Hoppa till innehåll

Installera Linux


ELF
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag ska installera Vista, XP och openSUSE.

Efter att ha försökt med openSUSE Netwok Install och efter antal felmeddelanden så ska jag testa med DVD istället.

Men jag tänkte ändå fråga en sak. Om man installerar ex. Vista och sen ex. openSUSE. Hur glr jag för att openSUSE inte ska skriva över MBR så jag kan fortsätta att använda Vistas Bootmanager?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är bara det att jag vill använda Vistas bootmanager. Använder jag Grub så blir det bara extra väntetid. Först kommer jag in i Grub, efter någon seckund kommer jag in i Vistas bootmanager där Vista startas efter någon seckund.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kommer väl inte in i Vistas bootmanager? Den skrivs väl över i och med GRUB?

Neh, Det blir två bootmanagers. Först kommer jag in i Grub. Sen måste jag välja Windows och då kommer jag in i Vistas boodmanager. Där väljer jag antingen Vista eller XP.

Så blev det för mig första gången jag testade iaf. Men det kanske går bättre denna gång. Jag installerar nog Grub rakt upp och ner.

 

Men nu har jag ett annat problem :'(

Efter att ha installerat Vista så kan jag inte komma in i XP. Det kommer inte upp någon bootmanager.

Jag har INTE kollat upp det än. Sitter inte vid min dator just nu. Men det kan vara så extremt enkelt att bootmanagern inte är ställd på att visas. Men jag märkte en sak. XP partitionen står som logisk, inte primär. Kan det vara det som strular?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur bootmanagern för Windows fungerar. Men om du installerar GRUB kan du ställa in allt som du vill och få med Vista, XP och valfri linuxdist (och mer om du vill).

Det ska gå att göra i Vistas bootmanager också. Men dom funkar ju bara på olika sätt...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du säger det så får jag väl tro dig. Jag har bara fått den bilden av Microsoft att de inte vill att man ska köra något annat än deras produkter.

Det är ju självklart att dom inte vill. Men det står ju att det ska gå...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...