Hoppa till innehåll

Cannabis


Fality
 Dela

  

153 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 281
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

asså säger precis samma sak som salzalada!det är ju bättre om man möter en avslappnad hasch-missbrukare? än att möta en fylle gubbe eller?? dom som oftast röker på är typ som i en annan värld men fylle gubbar vill ju oftast bråka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grejen är att bara för att cannabis är mindre farligt än tobak och alkohol (kan diskuteras) betyder inte det att det ska legaliseras just därför.

Vi behöver knappast fler substansbrukare bara för att det enda argumentet är att det är "mindre farligt" än andra ämnen..

 

http://img24.imageshack.us/img24/8615/380pxrationalscaletoasshs3.png

 

Så cannabis är ungefär lika skadligt för kroppen som tobak och alkohol, men mindre beroendeframkallande

 

Health issues

 

Smoking of cannabis is the most harmful method of consumption, since the combination of inhalation of smoke from organic materials such as tobacco, wood, gasoline and cannabis can cause various health problems. However, recent studies have shown that using a vaporizer for cannabis consumption appears to eliminate almost all of the health problems and objections related to cannabis use.[20][21][22][23][24]

Comparison of physical harm and dependence regarding various drugs (the British medical journal The Lancet[25])

 

A 2007 study by the Canadian government found cannabis smoke contained more toxic substances than tobacco smoke.[26] The study determined that marijuana smoke contained 20 times more ammonia, and five times more hydrogen cyanide and nitrogen oxides than tobacco smoke. In spite of this, recent studies have been unable to demonstrate a direct link between lung cancer and frequent direct inhalation of marijuana smoke. While many researchers have failed to find a correlation,[27][28] some researchers still conclude that marijuana smoke poses a higher risk of lung cancer than tobacco.[29] Some studies have even shown that the non-psychoactive ingredient CBD found in marijuana may be useful in treating breast cancer.[30]

 

 

Cannabis use has been assessed by several studies to be correlated with the development of anxiety, psychosis and depression,[31][32] however, no causal mechanism has been proven, and the meaning of the correlation and its direction is a subject of debate that has not been resolved in the scientific community. Some studies assess that the causality is more likely to involve a path from cannabis use to psychotic symptoms rather than a path from psychotic symptoms to cannabis use,[33] while others assess the opposite direction of the causality, or hold cannabis to only form parts of a "causal constellation", while not inflicting mental health problems that would not have occurred in the absence of the cannabis use.[34][35]

 

Studies have also shown links between heavy long-term use (over five joints daily over several years) and incidence of heart attacks, strokes, as well as abnormalities in the amygdala and hippocampus regions of the brain.[36][37]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Health issues

 

Smoking of cannabis is the most harmful method of consumption, since the combination of inhalation of smoke from organic materials such as tobacco, wood, gasoline and cannabis can cause various health problems. However, recent studies have shown that using a vaporizer for cannabis consumption appears to eliminate almost all of the health problems and objections related to cannabis use.[20][21][22][23][24]

Comparison of physical harm and dependence regarding various drugs (the British medical journal The Lancet[25])

 

A 2007 study by the Canadian government found cannabis smoke contained more toxic substances than tobacco smoke.[26] The study determined that marijuana smoke contained 20 times more ammonia, and five times more hydrogen cyanide and nitrogen oxides than tobacco smoke. In spite of this, recent studies have been unable to demonstrate a direct link between lung cancer and frequent direct inhalation of marijuana smoke. While many researchers have failed to find a correlation,[27][28] some researchers still conclude that marijuana smoke poses a higher risk of lung cancer than tobacco.[29] Some studies have even shown that the non-psychoactive ingredient CBD found in marijuana may be useful in treating breast cancer.[30]

 

 

Cannabis use has been assessed by several studies to be correlated with the development of anxiety, psychosis and depression,[31][32] however, no causal mechanism has been proven, and the meaning of the correlation and its direction is a subject of debate that has not been resolved in the scientific community. Some studies assess that the causality is more likely to involve a path from cannabis use to psychotic symptoms rather than a path from psychotic symptoms to cannabis use,[33] while others assess the opposite direction of the causality, or hold cannabis to only form parts of a "causal constellation", while not inflicting mental health problems that would not have occurred in the absence of the cannabis use.[34][35]

