Hoppa till innehåll

Information Till Er


D48

Rekommendera inlägg

hej alla, jag gör detta om ni vill ha hjälp att avbeställa tjänster, reklam mm.

 

Har råkat ut för det förut att kompisar har lånat mobilen och anslutit sig till någon betaltjänst som automatiskt drar en viss summa pengar i veckan.

 

Nu har min kompis drabbats av något jag tycker är ändå värre - nämligen att man får reklam i mobilen som lurar till att ansluta sig.

Det stod ingen avsändare däremot var Rubriken Push-meddelande

3 ringsignaler Kostnadsfritt! För att stoppa SMSa STOP till 72577 - 69660766

URL: http://se.widelive.com/?cp=81

Den adressen ledde ingenstans, så jag fick ta nästa knep att spåra numret. En sida jag hittat med olika kortnummer

: http://193.12.60.80/Public%5CT2CuSeCBG.nsf...;country=Sweden

Upptäcker då att numret tillhör Splashmobile.com(jag testade att googla eftersom WASD har get mig det bästa rådet!).

 

Lurendrejeri av högsta grad skulle jag vilja påstå.

"SplashMobile är en ringtonsklubb som tillåter dej att välja från över 5000 ringtoner varje vecka. Vi har ett sortiment av Mono, polyfoniska och true signaler och om du önskar att lämna klubben kan du göra det när som helst, genom att skicka STOP SPLASH till 72577. "

Naturligtvis står det inget om kostnaden, men om du tittar nogare på sidan så ser du att det finns info om det!

"Detta är en abonnemangstjänst. När du laddat hem din första ringsignal har du aktiverat din gratisvecka, och om du inte avbeställer får du en WAP-pushlänk varje vecka där du kan välja 3 ringsignaler från mer än 5000 titlar för endast 30kr/vecka plus ev. standard sms/wap/gprs-taxa".

 

Jag och min kompis ringdeupp dem och undrade vad detta var för sms jag fått två gånger varje lördag. Jo det var reklam, men som tur är har han inte detta WAP installerat på mobilen, så enligt dem har det inte aktiverats. Men jag vet inte om jag kan lita på det, man ser ju inte på fakturan VAD man sms:at bara kostnaden och Telia ska ha 63 kr för specificierad faktura, de kunde inte ens ha vänligheten att tala om för mig vilka betalnummer som använts via mina mobiler.

 

Jag krävde att bli bortplockad från splashmobil omgående, jag vill INTE ha eran reklam. och WOW! när jag får till svar att då kommer du att få ett meddelande att du är avregistrerad som medlem!

 

Såg även på PLUS på SVT att dom har haft problem med sidan och fått ordning på det, det var om en kille som inte var myndig som hadde gått in på länken så drogs det av 30 kr...

 

så jag varnar er för sån skit, jag har nyss blivigt av med ett liknade fall, genom att googla på en mail addres och fick fram all fakta. detta är sämst att lura folk på pengar som dom gör! om du blir lurad så kan du ta och kontakta polisanmäla dom eller ringa deras support och kräva att du blir raderad från deras register.

 

om du vill bli av med Push-tjänsten på eran mobil så går det att avaktivera på inställningar.

 

här är en sida som kan vara till hjälp om du inte vet hur du ska kunna hitta fakta om saken(jag använde mig av denna)

http://193.12.60.80/Public%5CT2CuSeCBG.nsf...;country=Sweden

Redigerat av D48
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nästan alla mobiltjänster utnytjar detta och det är väldigt många som blir utnyttjade.

 

Visste däremot inte att det hette Push, går in och avaktiverar det direkt nu.

ja, men jag vet inte. det beror på vilken mobil man har. men om man vill inaktivera sin push på en sony ericsson så går man till meddelanden->inställningar->push->"tillåt pushmedd" och tar aldrig. om det är det du menar.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...