💬
Logga in
Fuska.se

Cannabis

281 svar · startad

↗ till inlägget

Nu är vi framme och jämför något grovt och allvarligt som dessutom skadar andra med cannabis igen... När ni jämför massaker och våldtäkt med cannabis så får det tankarna att vandra till de amerikanska propaganda filmerna som gjordes för att folket skulle bli emot mexikanska invandrare...

filmer som användes i 30-talets usa för att sprida rasism och skräckpropaganda.. bl a påstods det att om man rökte en marijuanacigarett kunde man få för sig att mörda eller våldta under ruset. senare på 60- och 70-talet när usa var inblandade i krig och hippiekulturen var stor så påstod man motsatsen om cannabis, det gjorde dig passiv och slö, och därmed inkapabel till att slåss för sitt land nere i vietnam. hippies protesterade häftigt mot kriget, och eftersom att många som tillhörde denna subkultur och var cannabisbrukare så drog man hårdare på narkotikalagarna. därmed kunde man använda det som ett svepskäl för att poliserna skulle kunna gå in och bryta upp protesterna som regeringen inte ville veta av.

jag är definitivt för i den här frågan, men kan också se riskerna med en legalisering. det finns alldeles för många korkade människor som saknar all form av sunt förnuft och som lätt skulle börja missbruka drogen. även om det vore trevligt kunna röka utan att ständigt känna sig paranoid tror jag att för många idioter skulle få staten att bli tvungna att kriminalisera drogen igen.

↗ till inlägget

Nu är vi framme och jämför något grovt och allvarligt som dessutom skadar andra med cannabis igen... När ni jämför massaker och våldtäkt med cannabis så får det tankarna att vandra till de amerikanska propaganda filmerna som gjordes för att folket skulle bli emot mexikanska invandrare...

Poängen är inte att det är just Cannabis det handlar om. Det jag ville få fram var att: "Folk röker ändå, vare sig det är olagligt eller inte." inte är giltligt. Uppenbarligen våldtar folk vare sig det är olagligt eller lagligt också, men det är inget som helst argument för att legalisera våldtäkt. Det handlar inte om om det är våldtäkt eller att röka på. Det handlar helt enkelt om att säga att det inte spelar roll om något är olagligt eller inte är fel. Det spelar roll. Hade det varit lagligt med våldtäkt hade många fler våldtagit. Hade det varit lagligt att röka på hade fler gjort det. Det är fakta.

EDIT: Jag håller med avantgardist. Jag har inget (iaf inte mycket) emot att några röker på lite i någon bar i en kontrollerad miljö. Problemet är att legalisering troligtvis kommer öka den allmänna rökningen av Cannabis , vilket jag inte vill.

Senast ändrad:

Det behöver ju inte vara en dålig sak att flera röker på. Man kan se det som en bra sak om fler får göra vad de vill.

Lagar sak som sagt vara till för att skydda folk, därmed är våldtäkt olagligt.

Senast ändrad:

Det är inte alltid en bra sak att fler får göra som de vill.

Edit: Man kanske vill skydda folk från Cannabis precis som man skulle ha skyddat folk från alkohol om det hade "uppfunnits" idag.

Senast ändrad:

↗ till inlägget

Det behöver ju inte vara en dålig sak att flera röker på. Man kan se det som en bra sak om fler får göra vad de vill.

Lagar sak som sagt vara till för att skydda folk, därmed är våldtäkt olagligt.

njaa. som sagt, för många är för korkade och/eller oansvariga för att kunna bruka drogen med förnuft. fast å andra sidan, legaliserar vi alla slags droger så kan de som vill pröva heroin eller liknande få göra det och knarka ihjäl sig.. på så sätt rensar vi ut alla idioter och vi är ett steg närmare ett bättre samhälle.

Jag gillar inte ursäkten att det är "fast i samhället". Bort med alkohol också om ni vill skydda folk. De flesta dricker alkohol ansvarsfullt och det finns sånna som super ihjäl sig, kommer bli samma med cannabis.

Ungefär av samma anledning som att självmord är olagligt.

Vi är alla vandrande skattebetalare och arbetskraft.

Det begicks 13,3 självmord per hundra tusen invånare 2001. Samhällets kostnad för detta samma år uppgick till 5,5 miljarder eller 0.2 procent av BNP. Det beräknas att varje självspilld kostar samhället över 18,6 miljoner kronor i utebliven produktivet och andra samhällsekonomiska kostnader.

