Hoppa till innehåll

Cannabis


Fality
 Dela

  

153 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

Läste en tråd på Flashback som hette Hasch = hjärntvätt?

 

Jag håller med Kwikman till 100%, man blir definitivt hjärntvättad av att röka på för mycket. Först och främst är det allmänt känt att håschare hyllar sin drog mycket mer än andra missbrukare, sedan påstår de flesta att 'vanliga' människor inte kan se/höra/förstå det dom gör. Men egentligen är det missbrukarna som inte kan förstå att det är dom som är hjärndöda.

Har ni någonsin hört en heroinmissbrukare göra en seriös låt om sin drog där han/hon antyder att den är bra och får en att må bättre. Nej? Har ni hört någon artist göra en låt om sitt senaste röka? Ja, självklart har du det. Jag kan själv slå vad om att varje rappare (förekommer ofta inom rap) har nämnt cannabis minst 10 ggr i sina låtar. Kan också rabbla upp en lista på minst 20 weed låtar.

 

Håscharen avgudar sin drog som enligt dom har svaret på alla frågor som den som inte röker inte kan begripa. Puffarna har också ett motargument mot nästan allt, olyckligtvis är dom motargumenten väldigt löjliga (inte speciellt förvånad). Drogen tar liksom över deras liv och blir som en religion.

 

Kwikman - Flashback

att man blir av med körkortet var ändå bara bra för det är miljöfarligt att köra bil

 

Men denna tråd är inte bara gjord för att diskutera den s. k. hjärntvättningen utan också om cannabis allmänt.

 

Borde cannabis legaliseras?

Enligt mig tycker jag att JA DET SKA DEN (jag vill att människor ska ha friheten att bruka drogen om dom så vill). När allt kommer omkring är det långt ifrån lika starkt/farligt som alkohol. Jag vet att det är ett utjatat argument och att alkohol är en del av kulturen, men iaf. Problematiken jag ser i att det är lättare än alkohol är att alkohol är ändå mer accepterat. Det skulle t.ex. vara värre för en förälder att sonen röker ist för att han dricker, inte sant?

 

Propaganda?

Kommer ihåg första gången jag skulle ta mig ett bloss, trodde f*n att jag skulle börja flyga mellan träden och se massa gröna människor göra kullerbyttor. Det gjorde jag naturligtvist inte. Det är så mycket negativt som sagts om cannabis att man nästan vill gå ut och plocka nåra löv från något träd och bevisa att dom gör minst lika mycket skada som cannabis. Denna cannabis-skräck gör att folk tar avstånd från hela ämnet och baserar sin åsikt om drogen på propaganda skiten.

 

 

 

Borde cannabis legaliseras?

Propaganda?

Hur tror ni cannabis skulle påverka Sveriges samhälle? Framförallt ungdomar.

Minskad organiserad kriminalitet? Langare etc.

 

Lite saker ni kan tänka på.

Redigerat av Fality
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 281
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag tycker att cannabis borde legaliseras, för personer som är 20 år och uppåt.

Sen att man ser rosa kaniner hoppar runt en när man har rökt cannabis är rena skitsnacket. Med tanke på att det enda som man känner (oftast) är en stark avslappnad vilket är i mesta fall helt underbart.

 

Cannabis skulle påverka det svenska samhället lika mycket som alkohol gör nu, att få tag på cannabis är lika lätt som att få tag på alkohol. Om vi nu säger att det blev legaliserat så skulle ju svenska staten kunna sälja all cannabis/brunt. Som t.ex systembolaget säljer all alkohol som ligger över 3.5% alkoholhalt.

 

Så min slutsats är, legalisera cannabis för dom som är 20 år och uppåt. Att staten gör som systembolaget gör nu och sälja all cannabis (nu menar jag att systembolaget säljer alkohol och inte cannabis).

 

PS. Har precis vaknat & är trött så ser ni något som verkar helt ur sin plats så säg till med en vänlig ton och inte att jag är dum i huvudet så ska jag förklara det för er.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fality du argumenterar lite mot dig själv, du säger att folk som röker cannabis reglebundet börjara försvara det med det mest idiotiska anledningarna och ogenomtänkta svar, hur vanligt är det att folk som dricker alkohol tar en sådan inställning, folk erkänner att de dricker och att det är dåligt mne gör det ändå, en person som röker marujana (regelbundet) erkänner att dom röker men påstår bara att det har förbättrat deras liv osv.

