Hoppa till innehåll

Klocka Cpun


ELF

Rekommendera inlägg

Jag har en 2,66GHz Core 2 Duo. När jag köpte den så gick den alldrig upp till 2,66GHz vid load. Så jag höjde multiplikatorn till 8 och den kommer nu upp till 2,66GHz vid load.

 

Nu till frågan.

Om jag vill klocka den. Vad är best att göra?

1. Höja FSBn lite grann ex. 360MHz?

2. Sänka multiplikatorn till 7 och höja FSBn så att jag kommer upp till samma värde som vid punkt 1?

 

Höjer jag FSBn så är ju CPUn konstant lite snabbare än i vanliga fall och minnesbussens frekvens ökar också.

Min kusin sa att om man ökar multiplikatorn så ökar PCI bussarnas frekvens och PCI korten kan förstöras. Jag har inte märkt något, men stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte hört något om att multiplikatorn ska kunna förstöra något alls. Multiplikatorn för CPU påverkar endast CPU.

 

Du kanske vill vända dig till sweclockers.com som antagligen har fler erfarna användare inom ämnet. Men det jag snappat upp där är att man ska ta det lugnt när man överklockar. Bara höja FSB lite lite åt gången och testa sig fram till man är nöjd eller systemet kraschar, då kan man sänka lite. När man överklockar kan man även behöva öka VCore, eller vad den heter lite. Men det ska man tydligen märka om systemet blir instabilt efter överklockningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allra bäst är antagligen att ställa in manuellt, om man gör rätt dvs. Men fungerar det med auto så kör på det om du itne orkar själv.

Jag kör på auto. För jag vet inte vad jag ska göra...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad är klocka? Har aldrig fattat det, jag är okunnig datanörd xD Datanörd som spelar inte kan saker ^^

Då är du inte datornörd. En datornörd är en person som är kunnig när det gäller datorer...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...