Cannabis, likt andra hallicugena medel, kan få dig att bli en fara för dig själv och andra.

Det handlar inte bara om skadliga ämnen, lite cannabis är antagligen lika skadligt för kroppen kemiskt som en fet hamburgare med dressing och rostad lök.

Allt jag läst hittils verkar ju påstå att cannabis inte alls är särskilt farligt, verkar ligga inom samma nivåer som alkohol och nikotin, om inte än mindre farligt.

Jag tycker dock frågan om det ska vara lagligt eller inte är lite svårare än "Eget ansvar, som alkohol!".

Men man kan ju undra om inte situationen skulle bli bättre om denna milda drog fick bli lite mer allmän och inte en handelsvara i farliga getton, där även farligare (kokain, etc) förekommer.

Senast ändrad:

Aldrig hört talas om att självmord är olagligt, lol. Får man nåt straff eller?

Om staten startar en cannabisindustri skulle det antagligen vara bra för våran ekonomi.

↗ till inlägget

Aldrig hört talas om att självmord är olagligt, lol. Får man nåt straff eller?

Om staten startar en cannabisindustri skulle det antagligen vara bra för våran ekonomi.

japp, legalisera och så statligt monopol på det så lär det generera en hel del pengar.. cannabis upphör vara en inkörsport till tyngre droger iom att langarna försvinner, grunden för knarkbossar som tjänar miljarder årligen på förbudet försvinner, cannabis är mindre beroendeframkallande än alkohol & nikotin osv.. det enda som gör mig tveksam är att folk saknar tillräckligt med förnuft för att ansvarsfullt kunna bruka drogen.

Senast ändrad:

Idioterna som överdosar får betala priset för sin dumhet. INGET är bra i för stora mängder.

↗ till inlägget

Idioterna som överdosar får betala priset för sin dumhet. INGET är bra i för stora mängder.

därav mitt förslag om att legalisera ALLA droger.. och låta de som är idiotiska nog att pröva heroin göra det, utveckla ett beroende och så småningom dö i en överdos.

The psychoactive effects of cannabis, known as a "high", are subjective and can vary based on the individual and the method of use. Some effects may include an altered state of consciousness, euphoria, feelings of well-being, relaxation or stress reduction, increased appreciation of humor, music or art, joviality, metacognition and introspection, enhanced recollection (episodic memory), increased sensuality, increased awareness of sensation, increased libido, creative or philosophical thinking, disruption of linear memory and paranoia or anxiety

At higher doses, effects can include altered body image, auditory and/or visual illusions, and ataxia from selective impairment of polysynaptic reflexes. In some cases, cannabis can lead to depersonalization and derealization.

Experiments on animal and human tissue have demonstrated disruption of short-term memory, which is consistent with the abundance of CB1 receptors on the hippocampus, the region of the brain most closely associated with memory. Cannabinoids inhibit the release of several neurotransmitters in the hippocampus, like acetylcholine, norepinephrine, and glutamate, resulting in a major decrease in neuronal activity in that region. This decrease in activity resembles a "temporary hippocampal lesion." In the end, this procedure could lead to the blocking of cellular processes that are associated with memory formation.

Medication-Associated Depersonalization Symptoms och Shufman, E.; A. Lerner and E. Witztum

Edit: Fishmaster har en bra poäng. Jag är inte så sjukt sugen på att betala folk skall kunna röka cannabis.

Senast ändrad:

Om massa tar självmord går ju ekonomin ner, men jag lyckas inte koppla att massa tar cannabis till samma bieffekt. Om cannabis legaliseras och staten får monopol går ekonomin antagligen upp samt att kriminella får mindre pengar.

↗ till inlägget

Jag gillar inte ursäkten att det är "fast i samhället". Bort med alkohol också om ni vill skydda folk. De flesta dricker alkohol ansvarsfullt och det finns sånna som super ihjäl sig, kommer bli samma med cannabis.

Jag dricker inte, så jag skulle inte ha mycket emot att även alkohol togs bort. Däremot finns det betydligt fler som är för lagligt alkohol än det är som vill legalisera Cannabis (jag gissar).

Jag antar att det beror på att folk blir uppfostrade med "omg droger är farliga man dör om man provar", om man hör sånt då och då under sin uppväxt fastnar det i det undermedvetna och man kan inte föreställa sig att det inte stämmer (~sublimal programmering). Jag har kompisar som dricker och röker varje helg och en gång kom samtalsämnet cannabis upp och de sa bara nåt i stil med "sånt ska man inte hålla på med, det är ju farligt".

