Hoppa till innehåll

Ännu En Skolmassaker


123spill
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 37
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag håller med Chainsawkitten till fullo.

Att skylla massakrer på vapen industrin är som att säga att Disney Channel uppmanar till massakrer (det vill säga totalt befängt). Ska det finnas någon syndabock i det hela så är det filmindustrin & föräldrarna, jag menar hur kan man missa att ens son/dotter är på väg att begå massmord?

 

"Det är inte vapen som dödar, det är människor som dödar."

Redigerat av Nomatic
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Också la han upp filmer på youtube, när han sköt sönder saker.

Problemet är ju att han inte gjorde något olagligt, han sköt på en skjutbana och hotade inte någon, det fanns alltså inget polisen kunnde göra mer än att låta honom gå...det kan ju ses som ett varningstecken att han skjuter saker för skojs skull, men då skulle ju också halva södra USA vara under lup, samt i stort sett alla som äger ett vapen.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg på nyheterna att Finland var det tredje landet i världen med tätast "vapenbefolkning". Alltså folk med vapen. Det är ganska hemsk att något sånt här kan hända. Man tänker ju liksom, var han mobbad? Hur hade han det hemma? Och sådana frågor. Men det läskigaste är att det händer så nära!! Liksom sånt här händer j hela tiden egentligen i till exempel USA men där händer det så ofta att folk har slutat bry sig. Alla kommer ju att glömma det här också!! Förutom dom närstående. För dom kommer det här att spöka i resten av deras liv!! Hemskt!! Jag hörde att polisen blev varnade i måndags så dom tog in honom på förhör men dom släppte honom igen. Se vad det ledde till. Åter igen hemskt :( Liksom hur gamla kan dom som dog kunnat vara? Dom får inte ens leva hälften av sina liv på grund av en j##la psykopat som var trött på livet!!!! Så j##la onödigt att döda alla bara för att han var trött på sitt eget liv!!!!!!!

Redigerat av NolifeGames
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg på nyheterna att Finland var det tredje landet i världen med tätast "vapenbefolkning". Alltså folk med vapen. Det är ganska hemsk att något sånt här kan hända. Man tänker ju liksom, var han mobbad? Hur hade han det hemma? Och sådana frågor. Men det läskigaste är att det händer så nära!! Liksom sånt här händer j hela tiden egentligen i till exempel USA men där händer det så ofta att folk har slutat bry sig. Alla kommer ju att glömma det här också!! Förutom dom närstående. För dom kommer det här att spöka i resten av deras liv!! Hemskt!! Jag hörde att polisen blev varnade i måndags så dom tog in honom på förhör men dom släppte honom igen. Se vad det ledde till. Åter igen hemskt :( Liksom hur gamla kan dom som dog kunnat vara? Dom får inte ens leva hälften av sina liv på grund av en j##la psykopat som var trött på livet!!!! Så j##la onödigt att döda alla bara för att han var trött på sitt eget liv!!!!!!!

Du jag vet att du är ny här eftersom du har bombat varenda j*vla del av forumet med en massa skit frågor som du kunde ha läst i hjälpen. MEN om du tänker skriva i dessa trådar som ändå handlar om något så får du f*n läsa igenom det folk har skrivit tidigare! Det enda du har gjort är att du upprepar det som folk har sagt, och det du sa om att polisen tog in honom för förhör...jag tog upp saken och förklarade det i inlägget innan ditt. Sen håller jag med dig om att det är en hemsk sak, men som sagt om du tänker delta i en lite mer seriös del av forumet så kan du ju läsa vad andra har sagt och förklarat tidigare så att man slipper förklara ännu en grej för dig =/

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller med Chainsawkitten till fullo.

Att skylla massakrer på vapen industrin är som att säga att Disney Channel uppmanar till massakrer (det vill säga totalt befängt). Ska det finnas någon syndabock i det hela så är det filmindustrin & föräldrarna, jag menar hur kan man missa att ens son/dotter är på väg att begå massmord?

 

"Det är inte vapen som dödar, det är människor som dödar."

Filmindustrin? Nej, det kan jag inte hålla med om.

 

Varken filmer, spel eller musik kan göra någon till ett monster. Det är psykiska störningar i kombination med sociala svårigheter, t.ex. som i de flesta skolmassakrer: mobbing.

 

Vad som gäller är att utveckla en väl fungerande psykisk vård. Den som vi själva bedriver här i Sverige har jag sällan hört något positivt om. Det ligger förmodligen i att många verkar se ned på psykiskt sjuka personer, det på grund av att saker som denna händer. Man kan inte anta att alla psykiskt sjuka personer ska gå runt och skjuta vilt omkring sig bara för att vissa gör det! Att man är psykiskt sjuk är ingenting som man själv kan rå för, oavsett om faktorn är biologisk eller sociologisk.

Har läst i Sydsvenskan om folk som arbetar med psykvård ofta får höra att "Kolla! Hon jobbar på dårhuset!" eller liknande nedsättande kommentarer (många mycket grövre). Att de ändå utför sitt jobb och vågar hjälpa de personer som är i näd är beundransvärt! Tyvärr räcker det inte bara med engagerad och bra personal, det krävs även resurser och framför allt: samhällets acceptans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ähh, killen var inte alls särskilt hardcore, han tog bara 36:e plats på http://www.spreekillers.org/ <_<

Mycket lustigt :/

Dem flesta där var inga skolskjutare heller....

 

 

Såna här saker har hänt förr och det kommer mycket troligtvis hända igen. Vissa saker kan man inte göra nått åt.

