ELF Skrivet 22 Augusti 2008 Rapport Dela Skrivet 22 Augusti 2008 Jag ska installera Vista, XP och openSUSE. Efter att ha försökt med openSUSE Netwok Install och efter antal felmeddelanden så ska jag testa med DVD istället. Men jag tänkte ändå fråga en sak. Om man installerar ex. Vista och sen ex. openSUSE. Hur glr jag för att openSUSE inte ska skriva över MBR så jag kan fortsätta att använda Vistas Bootmanager? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 22 Augusti 2008 Rapport Dela Skrivet 22 Augusti 2008 Hur har du tänkt komma in i Linux med Vistas Bootmanager? Jag har aldrig hört nåt om att det skulle gå. Och vad är det för fel på grub? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Median Skrivet 23 Augusti 2008 Rapport Dela Skrivet 23 Augusti 2008 Ser ingen anledning att inte använda GRUB, då den är bättre och open source som inte Vistas bootmanager är. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 23 Augusti 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 23 Augusti 2008 Det är bara det att jag vill använda Vistas bootmanager. Använder jag Grub så blir det bara extra väntetid. Först kommer jag in i Grub, efter någon seckund kommer jag in i Vistas bootmanager där Vista startas efter någon seckund. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 23 Augusti 2008 Rapport Dela Skrivet 23 Augusti 2008 Du kommer väl inte in i Vistas bootmanager? Den skrivs väl över i och med GRUB? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 23 Augusti 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 23 Augusti 2008 Du kommer väl inte in i Vistas bootmanager? Den skrivs väl över i och med GRUB?Neh, Det blir två bootmanagers. Först kommer jag in i Grub. Sen måste jag välja Windows och då kommer jag in i Vistas boodmanager. Där väljer jag antingen Vista eller XP.Så blev det för mig första gången jag testade iaf. Men det kanske går bättre denna gång. Jag installerar nog Grub rakt upp och ner. Men nu har jag ett annat problem :'( Efter att ha installerat Vista så kan jag inte komma in i XP. Det kommer inte upp någon bootmanager. Jag har INTE kollat upp det än. Sitter inte vid min dator just nu. Men det kan vara så extremt enkelt att bootmanagern inte är ställd på att visas. Men jag märkte en sak. XP partitionen står som logisk, inte primär. Kan det vara det som strular? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 24 Augusti 2008 Rapport Dela Skrivet 24 Augusti 2008 Jag vet inte hur bootmanagern för Windows fungerar. Men om du installerar GRUB kan du ställa in allt som du vill och få med Vista, XP och valfri linuxdist (och mer om du vill). Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 24 Augusti 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 24 Augusti 2008 Jag vet inte hur bootmanagern för Windows fungerar. Men om du installerar GRUB kan du ställa in allt som du vill och få med Vista, XP och valfri linuxdist (och mer om du vill).Det ska gå att göra i Vistas bootmanager också. Men dom funkar ju bara på olika sätt... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 25 Augusti 2008 Rapport Dela Skrivet 25 Augusti 2008 Om du säger det så får jag väl tro dig. Jag har bara fått den bilden av Microsoft att de inte vill att man ska köra något annat än deras produkter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 26 Augusti 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 26 Augusti 2008 Om du säger det så får jag väl tro dig. Jag har bara fått den bilden av Microsoft att de inte vill att man ska köra något annat än deras produkter.Det är ju självklart att dom inte vill. Men det står ju att det ska gå... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.