Hoppa till innehåll

Universum


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag har en teori om universum, jag tror att universum inte blir större, utan mindre, men jag tror också att all materia i universum blir mindre i en snabbare takt så att för oss blir det som att allt blir större, men jag tror att när universum är så litet att det inte existerar, så återskapas det större än från början och vi människor märker ingenting, jag tror att detta skapar sölförmörkelser då jag tror att inte bara vår måne skymmer solen, utan alla andra månar också, och de skymmer alla solar, och detta gör så att ljus upphör en viss stund och då återskapas universum

En teori blir inte en teori utan något att gå på, allt du säger motstrider det som kan observeras och/eller är bevisat.

Ologiskt jippo.

 

Finns tre olika sorters teori som folk oftar bland ihop och tänker på den vardagliga. Och ja, allt han sa där är redan motbevisat.

 

Vetenskap: Komplex vetenskaplig slutsats och förklaringsmodell, alternativt system av desamma, till exempel Einsteins relativitetsteorier eller gravitationsteorin. I motsats till i dagligt tal används ordet "teori" inom vetenskapen inte som en nära synonym till ordet "gissning", utan en teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen.

 

Logik: Antingen en uppsättning axiom eller mängden av alla teorem som följer ur en viss axiomuppsättning. Teorin för en modell är mängden av alla satser som är sanna i modellen.

 

Vardagligt: Tankemässigt förklaringsförsök utan förankring i verkligheten, kunskap som är hämtad ur böcker, motsatsen till praktik. Exempel: "Det där fungerar bara i teorin, inte i praktiken."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • Svar 56
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag har en teori om universum, jag tror att universum inte blir större, utan mindre, men jag tror också att all materia i universum blir mindre i en snabbare takt så att för oss blir det som att allt blir större, men jag tror att när universum är så litet att det inte existerar, så återskapas det större än från början och vi människor märker ingenting, jag tror att detta skapar sölförmörkelser då jag tror att inte bara vår måne skymmer solen, utan alla andra månar också, och de skymmer alla solar, och detta gör så att ljus upphör en viss stund och då återskapas universum

Du har fel, en ganska ny studie visar att mellanrummet mellan galaxer ÖKAR och INTE minskar, detta tyder på att expanderingen går snabbare. Med din teori om att universum skulle återskapas kan också motbevisas, man har gjort uträkningar och det visar att det inte finns tillräckligt med svart materia för en ''big crunch'' även om det skulle göra det så det blev ett återskapande/ big crunch så skulle inte det leda till ett riktigt åter skapande utan mer ett ihop pressat univeresum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns det nått så märkligt, så mystiskt, så intressant och så extremt ogripbart som universum? vi är skapade av det, födda i det, vi lever i det och kommer dö i det. hur hanterar man begreppet "världsaltet"? Universum är sannerligen mycket intressant, och med det följer många spännande frågeställningar:

 

Hur skapades det?

hur stort är det?

Vad finns vid slutet? om det nu finns ett slut.

vad är mörk materia och mörk energi?

hur kan galaxer och solar och planeter skapats ur i stort sett ingenting?

vart är universum på väg?

hur kommer det sluta?

finns det ett slut (tidsmässigt)?

finns det spegeluniversum eller andra universum?

är svarta hål portar till andra världar?

består universum egentligen av mängder av dimensioner vi inte kan uppfatta?

 

frågorna rullar på, och de flesta kommer vi kanske aldrig få svar på. men att diskutera dem är nog så intressant. och det kan vi göra här. =D

 

själv tror jag att universum skapades ur big bang, att universum inte är oändligt och expanderar snabbare än ljusets hastighet. jag har ett litet citat från mig själv om varfför big bang måste ha skapats ur ingenting:

 

"ingen vet, men om man tänker efter lite så inser man att det är nästan tvunget att existens ska existera. för om existens aldrig hade funnits hade det aldrig funnits något aldrig att jämföra med eftersom aldrig bygger på nått som inte hänt i existensen och därför måste existensen först uppstå för att kunna fylla kravet att existens aldrig skulle existera. men när existensen fanns vad det redan försent för den att icke-existera och därför tror jag att vi har existens. och därför måste big bang slumpmässigt ha skapats ur ingenting."

Big bang kanske inte var något slumpmässigt, har läsit en artikel i illustrerad vetenskap där man trodde att vårat universum bara är en på en lång rad, det vill säga= det har funnits andra universum före vårat och det kommer finnas andra efter vårat, allt drar ihop sig till en ny big bang

------------------------------

edit: det där sista tog jag med bara för att det tyvärr finns idioter i världen som kan behöva en bra förklaring

Redigerat av evokia
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och även om det krympte så skulle inte det bli en ny big bang utan en ''big crunch''

 

 

''Q: If the Big Bang just happend, couldnt an other one just happen?

 

 

A:Some astrophysicists suggested that this “Big Crunch” might fuel another Big Bang. More recently, however, cosmologists studying the movements of stars and other celestial phenomena have noticed that distant galaxies are actually pulling away from each other faster and faster rather than slowing down as the previous theory suggests. A new theory, backed by the possible existence of “dark energy,” suggests that the universe will expand forever, propelled by the mysterious repulsive force of dark energy. In fact, the current consensus holds that only about 5% of the universe is made of “normal” matter, the kind we can see and detect. The rest of the universe seems to made up mostly of dark energy (guessed to be around 60% of the universe) and dark matter (around 35%). Some cosmologists maintain the possibility of a cyclic universe. You may want to check out the following article recently published in Space.com''

 

David Morrison astrobiolog hos NASA.

 

Även om det nu skulle kunna bli en ny big bang så skulle det ta miljarder år tills dess. (Jag vet du har inte sagt något annat heller.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klart vi inte ska bråka. :)

 

Men det är ju ett debatt forum.

 

Men jag säger bara att en big bang kan inte hända utan en i så fall en big crunch, vissa forskare tror ju också att det finns andra universums som är samman kopplade genom svarta hål.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns så många teorier om vad som hände, men ingen har någon anledning vad som egentligen hände. Det enda vi kan göra här i frågan om Big Bang, är att försöka utesluta dumma teorier (host religionsteorier host) och debattera kring dem. Det finns ingen fel eller rätt teori.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...