Hoppa till innehåll

Gitarr.


Mugaga
 Dela

Rekommendera inlägg

Tja. Jag gillar att spela gitarr, men jag kan nästan inget om dom.

Jag har en gitarr som det står LTD på huvudet(eller vad man säger) och ESP på baksidan av huvudet.

Det står M-100FM på halsen.

Jag tror det här är den gitarren: http://www.espguitars.com/guitars_m.html

Men nu till frågan... Varje gång jag stämmer den så stäms den om direkt av sig själv. Och när jag använder den där spaken som ändrar ljudet så stäms vissa strängar om. Det är något som skramlar där inne också. Och när jag trycker ner spaken låter typ som nåt gummi som blir klämd, typ "i o i o i o", if you know what i mean.

Är det gitarren som är dålig kvalitet? Det står "Made in Indonesia" på den också.

Och min gitarr verkar inte vara med på den där listan. Fast den är exakt som den 6:te gitarren på listan fast typ ganska mörkröd i ljuset.

Redigerat av Mugaga
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

håll upp/sätt ett finger under strängen när du stämmer så slipper du att stämningen kanske droppar direkt efter att du stämt den, kan vara så med vissa gitarrer. jag är rätt säker på att din switch inte har någonting med stämningen att göra, inte heller att den är gjord i indonesien ;)

Redigerat av Slasktratt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men den skramlar ju typ där inne, vid switchen, som om nånting är löst.

Det var inte så förut. För 2 veckor sen stämdes den inte om av sig själv eller nåt.

O juste, är det meningen att den typ ska eka när den inte är pluggad till förstärkaren?

Redigerat av Mugaga
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vet inte hur du menar med eka, du får ju givetvis ljud med den när du spelar akustikskt oxå. det här med switchen vet jag inte, om det är ngt som gör att ditt spelande försämras eller försvåras kansk det kan vara värt att kolla upp, annars hade jag levt med det tror jag.

Redigerat av Symptom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag kollade upp priser, och den här gitarren var värd 5000+ kr. Jag har inte råd att köpa en dyrare än det. <.<

@symptom. Jag vet inte riktigt om det är switchen som sabbar strängarna. Men kan det vara att strängarna sitter för löst eller är för gamla? Jag har bara haft gitarren i ca 9 månader.

Redigerat av Mugaga
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du ska inte köpa gitarrer som är från asien. De är inte bra! Du ska köpa en dyr gitarr som är från Europa eller Usa. Lämna in gitarren och kräv tillbaka pengarna. När du är i gitarr-affären så testa gitarrerna (innan du köper den.)

Vad är det för fel på gitarrer från asien? Jag har lirat på en akustisk gitarr gjord i Kina. Den är minst lika bra (om inte bättre) än min fendergitarr. Plus att den kinesiska gitarren kostar ca 1/4 så mycket som fendern. Med andra ord, inget fel på asiatiska gitarrer.

 

Nåväl, jag har haft samma problem (med stämningen), den bara droppar direkt :S men ska prova det dära med fingret dåva.

Redigerat av Simple
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag kollade upp priser, och den här gitarren var värd 5000+ kr. Jag har inte råd att köpa en dyrare än det. <.<

@symptom. Jag vet inte riktigt om det är switchen som sabbar strängarna. Men kan det vara att strängarna sitter för löst eller är för gamla? Jag har bara haft gitarren i ca 9 månader.

switchen lär inte påverka strängarna, om det inte är en väldigt märklig konstruktion ;p. om du haft strängarna i 9 månader är det hög tid att byta :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag kollade upp priser, och den här gitarren var värd 5000+ kr. Jag har inte råd att köpa en dyrare än det. <.<

@symptom. Jag vet inte riktigt om det är switchen som sabbar strängarna. Men kan det vara att strängarna sitter för löst eller är för gamla? Jag har bara haft gitarren i ca 9 månader.

switchen lär inte påverka strängarna, om det inte är en väldigt märklig konstruktion ;p. om du haft strängarna i 9 månader är det hög tid att byta :)

 

Men skulle man kunna få lite tips ?:P

Jag kan inget om strängar, typ vilka jag kan ha/ska ha.

Jag spelar mest Nirvana/System of a down låtar. Jag vill lära mig spela Slipknot låtar, men jag fattar bara inte hur man ska stämma gitarren. >.<

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag kollade upp priser, och den här gitarren var värd 5000+ kr. Jag har inte råd att köpa en dyrare än det. <.<

@symptom. Jag vet inte riktigt om det är switchen som sabbar strängarna. Men kan det vara att strängarna sitter för löst eller är för gamla? Jag har bara haft gitarren i ca 9 månader.

switchen lär inte påverka strängarna, om det inte är en väldigt märklig konstruktion ;p. om du haft strängarna i 9 månader är det hög tid att byta :)

 

Men skulle man kunna få lite tips ?:P

Jag kan inget om strängar, typ vilka jag kan ha/ska ha.

Jag spelar mest Nirvana/System of a down låtar. Jag vill lära mig spela Slipknot låtar, men jag fattar bara inte hur man ska stämma gitarren. >.<

 

ernie ball-strings fungerar alltid :) spelar själv inte mycket nerstämt, vilket jag antar slipknot gör, men du kan ju spela deras låtar i högre tonart bara. ta tjockleken 0.10 och känn efter om du tycker om dem, sen nästa gång kan du ta tjockare eller tunnare om du vill prova det. tror ernie-balls 0.10 strängar kallas för regular slinky. :gitarr:
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok, tack för svaret Symptom <: D.

Men nu vet jag vad felet var. När jag skruvade upp den där luckan på baksidan av gitarren så fanns det 3 såna där saker som är helt skruvade och låter "deong deong" när man slår på dom. Jag tror de börjar på spri- på engelska.

Men iaf, en av de hade lossnat från krokarna som höll fast dom. Så jag satt bara fast den. Men den mörka stränger stäms fortfarande om om jag använder switchen. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag skruvade upp den där luckan på baksidan av gitarren så fanns det 3 såna där saker som är helt skruvade och låter "deong deong" när man slår på dom. Jag tror de börjar på spri- på engelska.

Fjädrar, Springs på engelska.

 

 

Btw, när du sa "spaken som ändrar ljudet", menar du inte whammy baren då? Den långa spaken i bridgen som man kan snurra runt?

 

Isåfall har det varit ett litet missförstånd här ;) , alla trodde du menade switchen till mikrofonerna.

 

De fjädrarna som sitter där bak hör till just whammy baren, så det låter mer logiskt att det är den och inte switchen du menade. Switchen ändrar bara vilka mikrofoner som ska fånga upp ljudet, bara elektroniskt, så den kan inte göra strängarna ostämda.

 

Det är däremot inte konstigt om strängarna stäms om när du använder whammyn, om de är gamla eller det är en dålig gitarr. Det whammyn gör är att den antingen spänner strängarna om du drar upp den (och höjer tonen) eller gör dem slappare om du trycker ner den (och sänker då tonen). Om då strängarna sitter löst så kommer dem dras ut ur sina fästen, och förlora spänsten > De blir ostämda.

 

Bästa lösningen till att den blir ostämd är nog att byta strängar.

Redigerat av KuzunE
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...