 

Sen Kvarstår min tidigare fråga från alla andra diskutioner, om ni vill få röka saker och bli avslappnade köp cigaretter eller cirgariller/cigarrer (cigarillerna/cigarrerna smakar mkt bättre), o skaffa canser den vägen. Marujana inhåller mkt mer canserframkallande ämnen jämfört med tobak, och är redna där farligare.

 

Sedna alla ni som är pro-cannabis, ni bryr er ju så mycket om hur farligt det är med alkohol och tobak, och att alkoholen är så farligt jämförsvis med cannabis och därför borde man legalisera cannabis. Ni iser väl att cannabis är lång ifrån nyttigt för er va? även om det inte är lika negativ på kroppen som alkohol så betyder det ju itne att det är speciellt lång ifrån (vilket det inte är).

 

Varför ska vi legalisera ännu mer skit som är farligt för kroppen och ännu ett canserframkallande ämne? Njut av det "farligheterna" som är tillåtna idag och njut av dom istället =)

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Borde cannabis legaliseras?

Nej? Jag vill känna mig trygg när jag vistas utomhus, jag vill att samhället ska vara rent och friskt ifrån droger.

Man kan inte precis jämföra cannabis med alkohol, man blir inte särskilt berusad efter 2-3 öl.

Iaf, om det var fritt fram att ta denna drog, då finns det dom som antagligen är beroende av droger, vem vet vad som händer under tiden dom är påverkade? Jag menar, samhället skulle bli dödsfarligt.

 

 

Hur tror ni cannabis skulle påverka Sveriges samhälle? Framförallt ungdomar.

Man kan inte direkt svara på detta då man vet att droger aldrig kommer bli tillåtna, men som jag sa ovanför, samhället skulle dras ner mörka stunder, nästa som gotham city i batman. ;)

 

Minskad organiserad kriminalitet? Langare etc.

Ja, langare skulle försvinna om det var fritt fram, vad ska man ha en langare till? /facepalm*.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle inte ha någonting emot om cannabis skulle legaliseras. Varför skulle man inte få röka gräs men fortfarande få bruka den tyngre, mer beroendeframkallande och framförallt farligare drogen alkohol helt lagligt? Sätt en åldersgräns (20 år?) och ett förbud mot att röka på offentlig plats. Eftersom att man ändå får tag på det hyfsat enkelt skulle det bara vara bra om man avskaffade förbudet och på så sätt få bort langarna.

 

Självklart är gräs liksom alkohol farligt i längden eller i större mängder men mycket av det som sagts om cannabis är inte sant eller bara rejäla överdrifter. Kollar man på USA runt 30-talet då man började med kampanjen "War on drugs" och införde förbudet så ser man att de påstådda "farligheterna" med cannabis var baserade på rasism. Förbudet infördes utan någon forskning eller närmre granskning kring ämnet.

 

Harry Anslinger, som var chef för FBN (Federal Bureau Of Narcotics) på den tiden använde sig bland annat av argumentet "Marijuana får negrerna att tro att de skulle vara bättre än oss vita". Nu började skräckpropagandan spridas och genom rasistiska anti-cannabis propagandafilmer hjärntvättades folket tro att det som påstods var sanning.

 

Idag finns mer seriös forskning kring drogen och många myter har blivit motbevisade.

 

Cannabis är inte bara (rätt använt) ett bättre rusningsmedel än alkohol, utan även en bra och användbar medicin för många. Någonting som ofta mörkläggs pga all okunskap och fördomar. Det finns exempel på människor som verkligen haft användning för drogen i medicinskt syfte, men som blivit orättvist behandlade av lagen. Marie Stenhoff till exempel, använde sig av cannabis i medicinskt syfte mot värken orsakad av hennes fibromyalgi.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article266083.ab

 

Så om inte cannabis ska legaliseras som rusningsmedel, så i all fall som medicin. Många människor som har samma problem med olindrig och/eller obotlig smärta skulle verkligen få hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Drog är farligt det vet alla men man blir nyfiken. Nån i min skola luktar skit mycket smoke.