Om man kollar på fakta och ska legalisera antingen cannabis eller alkohol är jag rätt säker på att cannabis är bäst för samhället samt individerna.

↗ till inlägget

Jag har kompisar som dricker och röker varje helg och en gång kom samtalsämnet cannabis upp och de sa bara nåt i stil med "sånt ska man inte hålla på med, det är ju farligt".

.. blir man så jävla trött på.

↗ till inlägget

Om man kollar på fakta och ska legalisera antingen cannabis eller alkohol är jag rätt säker på att cannabis är bäst för samhället samt individerna.

Yepp, men båda är dåliga för människan, medans en av dem redan är legaliserad och förstör liv just nu. Varför ge ut en till som förstör liv också.

Om man kollar på fakta så är alkohol legaliserat och farligt, medan cannabis är olagligt och farligt. Men ja, cannabis hade varit bättre än alkohol, men vi kan inte byta ut dem. Antingen stannar alkohol eller så får vi båda. Sen om det skadar bara en själv. Landet vill väl ha bra invånare som kan dra in pengar till landet, leva i landet osv. En bra bild av landet.

Så om invånarna får lättare tillgång till cannabis så sänker det landets standard.

@Garone: Folk kör bil fulla, folk kör bil drogpåverkade. Det är fakta och om vi legaliserar Cannabis kommer folk köra drogpåverkade oftare, då det är lättare att få tag på Cannabis om det är lagligt.

↗ till inlägget

Sen om det skadar bara en själv. Landet vill väl ha bra invånare som kan dra in pengar till landet, leva i landet osv. En bra bild av landet. Så om invånarna får lättare tillgång till cannabis så sänker det landets standard.

Det beror också på hur man ser det.

Man kan må bättre av cannabis = bättre invånare. Och om det är lagligt, mer frihet.

En bra bild av landet beror helt och hållet på vem man frågar. Vissa kan tycka att vi är ett dåligt land där vi inte får göra vad vi vill med våran kropp. Om alla länder i världen förutom 1 skulle tillåta alkohol, hur skulle då alla se på det landet där alkohol var förbjudet?

Lynott skrev tidigare om sin vän som blev tagen efter att ha rökt cannabis och hans liv förstördes av lagen, inte av drogen. Så om mer liv kommer "förstöras" efter/före en legalisering är svårt att säga.

↗ till inlägget

Landet vill väl ha bra invånare som kan dra in pengar till landet, leva i landet osv. En bra bild av landet.

Så om invånarna får lättare tillgång till cannabis så sänker det landets standard.

hur sänker det ett lands standard?

@Garone: Folk kör bil fulla, folk kör bil drogpåverkade. Det är fakta och om vi legaliserar Cannabis kommer folk köra drogpåverkade oftare, då det är lättare att få tag på Cannabis om det är lagligt.
cannabis är redan lätt att köpa, en legalisering skulle i princip inte innebära en förändring i fråga om tillgänglighet.

↗ till inlägget

Jag antar att det beror på att folk blir uppfostrade med "omg droger är farliga man dör om man provar", om man hör sånt då och då under sin uppväxt fastnar det i det undermedvetna och man kan inte föreställa sig att det inte stämmer (~sublimal programmering). Jag har kompisar som dricker och röker varje helg och en gång kom samtalsämnet cannabis upp och de sa bara nåt i stil med "sånt ska man inte hålla på med, det är ju farligt".

Hur mycket cannabis än skulle vara bättre ändrar det inte det faktum att alkohol är mycket mer accepterad, och därför är det lagliga av de två.

Jag tycker att "man får göra vad man vill med sin kropp" verkligen inte håller. Om heroin legaliseras och självmord inte försöks förebyggas komer vi ju ännu närmre målet att man får gör vad man vill med sin kropp. Det betyder dock inte att det är ett bättre ställe man lever i...

Lynott skrev tidigare om sin vän som blev tagen efter att ha rökt cannabis och hans liv förstördes av lagen, inte av drogen. Så om mer liv kommer "förstöras" efter/före en legalisering är svårt att säga.
Nu vill jag inte säga att jag är helt med på att det som hände var rätt, men det skulle faktiskt inte hänt om han aldrig hade rökt på. Visst, det är "jävligt chill", men absolut inget man inte klarar sig utan. I det långa loppet klarar man sig bättre utan droger.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in