill veta hur man gör utan nullsoft eller vad det är mycket grymmare och bättre slipper man nullsoft eller vad det är

 

Hur skaffar man icon nu igen jag fatta 0 :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...