Hoppa till innehåll

Ni Som Spelar Halo 3.....

aggebagge

Rekommendera inlägg

Sonen på 9 år vill gärna spela Halo 3 och vi har satt stopp för att det är åldersgräns 16 år. Problemet är att det är fler i hans klass som får spela detta hemma. Vi har som sagt inte sett spelet och kan inte göra oss en egen uppfattning men vi har valt att gå på rekommendationerna.

Är det någon som kan förklara, sett eller spelat spelet vad i spelet det är som gör att det är 16 års gräns. Har haft en mindre diskussion med några av dessa föräldrar som anser att det inte finns något som kan vara skadligt. Jag upplever föräldrarna som inte bara "låt gå" men är ändå skeptisk. Det måste ju finnas någon anledning till varför man sätter en åldersgräns på 16.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kul att höra från en annan generation för en gångs skull,

det är inte ofta det händer.

Till saken så är just Halo 3 troligtvis sextonårsstämplat eftersom det innehåller

grafiskt våld, och i viss mån överflödigt sådant. De flesta spel nu för tiden får

en sextonårsgräns om de bara innehåller lite pyttevåld eller grovt språk. Det sistnämnda

kan man just i Halo stöta på om man spelar online, eftersom man aldrig vet vilka sorters människor

som uppehåller sig där. Dock går det tacksamt nog att göra så att man inte hör andras snack.

Ta en titt på Family Settings i konsolens huvudmeny, det borde inte vara så svårt att hitta.

Våldet i fråga är i Halo inte särskilt nämnvärt. Visst, man dödar varandra skoningslöst och utan

tvekan, men att sådant skulle vara farligt för barns psyken är starkt motbevisat. Självklart finns det

individer som är mer lättinfluerade, men de som faktiskt skulle kunna ta våldet från spelplanet till det

verkliga, men de är i sådan minoritet att de knappt finns. Kort sagt så är våldet i spel oftast väldigt milt,

om man till exempel jämför med många filmer. Allt detta är viktigt att förstå för föräldrar med spelande

barn, och ju tidigare man greppar hur det är desto bättre. Ni kan ju alltid titta på lite när han spelar, för

att bilda er en egen uppfattning. Jag inser att det här blev en rätt lång text, så jag tänker avsluta med

den förra meningen.

Hoppas jag varit till någon hjälp! =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller helt klart med Herr Fruktnystan.

Inte särkilt mycket våld i Halo 3 förutom då som sagt att man dödar varandra på en massa vis. Men det kommer inte hink vis med blod som i vissa andra spel. Väldigt sällan jag ser blod i det spelet överhuvudtaget. Och som sagt jupp vissa spelare online har fått för sig att man bara kan hålla på och skrika och bla bla svära m.m i mikrofonen. Men detta går att stänga av i family settings.

Bra "text" för övrigt Fruknystan du var säkert till hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Skapa ny...