 

Studies have also shown links between heavy long-term use (over five joints daily over several years) and incidence of heart attacks, strokes, as well as abnormalities in the amygdala and hippocampus regions of the brain.[36][37]

 

Ville bara peka ut lite grejer för trådens skull. :)

Redigerat av Fality
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Health issues

 

Smoking of cannabis is the most harmful method of consumption, since the combination of inhalation of smoke from organic materials such as tobacco, wood, gasoline and cannabis can cause various health problems. However, recent studies have shown that using a vaporizer for cannabis consumption appears to eliminate almost all of the health problems and objections related to cannabis use.[20][21][22][23][24]

Comparison of physical harm and dependence regarding various drugs (the British medical journal The Lancet[25])

 

A 2007 study by the Canadian government found cannabis smoke contained more toxic substances than tobacco smoke.[26] The study determined that marijuana smoke contained 20 times more ammonia, and five times more hydrogen cyanide and nitrogen oxides than tobacco smoke. In spite of this, recent studies have been unable to demonstrate a direct link between lung cancer and frequent direct inhalation of marijuana smoke. While many researchers have failed to find a correlation,[27][28] some researchers still conclude that marijuana smoke poses a higher risk of lung cancer than tobacco.[29] Some studies have even shown that the non-psychoactive ingredient CBD found in marijuana may be useful in treating breast cancer.[30]

 

 

Cannabis use has been assessed by several studies to be correlated with the development of anxiety, psychosis and depression,[31][32] however, no causal mechanism has been proven, and the meaning of the correlation and its direction is a subject of debate that has not been resolved in the scientific community. Some studies assess that the causality is more likely to involve a path from cannabis use to psychotic symptoms rather than a path from psychotic symptoms to cannabis use,[33] while others assess the opposite direction of the causality, or hold cannabis to only form parts of a "causal constellation", while not inflicting mental health problems that would not have occurred in the absence of the cannabis use.[34][35]

 

Studies have also shown links between heavy long-term use (over five joints daily over several years) and incidence of heart attacks, strokes, as well as abnormalities in the amygdala and hippocampus regions of the brain.[36][37]

 

Ville bara peka ut lite grejer för trådens skull. :)

 

Quote-mining ftw?

 

"Smoking of cannabis is the most harmful method of consumption, since the combination of inhalation of smoke from organic materials such as tobacco, wood, gasoline and cannabis can cause various health problems."

 

"A 2007 study by the Canadian government found cannabis smoke contained more toxic substances than tobacco smoke.[26] The study determined that marijuana smoke contained 20 times more ammonia, and five times more hydrogen cyanide and nitrogen oxides than tobacco smoke."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Quote-mining ftw?

 

"Smoking of cannabis is the most harmful method of consumption, since the combination of inhalation of smoke from organic materials such as tobacco, wood, gasoline and cannabis can cause various health problems."

 

Då har man bara sig själv att skylla och inte cannabis om man inte använder vaporizer.

 

"A 2007 study by the Canadian government found cannabis smoke contained more toxic substances than tobacco smoke.[26] The study determined that marijuana smoke contained 20 times more ammonia, and five times more hydrogen cyanide and nitrogen oxides than tobacco smoke."

 

Ja, men ändå har man inte hittat någon länk mellan det och lung cancer, därför valde jag att quota bara den delen. De siffrorna betyder just nu ingenting om forskare inte kan relatera det till sjukdom/cancer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Läste en tråd på Flashback som hette Hasch = hjärntvätt?

 

Jag håller med Kwikman till 100%, man blir definitivt hjärntvättad av att röka på för mycket. Först och främst är det allmänt känt att håschare hyllar sin drog mycket mer än andra missbrukare, sedan påstår de flesta att 'vanliga' människor inte kan se/höra/förstå det dom gör. Men egentligen är det missbrukarna som inte kan förstå att det är dom som är hjärndöda.

