Hoppa till innehåll

Operativ I Vmware

ELF

Rekommendera inlägg

Jag undrar hur man kommer ut på internet i operativsystemet man kör i vmWare.

Just nu använder jag openSUSE. Men förut testade jag Vista i vmWare innan jag skapade en partition och installerade Vista normalt på HDDn. Jag kunde inte komma ut på internet i Vista heller, men nu går det då jag har installerat det som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först och främst måste ju grundoperativsystemet kunna komma åt internet för att det ska kunna fungera för något du installerar under i tex wmware. I wmware borde det bara vara att välja att dela ut anslutning eller något sådant och sedan installera operativsystemet så nätverket funkar.

Jag har bara i skolan installerat Ubuntu genom wmware. Det mesta var ju redan förkonfigurerat och Ubuntu sköter ju sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Jo, operativsystemen är ju oftast förkonfigurerade för att man snabbt och lätt ska kunna komma ut på internet.

Jag har testat alla inställningar för nätverket i vmWare, men det går inte. Det måste vara något man ska göra i gästoperativet.

Jag har funderat lite. Jag har två nätverksuttag i min dator. Mammas dator fick internet via ena en gång. Måste jag kanske göra som jag gjorde då? Ska leka runt i XP...

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Jag rekommenderar VirtualBox istället, funkar finfint på Linux, internet direkt.

Ska testa det.

EDIT:

Det fungerade inte. Så fort installationen skulle starta av openSUSE så kom det ett meddelande.

Det stod att detta var en 32-bits dator och att operativet bara fungerar på en 64-bit dator...

Så VirtualBox var inte så bra. Det går ju inte ens att installera ett operativ :(. När man har en 64-bit dator så ska den användas fullt ut också...

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag sa ju det ^_^

Härligt att det löste sig. Det är ju ett smidigt sätt att prova på nya operativsystem eller köra vissa operativspecifika program som inte kräver för mycket av ett grafikkort. Vad jag förstått så är det ingen bra idé att tex spela spel genom wmware.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag sa ju det ^_^

Härligt att det löste sig. Det är ju ett smidigt sätt att prova på nya operativsystem eller köra vissa operativspecifika program som inte kräver för mycket av ett grafikkort. Vad jag förstått så är det ingen bra idé att tex spela spel genom wmware.

Det där med att spela spel i vmware håller jag med om. Vissa spel kraschar.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...