Jag tror inte direkt som Chainsawkitten skrev i sitt inlägg att det har att göra med psykiska störningar. Och vad man har läst om båda dem som har skjutit i Finland så hatade dem inte sig själva utan dem hatade mänskligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ähh, killen var inte alls särskilt hardcore, han tog bara 36:e plats på http://www.spreekillers.org/ <_<

Mycket lustigt :/

Dem flesta där var inga skolskjutare heller....

 

Såna här saker har hänt förr och det kommer mycket troligtvis hända igen. Vissa saker kan man inte göra nått åt.

Jag tror inte direkt som Chainsawkitten skrev i sitt inlägg att det har att göra med psykiska störningar. Och vad man har läst om båda dem som har skjutit i Finland så hatade dem inte sig själva utan dem hatade mänskligheten.

 

En psykisk störning medför inte automatiskt ett självhat. Men måste man inte ha en störning av något slag för att kunna bege sig in i en skola och mörda flera av sina klasskamrater och lärare? Endast mobbing eller vapenlicenslagarna kan inte åstadkomma något sådant, även om de är en stor "hjälp på vägen". Visst, mobbing är jättehemskt men det gör inte en vanlig person till en mördare.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fattar bara inte det, 2 ggr på ett år... Båda fallen var mycket lika, det kusligaste är att dom köpte sina vapen från SAMMA butik. Jag hade ingen aning om att vi finländare hade så mkt vapen, det borde bli strängare lagar!

 

Man är allvarligt pysiskt sjuk om man mördar sina egna klasskamrater och hatar mänskligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fattar bara inte det, 2 ggr på ett år... Båda fallen var mycket lika, det kusligaste är att dom köpte sina vapen från SAMMA butik. Jag hade ingen aning om att vi finländare hade så mkt vapen, det borde bli strängare lagar!

 

Man är allvarligt pysiskt sjuk om man mördar sina egna klasskamrater och hatar mänskligheten.

Det är inte konstigt att det är två ggr på ett år. Antagligen inspirerades den senaste förövaren av vad som hände i Jokela. En olycka kommer sällan ensam.

 

Givetvis är det något som inte står rätt till, men glöm inte att det inte är ens eget fel om man är psykiskt sjuk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fattar bara inte det, 2 ggr på ett år... Båda fallen var mycket lika, det kusligaste är att dom köpte sina vapen från SAMMA butik. Jag hade ingen aning om att vi finländare hade så mkt vapen, det borde bli strängare lagar!

 

Man är allvarligt pysiskt sjuk om man mördar sina egna klasskamrater och hatar mänskligheten.

Det är inte konstigt att det är två ggr på ett år. Antagligen inspirerades den senaste förövaren av vad som hände i Jokela. En olycka kommer sällan ensam.

 

Givetvis är det något som inte står rätt till, men glöm inte att det inte är ens eget fel om man är psykiskt sjuk.

 

inspirerades är väl det minsta man kan säga.

 

"Mördarna planerade dåden tillsammans

Nu avslöjas att Matti Saari och Pekka-Eric Auvinen planerade massmorden tillsammans.

– Om inte jag lyckas så kommer du säkert att lyckas, skrev de till varandra på nätet.

Enligt Nelonen kände massmördarna Matti Saari och Pekka-Eric Auvinen varandra. För kanalen berättar en ung kvinna som heter Mari att hennes kompis var tillsammans med Matti Saari under ett halvår. Efter dödsskjutningarna i Jokela i november förra året bröt hon förhållandet.

 

Anledningen var att Saari kände Auvinen och hade umgåtts på internet med honom.

 

– Min vän har berättat att det i meddelandena sägs flera gånger att: ”Vi gör det tillsammans och om inte jag lyckas så kommer du säkert att lyckas. Och kom ihåg att använda ditten och datten”.

 

Enligt polisens utredare Jari Neulaniemi kan uppgifterna mycket väl stämma.

 

– Dåden förefaller så liknande att det vore otroligt om de inte varit i kontakt, säger han till FNB.

 

I förhör har det framgått att Saari beundrade Auvinen, skriver Vasabladet. Matti Saari köpte också sin 22-kalibriga Walther PKK i Jokela – i samma butik där Auvinen skaffat sin Zig Zauer.

 

Men Saaris namn dök aldrig upp i utredningen av Jokela-massakern, skriver

 

Ilta-Sanomat. Polisen ville undersöka Auvinens mejltrafik före dåden, men hindrades av lagstiftningen. Nu ska lagen panikändras – för att polisen ska kunna kontrollera Matti Saaris aktiviteter på internet i detalj.

 

Enligt Ilta-Sanomat hade sju av tjugotalet elever på yrkesskolan i Kauhajoki redan skrivit färdigt och lämnat klassrummet när massakern började i förrgår. Åtta av offren var kvinnliga studenter. De två övriga var en manlig student och en 51-årig lärarvikarie som övervakade provskrivningen.

 

I går framkom också fler detaljer ur Saaris avskedsbrev som polisen hittade på ett bord i hans hem:

 

”Jag har alltid velat mörda så många människor som möjligt”, ska han ha skrivit enligt FNB.

 

Polisen fick upp ögonen för Matti Saari när ett gravljus hittades i närheten av skolan förra veckan.

 

– De som såg ljuset hade därefter börjat surfa på internet och hittat hotfulla meddelanden. På fredagen kontaktade de polisen, säger polisöverdirektör Mikko Paatero till Vasabladet."

 

Källa: Berusad.org som fick det från aftonbladet.se

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...