Har ni någonsin hört en heroinmissbrukare göra en seriös låt om sin drog där han/hon antyder att den är bra och får en att må bättre. Nej? Har ni hört någon artist göra en låt om sitt senaste röka? Ja, självklart har du det. Jag kan själv slå vad om att varje rappare (förekommer ofta inom rap) har nämnt cannabis minst 10 ggr i sina låtar. Kan också rabbla upp en lista på minst 20 weed låtar.

 

Håscharen avgudar sin drog som enligt dom har svaret på alla frågor som den som inte röker inte kan begripa. Puffarna har också ett motargument mot nästan allt, olyckligtvis är dom motargumenten väldigt löjliga (inte speciellt förvånad). Drogen tar liksom över deras liv och blir som en religion.

 

Kwikman - Flashback

att man blir av med körkortet var ändå bara bra för det är miljöfarligt att köra bil

 

Men denna tråd är inte bara gjord för att diskutera den s. k. hjärntvättningen utan också om cannabis allmänt.

 

Borde cannabis legaliseras?

Enligt mig tycker jag att JA DET SKA DEN (jag vill att människor ska ha friheten att bruka drogen om dom så vill). När allt kommer omkring är det långt ifrån lika starkt/farligt som alkohol. Jag vet att det är ett utjatat argument och att alkohol är en del av kulturen, men iaf. Problematiken jag ser i att det är lättare än alkohol är att alkohol är ändå mer accepterat. Det skulle t.ex. vara värre för en förälder att sonen röker ist för att han dricker, inte sant?

 

Propaganda?

Kommer ihåg första gången jag skulle ta mig ett bloss, trodde f*n att jag skulle börja flyga mellan träden och se massa gröna människor göra kullerbyttor. Det gjorde jag naturligtvist inte. Det är så mycket negativt som sagts om cannabis att man nästan vill gå ut och plocka nåra löv från något träd och bevisa att dom gör minst lika mycket skada som cannabis. Denna cannabis-skräck gör att folk tar avstånd från hela ämnet och baserar sin åsikt om drogen på propaganda skiten.

 

 

 

Borde cannabis legaliseras?

Propaganda?

Hur tror ni cannabis skulle påverka Sveriges samhälle? Framförallt ungdomar.

Minskad organiserad kriminalitet? Langare etc.

 

Lite saker ni kan tänka på.

 

För det första verkar du ha blandat ihop begreppen, en "hårschare" stavas "horseare" och brukar heroin, inte cannabis.

och sen kan jag tipsa om The Stranglers - Golden Brown som sägs handla om heroin (jävligt bra låt för övrigt)

http://www.youtube.com/watch?v=oIHBUGvAUMo

 

Och att rappare mm. hyllar cannabis är just för att det är en så enorm kultur runt drogen, och att den är bevisat mindre farlig än alkohol och tobak gör inte saken sämre... det är ofta "inne" med cannabis.

 

Håscharen avgudar sin drog som enligt dom har svaret på alla frågor som den som inte röker inte kan begripa. Puffarna har också ett motargument mot nästan allt, olyckligtvis är dom motargumenten väldigt löjliga (inte speciellt förvånad). Drogen tar liksom över deras liv och blir som en religion.
Mina argument ser jag inte som löjliga utan bättre än motståndarnas, men det tar vi om det blir debatt

 

jag är 100% för en legalisering, mest med tanke på de medicinska och ekonomiska fördelarna, förbudet gör idag mer skada än drogen i sig, man bör ge bättre information i skolor(gymnasiet) istället för att sprida massa skräckpropaganda som ungdomarna sedan ser igenom och får uppfattningen att drogen är harmlös, vilket den inte är.

Redigerat av krillen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 1 månad senare...
Gäst autonomus

Jag orkar inte läsa igenom hela tråden, så jag ställer några frågor till er som är emot legaliseringen av cannabis.

 

Varför ska det vara olagligt? Varför skall regeringen bestämma vad vi får och inte får röka, äta eller "använda"(så länge det inte skadar någon annan)?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...