Du bör nog läsa Zwails tråd angående debatter innan du skriver inlägg av denna typ.

 

Droger är skadliga, även om de används som medeciner så har det ju kvar sina bieffekter. När det handlar om medeciner så är det ju en fråga om man inte mår lika dåligt av cannabis som man skulle göra utan.

 

Ps. Jag svara lite mer utgående imorgon när jag är utvilad och alla tankar funkar som det ska Ds.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Borde cannabis legaliseras?

Nej? Jag vill känna mig trygg när jag vistas utomhus, jag vill att samhället ska vara rent och friskt ifrån droger.

Man kan inte precis jämföra cannabis med alkohol, man blir inte särskilt berusad efter 2-3 öl.

Iaf, om det var fritt fram att ta denna drog, då finns det dom som antagligen är beroende av droger, vem vet vad som händer under tiden dom är påverkade? Jag menar, samhället skulle bli dödsfarligt.

Har helt klart för mig att Alkohol ligger högre(7:e plats...) på en lista av droger som ett par forskare gjorde är cannabis, men kan har fel...

 

Ont: Tycker inte droger ska tillåtas, då det är väldigt farligt att använda, och de som har använt droger kan skada andra.

Förövrigt vill jag också säga att om alkohol skulle blivit "uppfunnit" idag, eller för 10 år sen så skulle den också blivit förbjuden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker man borde forska mer om cannabis effekter samt bieffekter. Någon som är neutral. Media lurar i våra föräldrar (etc) att droger är extremt farligt(vilket vissa droger är) och eftersom droger är så farligt så MÅSTE ju cannabis vara extremt farligt för att Cannabis är klassat som en drog. Vad folk borde tänka på är att om Cannabis inte hade varit så farligt så hade det absolut inte används som läkemedel i USA.

 

Angående beroendeframkallande, så innehåller Cannabis inget beroendeframkallande medel, men eftersom man oftast känner sig så avslappnad och underbar så blir din kropp beroende av kicken. Flera gånger har jag känt att jag skulle vilja röka på. Fungerar ungefär likadant som masturbation.

 

Citerar [email protected]

En lista jag precis färdigställde genom att snabbt ha ögnat igenom del två av WHOs rapport från '95.

 

"Kan skapa psykiskt beroende

Kan sänka ens ambitionsnivå

Kan sänka koncentrationsförmågan

Kan sänka motivationen

Kan öka toleransen mot cannabis

Kan försämra minnet

Ökar risken för trafikolyckor

Ökar risken för kronisk luftrörskatarr, detta endast om man röker det

Ökar risken för cancer, detta endast om man röker det

Ökar risken för underviktiga barn om man röker under graviditeten

Ökar risken för schizofreni hos sådana som har anlag

Ökar risken för astma

Ökar risken för psykos

Försämrar immunförsvaret

Försämrar skyddet mot virus och bakterier

Försämrar produktionen av testosteron och sperma

 

Viktigt som jag glömde påpeka är att jag har inga siffror på hur stor risk det är att t ex. försämra minnet eller hur mycket t ex. spermaproduktionen försämras, helt enkelt för att jag inte har några sådana siffror, men i de allra flesta fallen är det riktigt små mängder/procent, alltså knappt märkbart. En annan sak värt att notera är att denna rapporten skrevs i augusti 1995, och nya fakta kan ha upptäckts efteråt."

 

Eh, ja det är väl allt ungefär, om man bara vill ha en kort lista från någon som ögnat igenom rapporten.

Vi vet dock inte alls vilka av de här myterna som är sanna.

 

 

Visserligen används CBD(Cannabidol)mer inom den medicinska "avdelningen" för att den har sövande, smärtstillande och antibiotisk effekter. Men bieffekterna är ungefär detsamma.

 

Citat från wikipedia:

LD50-värdet för THC på råttor är 1270 mg/kg (hanråttor) och 730 mg/kg (honråttor) när det äts. Vid inhalering ligger värdet på 42 mg/kg för båda könen.

Marijuana/hasch består ju inte bara av THC, tänk på det. Så det ska åt en j*vla massa innan man dör av överdosering.

Redigerat av wAcko
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...