Hoppa till innehåll

Trummor


Mintplanta

Rekommendera inlägg

Har ingen erfarenhet av vad trum-set kostar...Men jag tror att det behövs en speciell personlighet för att kunna bli en bra trummis. Man måste kunna tänka på flera saker samtidigt och sen utföra dem samtidigt.

Fast det är ju bara och testa. Så om det går skitdåligt första gången så är det kanske inte din grej. Men vissa lär sig. Vissa inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kul att du tänker börja lira! Grunderna är väl inte så våra att lära sig om man ger det tid men ska du sedan utveckla dig till en bra trummis är det bara att öva, öva, öva om du vill bli bättre. För att bli riktigt bra vill det egentligen till att du övar varje dag, tar lektioner och spelar i band. Det är egentligen de tre baserna du lär dig ifrån:

 

En rutinerad lärare, dig själv och andra musiker.

 

Angående priset på trumset kan det vara ganska dyrt och jag tycker inte du ska investera i ett ordentligt set förrän du är riktigt säker på att detta är något du vill fortsätta med. Med hardware (ställ) och cymbaler går ett nybörjarset 3000-5000kr (märkena Trax, Power Craft, Millenium m.fl.)

 

Jag ska själv börja mitt femte år i musikskola men kör fortfarande med standarduppsättning, d.v.s. virvel, två hängpukor, en golvpuka, två cymbaler, hi-hat och självklart bastrumma samt pedal. (dubbeltramp)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vissa har lätt och vissa har svårare att lära sig, så enkelt är det. Man ska aldrig dra sig för att köpa ett nybörjarset om man vill prova på en del, det går alltid att kränga på blocket eller liknande om man direkt känner att det inte var något vidare. Som nachonitrointro säger ovan kan man få ett nybörjarset för ungefär 3 tusen med tillhörande cymbaler och ställ. Går det bra med spelandet är det bara att köpa ett bättre.

 

Jag började spela för ungefär ett år sen då mina syskon helt plötsligt kom hem med ett sådant set som de mer eller mindre impulsköpt för 3 tusen, vilket inte blev så dyrt när vi delade priset på alla fem familjemedlemmar. Jag hade iallafall inte hållit i några trumpinnar innan dess så det var helt nytt för mig. Jag vet inte, men jag anar att jag har lärt mig väldigt snabbt, och dessutom utan lärare. Jag hittade en introduktionsvideo på youtube där en trevlig människa visade hur man spelar den ytterst lätta låten

, vilket är grunderna i rocktrummor, sen har det bara flytit på. Jag tycker att det har gått undan det här första året och jag ser fram emot de kommande trumlektionerna jag kommer få på gymnasiet nu.

 

Min uppsättning har nyligen ändrats då jag köpte ett begagnat TAMA Swingstar väldigt väldigt billigt, med en hel del tillhörande cymbaler och ställ. Nybörjarsetet jag hade innan var helt massakrerat i och med att kvaliten var usch och fy. Uppsättningen hittills är baskagge med dubbeltramp, virvel, två hängpukor, en golvpuka, hi-hat, tre chrash, en china, en ride, samt en splash.

 

Jag spelar mest metal och tycker det är fantastiskt roligt allting, särskilt med dubbeltramp som jag försöker få upp hastigheten på så mycket jag kan. Klarar bara runt 150BPM utan att bli för trött, än så länge. Det är något som tar långt tid att öva upp anar jag. Blir en del In Flames, Nightwish, BfmV, osv.

 

Är du nybörjar funkar till exempel AC/DC, Metallica och Nirvana alldeles utmärkt. Hoppas du tycker att det är skoj, lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tycker att du även ska börja prova på lite 3, 5 och 7-takt vilket är väldigt roliga taktarter, som många skiter i och kör stenhårt på 4-takt. lycka till o ha kul.

Tretakt är alltid skoj för att bara spela något annorlunda, även om det inte blir så väldigt mycket omväxling. Har tänkt börja lira lite Dream Theater snart, där man får en salig blandning av många olika taktarter. Fantastiskt att lyssna på, knepigare att spela. ;)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Se dock till att inte fastna i dubbelpedalens träsk. Det är lätt att endast fokusera på snabbheten i dina fötter och det är såklart bra att kunna men det är bra att variera sig så gott man kan. För ungefär ett år sedan var dubbelpedal det enda jag brydde mig om, jag ville bara kunna lira snabbare och tightare men i längden är det ganska onödigt. Teknik, känsla och driv är tre klart viktigare saker när det gäller trumlir.

 

En bra övning är att sitta i 20min två gånger i veckan och trampa sextondelar med fötterna samtidigt som du övar rudiments, komp, fills m.m. Använd gärna metronom och tidtagarur!

 

Drum on

Redigerat av intro
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis vad jag har tänkt också, Intro, och det är i princip det jag prioriterar hemma just nu, alltså uthållighet och styrka i fötterna. Det fina med det här är att jag som nämnt ska börja spela trummor i skolan där jag nog kommer få lära mig allt annat än dubbeltramp. Hi-hat teknik, slide med högerfoten, osv. Eftersom att jag också började spela helt själv utan lärare kan jag nog ha missat några ganska "lätta" saker som jag inte gjort någonting, då jag bara spelat metal, så det ska bli väldigt intressant att få lära sig av någon annan. Men jag har tänkt att köra en hel del dubbeltramp under tiden hemma, det skadar aldrig. Och så är det ju väldigt skoj också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min lärare säger at 20 minuter är lagom, men sedan ökar man med 10 minuter efterhand man tycker man utvecklas. De riktiga metaltrummisarna (Roddy, Mounier, Kollias m.fl.) sitter i 90 minuter. Kul att du ska börja lira i skolan också, du har nytta av allt du lär dig. Det kvittar vilken musikstil övningen eller kompet går under - allt är nytigt och bra att lära sig.

 

Rekommenderar Tama Iron Cobra. De är dyra som fasen men jag har spelat på ett par sådana en gång och det är den bäste pedalen jag fått chansen att pröva.

 

Drum on

Redigerat av intro
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...